„După plecarea magilor, iată îngerul Domnului se arătă în vis lui Iosif, zicând: Scoală-te, ia Pruncul şi pe Mama Sa, fugi în Egipt şi stai acolo până ce-ţi voi spune, fiindcă Irod va căuta Pruncul ca
Răspunsuri duhovnicești: Limbile de foc ale Rusaliilor
Preasfinţite Părinte Episcop Daniil, mâine este praznicul Cincizecimii sau al Pogorârii Duhului Sfânt peste Sfinţii ucenici şi Apostoli. Unde mai sunt astăzi limbile de foc ale Rusaliilor?
Răspunsul tainic la această întrebare îl găsim în adevărul faptului că astăzi, la două mii de ani după Cincizecime, limbile de foc ale Rusaliilor umplu Biserica lui Hristos, lumea creaţiei lui Dumnezeu şi viaţa creştinilor prin lucrarea, luminarea şi sfinţirea date de harul necreat al Duhului Sfânt. Sfânta Tradiţie ne spune că "Biserica este plină de Duhul Sfânt", şi aşa este, pentru că dacă suntem cu luare aminte, descoperim faptul că limbile de foc ale Rusaliilor le găsim, le întâlnim şi le contemplăm astăzi, în primul şi în primul rând, în dumnezeiescul Potir euharistic al Sfintei Liturghii, în cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta şi dumnezeiasca Evanghelie şi Sfânta Scriptură, în rânduiala Sfintelor Taine ale Bisericii şi în sfintele ierurgii, în formulările dogmatice ale Sinoadelor ecumenice, în scrierile Sfinţilor Părinţi, îndeosebi în Filocalie, Pateric şi Vieţile sfinţilor, în făpturile creaţiei care ne înconjoară şi care sunt pline de ruguri aprinse, în fiecare creştin botezat şi însemnat cu "Pecetea darului Duhului Sfânt", prin Sfânta Taină a Mirungerii, în roua lacrimilor rugăciunii de pocăinţă şi umilinţă şi mai ales în candelele fecioarelor înţelepte. Potirul Sfintei şi dumnezeieştii Liturghii cuprinde limbile de foc ale Rusaliilor? Da, în deplinătatea lor, prin prefacerea euharistică şi prin prezenţa reală a Trupului şi Sângelui Mântuitorului Iisus Hristos în Sfânta Împărtăşanie. Limbile de foc ale Rusaliilor stăpânesc şi învăluie sfântul şi dumnezeiescul Prestol în lumină şi slavă, prefăcându-l pe acesta într-un adevărat rug aprins, de aceea orice episcop, preot şi diacon, urmând pilda lui Moise, stă de vorbă cu Dumnezeu, Care ne vorbeşte astăzi din rugul aprins al Sfintei şi dumnezeieştii Liturghii prin limbile de foc ale Rusaliilor, cuprinse în ectenii şi rugăciuni, în proscomidie şi vohoade, în heruvic şi prefacere, în pricesne şi împărtăşire. În cuvintele Sfintei Evanghelii şi ale Apostolului, ale Noului Testament şi ale întregii Sfintei Scripturi, limbile de foc ale Rusaliilor răzbat în fiecare rând, verset şi capitol. Ca şi Sfintele Evanghelii, epistolele neotestamentare sau Apocalipsa, şi cartea Faptele Apostolilor, care ne redă în capitolul al doilea minunea Cincizecimii, este străbătută de la un capăt la celălalt, marcată, însemnată şi inspirată din limbile de foc ale Duhului Sfânt, prin faptele, cuvintele, predicile, minunile şi întâmplările din viaţa Sfinţilor Apostoli şi din călătoriile misionare ale Sfântului Apostol Pavel. De aceea, împărtăşindu-ne din Sfântul Potir pe de o parte şi din cuvântul lui Dumnezeu pe de altă parte, ne împărtăşim, la urma-urmei, din aceleaşi limbi de foc ale Rusaliilor, care au inspirat Noul Testament şi întreaga Sfântă Scriptură, şi prin care se lucrează prefacerea euharistică prin invocarea Duhului Sfânt la epicleză, la fiecare Sfântă Liturghie. Dar în celelalte Sfinte Taine? Regăsim limbile de foc ale Rusaliilor şi în rânduiala, săvârşirea şi lucrarea Sfintelor Taine şi ierurgii: Botezul, Mirungerea, Euharistia, Spovedania, Cununia, Preoţia şi Sfântul Maslu, ca şi în sfeştanii, târnosiri, rugăciuni, sfinţiri şi dezlegări. Preoţia sau hirotonia este Taina prin care se lucrează celelalte Sfinte Taine, condiţia acestora şi adevărată Cincizecime a ierarhului, preotului şi diaconului. Prin contemplaţie, ne împărtăşim din limbile de foc ale Rusaliilor, care se află lucrătoare, de viaţă-făcătoare şi sfinţitoare în toate făpturile creaţiei lui Dumnezeu, mijlocindu-ne neîncetat revelaţia naturală şi cunoaşterea naturală a lui Dumnezeu, prin contemplaţia minunilor creaţiei Sale. Limbile de foc ale Rusaliilor le întrezărim în Vecernia, Utrenia şi Liturghia cosmică, în ceasurile de peste zi şi în taina Miezonopticii, în semenii noştri creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu şi botezaţi în numele Prea Sfintei Treimi, în roua lacrimilor rugăciunii înaintea sfintelor icoane şi a Sfintei Cruci, în citirea scrierilor filocalice şi duhovniceşti şi, mai ales, în candelele fecioarelor înţelepte care, fiind gata, ies cu îndrăzneală întru întâmpinarea Mirelui Hristos.