Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Răspunsuri duhovniceşti: „Pocăinţa este bucuria sufletului înaintea porţilor Raiului“

Răspunsuri duhovniceşti: „Pocăinţa este bucuria sufletului înaintea porţilor Raiului“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia zilei
Un articol de: Pr. Ioniță Apostolache - 06 Noiembrie 2010

Preacucernice părinte Claudiu Porneală, teologii creştini amintesc adesea despre starea de metanoia, de smerenie, de frângere a inimii, necesară primirii Sfintei Împărtăşanii. Detaliaţi-ne acest aspect.

Unirea cu Hristos în Euharistie cere "metanoia", pentru că orice păcat săvârşit este un motiv de pocăinţă. "Metanoia" nu înseamnă numai un act obligatoriu, împlinit în cadrul Tainei Spovedaniei, ci înseamnă mai mult, transformarea comportamentului şi a atitudinii umane. "Păcatul se transformă în căinţă şi devine sete care doreşte comuniunea cu Hristos", afirmă Christos Yannaras vorbind despre dinamica pocăinţei. O viaţă de pocăinţă care conduce creştinul către scaunul spovedaniei este foarte importantă pentru a relua comuniunea cu Dumnezeu. Pocăinţa face posibil accesul total şi personal la experienţa adevărului şi a dragostei care este Hristos. Etica Bisericii evidenţiază adevărul care conduce la virtute, după Sfântul Maxim Mărturisitorul. În capitolul al X-lea din opera sa "Teologia Mistică a Bisericii de Răsărit", Vladimir Lossky vorbeşte despre calea unirii cu Hristos şi evidenţiază trei etape, menţionate de Sfântul Isaac Sirul: pocăinţa, curăţia şi perfecţiunea. După Sfântul Isaac Sirul, "pocăinţa este bucuria sufletului înaintea porţilor Raiului".

Ce părere aveţi despre sintagma "eclesiologie terapeutică"?

Teologul ortodox Joannis Zizioulas vorbeşte despre două tipuri de eclesiologie: terapeutică şi euharistică. Această bipolaritate a eclesiologiei, după părerea sa este problema cea mai importantă a Bisericii Ortodoxe în perioada actuală. Sinteza fericită a celor două tipuri de eclesiologie o face Sfântul Maxim Mărturisitorul, care consideră necesară eclesiologia terapeutică, ca o transformare ascetică a lumii materiale şi spirituale în Hristos. Acest scop se găseşte în transformarea euharistică a întregii creaţii şi în comuniunea acesteia cu Dumnezeu, în liturghia Împărăţiei Cerurilor.

Chiar şi canonul euharistic dimpreună cu cele 12 rugăciuni sunt compuse de autori sfinţi şi constituie o pregătire spirituală necesară de împlinit în seara premergătoare primirii Sfintei Euharistii. Aceste rugăciuni au fost compuse de Sfântul Ioan Hrisostom, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Ioan Damaschin şi Sfântul Simeon Noul Teolog şi sunt prescrise ca o epitimie sau canon ce trebuie împlinit, după dezlegarea dată de preotul duhovnic credinciosului la sfârşitul Tainei Spovedaniei.

În Euharistie, creştinul îl întâlneşte pe Hristos, călăuzit de lumina credinţei, simbolizată de lumânarea aprinsă ţinută în mâna dreaptă şi fără această lumânare creştinul ortodox nu se apropie de Sfânta Euharistie.