Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular liturgic: Rugăciunea inimii

Vocabular liturgic: Rugăciunea inimii

Data: 31 Martie 2008

La solicitarea mai multor cititori, care ar dori să găsească în paginile acestui ziar şi definiţii ale unor termeni bisericeşti care, de cele mai multe ori, nu sunt explicaţi suficient în dicţionare, demarăm, începând de astăzi, o nouă rubrică. În explicarea termenilor liturgici ne vom folosi de dicţionare ce poartă semnătura unor personalităţi recunoscute ale teologiei româneşti. Cuvintele explicate se vor regăsi în paginile ziarului curent.

Rugăciunea lui Iisus (Rugăciunea inimii) - Doctrina centrală a teologiei ortodoxe răsăritene „theosis“ sau îndumnezeirea omului este strâns legată de disciplinele spirituale de la Muntele Sinai. Practica lor mistică era „rugăciunea inimii“ sau „rugăciunea lui Iisus“: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul“.

Acest text scurt trebuia repetat fără încetare spre a absorbi gândurile misticului şi a le înstrăina de orice tentaţie. Misticismul sinait este reprezentat de Sf. Ioan Scărarul, Nichifor şi Grigorie Palama, care-l vor înrădăcina şi la muntele Athos, unde Palama a fost 20 de ani călugăr, înainte de a fi rânduit episcop la Tesalonic. Nichifor susţinea că ţelul vieţii spirituale este să ia cunoştinţă de tainele „comorii ascunse în inimă“, care e „lăcaşul lui Dumnezeu“. Această unire se face „coborând“, prin intermediul respiraţiei, mintea în inimă. Prin aceasta, inima se pune în armonie cu milostivirea Mântuitorului. Invocarea numelui lui Iisus este calea cea mai simplă a rugăciunii neîncetate. Repetată, adesea, de o inimă plină de smerită atenţie, ea nu se pierde într-un şuvoi de cuvinte, ci păstrează cuvântul ce aduce rod întru răbdare. Ea este cu putinţă în orice clipă, pentru că nu este o ocupaţie alături de oricare alta, ci unica ocupaţie, aceea de a-l iubi pe Dumnezeu, Care însufleţeşte şi transfigurează orice acţiune întru Iisus Hristos. (pr. prof. Ene Branişte, prof. Ecaterina Branişte, Dicţionar enciclopedic de cunoştinţe religioase)