„Zis-a Domnul pilda aceasta: Un om de neam mare s-a dus într-o țară îndepărtată ca să-și ia domnie și să se întoarcă. Și, chemând zece slugi ale sale, le-a dat zece mine și a zis către ele:
Răspunsuri duhovniceşti: Pecetea existenţei în universul iconomiei divine
Părinte, atunci când vorbim că omul este creat după chipul Stăpânului Său, care este primul lucru la care trebuie să ne gândim?
Cred că stă în firea fiecăruia, chiar şi în cazul acelora care nu cred, să se gândească la ceva înalt, la ceva dincolo de ochii noştri pământeşti, care trece dincolo de cer. Nimeni nu poate privi în jos atunci când vorbeşte despre existenţa neamului omenesc, ci se uită în sus, spre ceruri, acolo "de unde vine ajutorul", aşa cum spune psalmistul. În identitatea noastră stă sădită pecetea chipului Părintelui Ceresc. Iată de ce Sfânta noastră Biserică mărturiseşte, conform Sfintei Scripturi, că am fost creaţi "după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu" (Facerea 1, 26). Aceasta înseamnă că noi am fost creaţi pentru a fi asemenea Creatorului, adică persoane care să aibă viaţă şi să-şi dorească vieţuirea veşnică. Comuniunea se realizează între persoane. A trăi implică o comuniune de persoane. Preasfânta Treime este o comuniune desăvârşită de Persoane. Persoana este pentru o alta un model, o sursă de încredere şi putere, ajutor personal şi aproapele. Comuniunea Persoanelor Sfintei Treimi este pentru noi izvor de putere şi de întărire. Tot timpul vorbim de Tatăl, de Fiul şi de Sfântul Duh pentru că simţim putere şi sprijin din Numele Lor. Le rostim cu credinţă şi respect Numele pentru a nu uita că am fost creaţi spre veşnica comuniune cu Ele, pentru a le arăta că Le iubim, pentru că Ele ne-au iubit mai înainte şi ne-au creat spre viaţă. De ce este Mântuitorul Hristos un model pentru viaţa noastră socială? Bineînţeles. El este modelul tuturor pentru că de mâna Lui au fost făcute toate, "şi cerul, şi pământul, şi cele de dedesupt". Sfânta Scriptură ne spune că Domnul Hristos este Fiul lui Dumnezeu înomenit: "Şi Cuvântul S-a făcut trup şi am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia Născut din Tatăl, plin de har şi de adevăr" (Ioan 1, 14). Tatăl a rânduit trimiterea printre oameni a Fiului Său pentru a readuce pe omul învechit în rele lângă Dumnezeu Cel iubitor de oameni. Sfântul Irineu spunea că Iisus Hristos este prototipul pe care Dumnezeu l-a avut în minte când l-a făcut pe om. Iisus Hristos este pentru noi Mântuitorul şi Izbăvitorul nostru. El este Persoana către care privim, care ne întăreşte şi ne dă putere. Trupul şi Sângele lui Iisus Hristos sunt hrana noastră spre iertarea păcatelor şi spre veşnicie. Ne botezăm cu botezul lui Hristos pentru "a ne îmbrăca cu El". Haina Botezului, spune Părintele Dumitru Stăniloae, "Îl reprezintă pe Hristos, dar şi pe noi înşine deveniţi după chipul lui Hristos într-un mod personal", deoarece în toate manifestările noastre se arată nu numai Hristos Cel imprimat în noi, ci şi pe noi înşine, care am devenit după chipul Lui. Omul a primit la Botez, în forma lui de persoană, forma lui Hristos, pentru că a intrat în relaţie cu El. Cel botezat îşi aduce mereu aminte de această legătură între persoana lui şi Persoana teandrică a lui Iisus Hristos, între chipul lui şi chipul lui Hristos imprimat în el. Hristos i-a dat înfăţişarea Sa şi omul trebuie să o facă pe aceasta tot mai clară, silindu-se să vieţuiască tot mai mult după modelul lui Hristos. Creştinul este şi se lasă călăuzit de Hristos în viaţa sa pământească: "Toată viaţa noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. Ţie, Doamne". Urmarea lui Hristos începe prin chemarea adresată de el. Această chemare este un răspuns categoric din partea noastră.