Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Sfaturi practice: Taina Sfântului Maslu - slujitorii

Sfaturi practice: Taina Sfântului Maslu - slujitorii

Data: 25 Feb 2012

Taina Sfântului Maslu cuprinde rânduiala specială de sfinţire a uleiului prin care credincioşii, ungându-se, primesc harul vindecării neputinţelor trupeşti şi sufleteşti. Această Sfântă Taină a fost săvârşită din vremea Sfinţilor Apostoli, căci Sfântul Apostol Iacov îndeamnă: "De este cineva bolnav între voi, să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn întru numele Domnului" (Iac. 5, 14).

De aici rezultă clar îndemnul de participare a mai multor preoţi la sfinţirea uleiului pentru bolnavi. Chiar dacă nu se spune numărul slujitorilor în mod exact, întreaga slujbă are în centru numărul şapte: şapte citiri din Sfânta Evanghelie şi din scrierile Sfinţilor Apostoli, sfinţirea uleiului se face prin rugăciunea specială, rostită tot de şapte ori, ungerea celui bolnav se face de şapte ori; numărul şapte având multe conotaţii ca simbol, în special ca simbol al darurilor deosebite ale Sfântului Duh.

Sfânta Scriptură, în special Vechiul Testament, oferă numeroase exemple de ritualuri săvârşite de câte şapte ori: Sfântul Ilie s-a rugat de şapte ori ca Dumnezeu să coboare ploaia, Elisei a înviat un mort culcându-se peste el tot de şapte ori.

La fel, se recomandă ca slujitorii participanţi la săvârşirea Sfântului Maslu să fie tot în număr de şapte. În practică, se constată că Taina Sfântului Maslu se săvârşeşte şi de către mai puţini preoţi. Acest lucru este acceptat de către Biserică, pentru că, la nevoie, se pot aduna pentru săvârşirea acestei Taine cel puţin doi sau trei preoţi, după cum recomandă Sfântul Simeon al Tesalonicului, precum şi învăţătura din Molitfelnic.

Grecii numesc această slujbă "Taina celor şapte preoţi", iar ruşii - "Soboravanie", adică slujba adunării preoţilor arătându-se, astfel că Taina Sfântului Maslu se săvârşeşte în Bisericile Ortodoxe de către mai mulţi preoţi.

Dincolo de rânduiala obişnuită, înţelesurile teologice ale slujbei şi învăţăturile Părinţilor pentru un singur preot, slujba Sfântului Maslu ar fi extrem de complexă şi greoaie. Un preot singur poate săvârşi această Taină numai în caz de mare nevoie, în vreme de război, în locuri îndepărtate în munte sau pustie, acestea fiind situaţii cu totul speciale, Biserica admiţând în mod tradiţional numărul de şapte preoţi slujitori ai Tainei Maslului. Acest lucru nu înseamnă că nu pot sluji mai mulţi preoţi de şapte. (Pr. Răzvan-George Topală)