„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Răspunsuri duhovniceşti: „Cel care vine după mine a fost înaintea mea“
Preacucernice părinte Vasile Creţu, astăzi Biserica noastră prăznuieşte pe Sfântul Ioan Botezătorul, Înaintemergătorul Domnului. Ce învăţături duhovniceşti putem desprinde din viaţa acestui mare sfânt?
Potrivit Tradiţiei noastre bisericeşti, în ziua care urmează marilor sărbători închinate evenimentelor din viaţa şi lucrarea mântuitoare a Domnului Iisus Hristos, noi cinstim persoanele care au luat parte la aceste momente. La Botezul Domnului, un rol deosebit de important l-a avut Sfântul Ioan Botezătorul. Care este mesajul pentru creştinii de astăzi? Şi noi, în timpul vieţii pământeşti, să fim părtaşi ai sfintelor sărbători, în aşa fel încât să fim pomeniţi în istorie şi în veşnicie. Dincolo de falsa imagine pe care i-au creat-o anumiţi scriitori sau regizori de film, că Sfântul Ioan Botezătorul ar fi fost un justiţiar intransigent, un om foarte aspru, antisocial, un om ce biciuia păcatele curţii regale şi ale oamenilor care veneau să se boteze la el, la o citire atentă a Noului Testament descoperim alte trăsături dominante ale acestui mare personaj biblic profeţit de Maleahi ca "înger în trup". Ioan Botezătorul era, de fapt, un om smerit, cinstit şi delicat. De ce spun aceste lucruri? Pentru că în momentul în care ucenicii săi îl întreabă cine este Iisus, el are capacitatea de a recunoaşte superioritatea, mesianitatea şi naşterea din veşnicie a Mântuitorului, prin cuvintele: "Acesta era despre Care am zis: Cel care vine după mine a fost înaintea mea, pentru că mai înainte de mine era" (In. 1, 15) şi "Eu botez cu apă; dar în mijlocul vostru Se află Acela pe Care voi nu-L ştiţi, Cel care vine după mine, Care înainte de mine a fost şi Căruia eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălţămintei" (In. 1, 26-27). Dacă Ioan ar fi fost un om cu slăbiciuni, mândru şi vanitos, ar fi putut să-şi folosească faima în interesul lui şi să zică: "Da, eu sunt Mesia !", şi lumea l-ar fi crezut. Însă Ioan spune despre Iisus: "Şi eu am văzut şi am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu" (In. 1, 34). Prin austeritatea şi cumpătarea sa, Sfântul Ioan Botezătorul este un exemplu pentru toţi monahii şi asceţii creştini. Era îmbrăcat cu haină din păr de camilă, deloc confortabilă pentru trup, nu băuse niciodată băutură ameţitoare şi nu se hrănea decât cu lăcuste şi miere sălbatică. Iată cum simplitatea vieţii lui poate fi model şi pentru creştinul care îşi trăieşte viaţa în lume, nu doar pentru vieţuitorii din pustie sau mănăstiri. Pe de altă parte, fiecare propovăduitor creştin, fiecare cleric hirotonit în treapta de diacon, preot sau episcop continuă misiunea lui Ioan Botezătorul şi mărturiseşte că Iisus Hristos este printre noi. Acestea sunt cuvintele pe care le-a rostit Ioan Botezătorul: "Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii" (In. 1, 29). Spre deosebire de toţi ceilalţi profeţi ai Vechiului Testament, el propovăduieşte că Mesia a venit şi este printre oameni. La fel, fiecare propovăduitor creştin spune despre Hristos că este prezent printre noi prin Sfânta Împărtăşanie, sub chipul pâinii şi al vinului, dar şi sub chipul oamenilor asupriţi, încercaţi, părăsiţi şi suferinzi din această lume. Care este motivul pentru care credibilitatea Sfântului Ioan Botezătorul în acea epocă era atât de mare? Credibilitatea lui Ioan se explică prin faptul că el trăia ceea ce spunea. La fel se întâmplă şi în zilele noastre, un propovăduitor creştin este crezut, ascultat şi urmat numai atunci când el face şi trăieşte ceea ce spune. Dacă îndeamnă la virtute şi nu îndeplineşte niciodată lucrurile despre care le vorbeşte celorlalţi, atunci el este doar un fariseu, un impostor şi va fi tratat ca atare - nu va fi ascultat şi nimeni nu va face ceea ce el îi îndeamnă pe oameni.