„Zis-a Domnul: Toate Mi-au fost date de către Tatăl Meu și nimeni nu cunoaște cine este Fiul, decât numai Tatăl, și cine este Tatăl, decât numai Fiul și cel căruia voiește Fiul să-i descopere. Atunci,
Micul catehism: Sfânta Treime este adorată în cultul ortodox
Creştinii ortodocşi adresează rugăciunile lor în general lui Dumnezeu Tatăl, ca principiu al Dumnezeirii, ca Născător al Fiului şi ca Purcezător al Duhului. El este invocat ca Ziditor (Creator) şi Proniator al lumii, ca Stăpân şi Împărat al Universului, ca Părinte al tuturor şi ca un izvor sau origine a tot ceea ce este bun şi de folos lumii şi omului, aşa cum se spune în rugăciunea Amvonului, de la sfârşitul Sfintei Liturghii: „Că toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de sus este, pogorând de la Tine, Părintele“. Exemplul clasic de rugăciune adresată lui Dumnezeu Tatăl este Rugăciunea domnească („Tatăl nostru“).
Dumnezeu Fiul este cinstit în cultul creştin în special ca Răscumpărător sau Mântuitor al lumii. Ca Fiu al lui Dumnezeu, Mântuitorul primeşte rugăciunile creştinilor, fiind „împreună-slăvit cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt“, iar ca Dumnezeu întrupat, ca Fiu născut din Fecioara Maria, este mijlocitor al rugăciunilor noastre. „Ne închinăm Fiului lui Dumnezeu, ca şi Tatălui şi Sfântului Duh; înainte de înomenirea Lui, Îl adorăm necorporal, dar acum, după Întrupare, Îl adorăm pe Acela întrupat şi făcut om, dar şi Dumnezeu...“ (Sfântul Ioan Damaschin). Mântuitorul Hristos este adorat în întregimea Persoanei Sale divino-umane, atât ca Dumnezeu, cât şi ca om. Dintre Persoanele Sfintei Treimi, Fiul este cel mai des pomenit şi invocat în rugăciuni şi în imnele sfintelor slujbe. Dar Sfânta Treime Se descoperă în lume prin Duhul Sfânt, Persoană a Sfintei Treimi Care continuă lucrarea de sfinţire şi de mântuire a lumii realizată de Fiul întrupat. După Înălţarea la cer, Domnul Hristos continuă să lucreze în Biserică prin Duhul. Dumnezeu Sfântul Duh, a treia Persoană a Sfintei Treimi, este invocat şi adorat în cult ca vistiernic al harului dumnezeiesc, ca izvor şi principiu sfinţitor al lumii şi al unirii noastre cu Tatăl. Teologul rus Paul Evdokimov arată că „trimiterea darurilor Sfântului Duh în Sfânta Treime şi în rituri este un fapt al vieţii ortodoxe atât de fundamental, încât este destul a o determina... Biserica este Cincizecimea în gestaţiune continuă, coborârea neîncetată a limbilor şi distribuirea darurilor... Ortodoxia e Însuşi Sfântul Duh Care viază în Biserică“. Persoanele Sfintei Treimi, în general, sunt adorate împreună în rugăciunile, imnele cultului ortodox şi foarte rar în rugăciuni deosebite, adresate Fiecăreia în parte.