Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Răspunsuri duhovniceşti: Provocările preotului în societatea secularizată

Răspunsuri duhovniceşti: Provocările preotului în societatea secularizată

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia zilei
Un articol de: Pr. Adrian Agachi - 11 Mai 2011

Părinte, care sunt principalele dificultăţi pe care le-aţi întâmpinat ca preot în societatea secularizată din Occident?

Nu vorbesc decât de contextul elveţian, şi din punct de vedere personal. Nu am întâlnit niciodată vreo dificultate. Din contră, m-am bucurat de respect şi consideraţie. Ca orice cetăţean, însă, trebuie să nu contravii, bineînţeles, normelor de convieţuire. În Elveţia nici nu-ţi dai imediat seama dacă te afli într-o societate secularizată aşa cum este înţeles acest termen la valoarea lui pe plaiurile mioritice. Bunăstarea decentă şi gradul ridicat de civilizaţie al elveţienilor, apărat şi prin respectarea legilor pe care ei înşişi le votează prin referendum aşa de des, nu sunt disociate de religia creştină bimilenară a acestor ţinuturi. Deşi practic se simte mai puţin în Elveţia duhul pietăţii noastre ortodoxe, Dumnezeu nu a fost scos aici, în mod ideologic, din peisajul cotidian. La Geneva şi prin împrejurimi, unde-mi desfăşor activitatea, putem remarca un alt fenomen, acela al desacralizării chiar în şi prin Biserică.

E vorba de Biserica Protestantă. Este rezultatul Reformei care a îndepărtat din Biserică cultul sfinţilor, al icoanelor, al Sfintelor Taine, adică întreaga lucrare a Sfântului Duh. Aşa încât noi putem resimţi, în context, mai curând desacralizarea decât secularizarea, deşi la un moment dat nu mai diferenţiezi una de alta. Mă întrebaţi de dificultăţi întâmpinate şi v-am răspuns că nici una. Aş adăuga pentru cei ce nu ştiu, ca o curiozitate, şi nu o dificultate a preotului: din vremea Reformei lui Calvin, între alte interdicţii la Geneva, a fost şi aceea a portului sutanei de către preoţii catolici în afara lăcaşului de cult, în oraş, aşadar, sau în alte spaţii publice. Acest lucru a făcut tradiţie, aşa încât astăzi nici noi ortodocşii, nu îmbrăcăm sutana în oraş, dar îmbrăcăm ţinuta preoţească la reuniunile interbisericeşti, protocolare şi de reprezentare.

Presupun că dacă mi s-ar fi pus piedici în vreun fel, atunci când am solicitat autorizaţia să pot lucra în domeniul public, ca preot ortodox, în altul decât cel bisericesc, în momentul în care Biserica noastră a încetat să mai plătească preoţii de peste hotare (prin anul 1988), autorităţile elveţiene ar fi avut prilejul să nu-mi acorde acest drept. Ceea ce nu s-a întâmplat.