Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Răspunsuri duhovniceşti: Prin cântarea bisericească înţelegem teologia

Răspunsuri duhovniceşti: Prin cântarea bisericească înţelegem teologia

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia zilei
Un articol de: Daniela Ciobanu - 16 Decembrie 2010

Preacucernice părinte Zaharia Matei, care este rolul muzicii religioase în viaţa creştinului?

Muzica religioasă este aceea care îl apropie pe om de Dumnezeu, îl sensibilizează, îi purifică, am putea spune, sufletul, îi curăţeşte sensibilitatea şi, mai mult decât atât, nu este doar o formă de a atinge partea emotivă a sufletului uman, deşi are şi acest rost. Muzica bisericească, pe care noi o numim de obicei cântare bisericească, are rostul de a transmite şi face cunoscută omului şi creştinului ortodox îndeosebi învăţătura de credinţă şi de a-l determina să o predice chiar el mai departe. Un al treilea rol al muzicii este acela de a întări unitatea credincioşilor, această eclesie sau adunare bisericească, cum mai este numită.

Trebuie să cunoaştem că în antichitatea păgână şi chiar la noi la daci şi la popoarele greceşti, legile erau trâmbiţate sau transmise prin cânt, aşa memorau mai uşor. Deci, iată, cântarea bisericească este o formă de a recepta învăţătura de credinţă. Şi cunoaştem că Sfântul Ioan Gură de Aur a transmis la Constantinopol tipul de cântare antifonică sau alternativă, adică se cânta în mai multe cete de cântăreţi. Această practică a venit să contracareze într-un fel fenomenul eretic al lui Arie, care într-o lucrare a sa, încerca să promoveze ereziile sale prin cântece păgâne. Astfel, Sfântul Ioan Hrisostom pentru a contracara fenomenul arian s-a folosit de cântarea în cete şi realizarea de procesiuni pe străzile Constantinopolului pentru a învăţa pe oameni dreapta credinţă.

Rolul muzicii constă în înălţarea sufletească şi sensibilizarea omului, în apropierea lui de Dumnezeu, în enunţarea, fixarea învăţăturii de credinţă şi apărarea ei şi, nu în ultimul rând, în întărirea unităţii de dragoste şi credinţă a celor ce se adună în Biserică, adică a noastră, a tuturor. Dar nu trebuie să rămânem numai la cântarea care ne mişcă sufletul şi ne stârneşte lacrimi. Ci creştinul care simte lucrul acesta, trebuie să se căiască, să meargă mai departe prin post, rugăciune şi fapte bune pentru a se întări în Hristos. Omul trebuie să se înnoiască primind al doilea botez, al spovedaniei, şi să se împărtăşească pentru a împlini scopul cel mai înalt, acela al mântuirii sufletului.