Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Semnificaţii ale momentului citirii Sfintei Evanghelii

Micul catehism: Semnificaţii ale momentului citirii Sfintei Evanghelii

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 19 August 2009

Evangheliile Învierii se citesc în latura de miazănoapte a sfintei mese, pentru că în această latură este situat Capul Mântuitorului, din scena iconografică numită Epitafios (punerea în mormânt), zugrăvită pe sfântul antimis şi pe sfântul epitaf (când acesta se află aşezat pe sfânta masă, adică de la Paşti la Înălţare), iar preotul care citeşte Evanghelia Învierii îl închipuie acum pe îngerul care a vestit femeilor mironosiţe Învierea, şezând pe piatra răsturnată a mormântului, „în partea dreaptă“, unde era căzută năframa capului, cum precizează Sfântul Evanghelist Marcu (cap. XVI, 5). Sf. Evanghelie se citeşte dinăuntrul sf. altar, lângă sfânta masă, care închipuie mormântul Domnului, şi nu dintre uşile împărăteşti (în văzul credincioşilor din biserică), deoarece Învierea nu este cunoscută încă decât femeilor mironosiţe, care au auzit cele dintâi vestea marii minuni.

În Duminica Sfintelor Paşti, când Utrenia se săvârşeşte noaptea, având o semnificaţie, rânduială şi solemnitate cu totul aparte, Evanghelia ei se citeşte nu numai afară din altar, ci afară din sfântul lăcaş, în faţa lui, în mijlocul credincioşilor, amintind astfel că vestea Învierii Domnului a umplut de bucurie inimile Sf. Apostoli şi ale tuturor ucenicilor. În timpul Utreniei, Sf. Evanghelie se citeşte dintre uşile împărăteşti la sărbătorile mari. Aceste Sf. Evanghelii se aleg atunci dintre pericopele al căror conţinut vorbeşte despre evenimentul sărbătorit (la praznicele împărăteşti) ori se aleg acele texte biblice care sunt într-o legătură oarecare cu viaţa şi virtuţile sfinţilor serbaţi.

Scoaterea Sfintei Evanghelii în mijlocul bisericii la Utrenia din duminici, în timp ce la strană se cântă „Învierea lui Hristos văzând...“, închipuie arătarea Domnului după Învierea Sa şi vestirea Învierii la toată lumea. De aceea se cântă acum: „Veniţi, toţi credincioşii, să ne închinăm Sfintei Învierii lui Hristos...“. Alcătuirea imnului „Învierea lui Hristos văzând...“ este atribuită Sfântului Ioan Damaschinul.