„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
Răspunsuri duhovniceşti: „Biserica ne oferă primul pas către comuniunea cu Dumnezeu“
Preacucernice părinte Claudiu Porneală, care sunt caracteristicile Trupului Euharistic după Înviere?
Hristos a trăit printre oameni, a pătimit, a murit şi a înviat cu trupul Său plin de slavă şi dătător de viaţă cu care S-a înălţat la cer şi a şezut de-a dreapta Tatălui şi, nu în cele din urmă, trupul cu care va veni la Parusie, în acelaşi fel în care l-au văzut Apostolii la Schimbarea la Faţă pe Tabor (Fapte 1, 11). De aceea, în Sfânta Euharistie, creştinul nu primeşte pâinea şi vinul euharistic ca simplă pâine şi vin obişnuit, ci, dimpotrivă, crede şi mărturiseşte prezenţa reală a lui Hristos în Euharistie. Chiar dacă pare pentru simţurile trupului (pentru gust în acest caz), când mănâncă, pâine şi vin obişnuit, totuşi Euharistia este în mod real Trupul şi Sângele Domnului Hristos, prin care obţinem iertarea păcatelor şi viaţa veşnică pentru Împărăţia cea cerească. Este posibilă transformarea omului modern şi, mai ales, a tânărului creştin cu ajutorul Trupului şi Sângelui Mântuitorului Hristos? Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să cunoaştem mai înainte condiţia spirituală a omului modern. Modernitatea este caracterizată astăzi de o trecere de la viziunea teocentrică, religioasă şi supranaturală la o viziune antropocentrică, terestră şi materială. Cauza principală a acestei treceri este concepţia mecanicistă despre univers care priveşte doar lumea văzută în mod separat de lumea spirituală, nevăzută. Cu siguranţă, această concepţie mecanicistă a favorizat progresul ştiinţific şi tehnologic imens cunoscut astăzi, însă a oferit şi un spectacol trist al regresului spiritual şi moral în care ne aflăm. Secularizarea a influenţat şi lumea ortodoxă, presupunând repudierea religiei din sfera socială în sfera privată, individuală şi, mai ales, nu acceptă ca morala să aibă o influenţă asupra legilor statului. După marele teolog grec Ioanic Zizioulas, "omul modern pare că respinge total şi cu indignare regulile morale şi tradiţia unei civilizaţii creştine care a dăinuit peste veacuri... Valorile morale sunt astăzi percepute ca o îngrădire pentru omul modern". De aceea, este nevoie, în primul rând, de un dialog catehetic şi critic între toţi creştinii, pentru a descoperi valorile spirituale în lume. În acest sens, Biserica ne oferă primul pas către comuniunea cu Dumnezeu şi cu aproapele nostru, pocăinţa, convertirea, prin Taina Sfintei Spovedanii. Preotul duhovnic ajută omul prin Taina Spovedaniei să recâştige echilibrul său moral, lăuntric, şi dacă omul, potrivit sfintelor canoane, este vrednic, primeşte dezlegarea pentru a se împărtăşi. Hristos, prezent în mod real în Euharistie, ni se oferă din dragoste, în dar ca hrană euharistică, fiind în comuniune veşnică cu noi prin unirea cu Sfântul Trup şi scumpul Său Sânge. În concluzie, putem spune că prezenţa reală a Mântuitorului Hristos în Sfânta Euharistie ne oferă posibilitatea de a anunţa moartea Sa şi Învierea Sa până la sfârşitul lumii, când El va veni întru slavă şi ne dă posibilitatea de a creşte în mod continuu relaţia de iubire cu Dumnezeu şi cu aproapele, spre o reînnoire a lumii şi spre o societate mântuită. (diac. Ioniţă Apostolache)