Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Rugăciunea punerii înainte

Micul catehism: Rugăciunea punerii înainte

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 23 Septembrie 2008

Ritualul Vohodului celui mare se încheie cu rugăciunea punerii înainte pe sfânta masă, pe care o citeşte preotul slujitor în taină, şi cu ectenia din timpul acestei rugăciuni. Din punct de vedere practic, Vohodul cel mare are la bază necesitatea transportării darurilor de pâine şi vin de la Proscomidiar pe sfânta masă, care este altarul de jertfă. Pentru Liturghia Sf. Ioan Gură de Aur şi cea a Sf. Vasile cel Mare, depunerea pe sfânta masă reprezintă al doilea moment din acţiunea de oferire a darurilor. Primul moment a avut loc la Proscomidiar, unde au fost pregătite spre a deveni daruri de jertfă, iar prin Vohodul cel mare darurile sunt puse înaintea Domnului pe sfânta masă, urmând ca la momentul anume stabilit în rânduiala Sf. Liturghii să devină Jertfă adevărată. După ce aşează darurile pe sfânta masă şi le acoperă cu sfântul „aer“, preotul citeşte rugăciunea numită în Liturghier „Rugăciunea Proscomidiei“, adică a punerii înainte. Această rugăciune exprimă dorinţa preotului de a fi apt duhovniceşte pentru a aduce Sfânta Jertfă. Privitor la această cerere, Nicolae Cabasila sublinia: „Ca unii ce sunt aproape se sfinţirea darurilor şi au să se atingă de înfricoşătoarea Jertfă, se pregătesc pe ei înşişi şi se curăţesc prin rugăciuni, pregătindu-se astfel pentru lucrarea sfântă. Ştiind că fără ajutorul harului Duhului Sfânt nimeni nu se poate considera pregătit pentru a aduce această jertfă, preotul rosteşte: „Fă-ne vrednici a-Ţi aduce Ţie daruri şi jertfe duhovniceşti pentru păcatele noastre şi pentru cele din neştiinţă ale poporului“. De asemenea, rugăciunea punerii înainte este şi o formă de mijlocire pentru primirea darurilor ce se aduc prin preotul slujitor: „Precum ai primit de la Sfinţii Tăi Apostoli această slujbă adevărată, aşa primeşte şi din mâinile noastre, ale păcătoşilor, aceste daruri, întru bunătatea Ta, Doamne“ (Liturghia Sf. Vasile cel Mare).