Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 26 Ianuarie 2009

- Iată Omul!: „Ecce homo!“ (cf. Ioan 19, 5); expresie rostită de Pilat în ziua condamnării lui Iisus. Mai înainte de aceasta, Pilat Îl cercetase de acuzaţia ce-I aduceau arhiereii şi bătrânii poporului, că El vrea să fie regele iudeilor şi că este răzvrătit împotriva Cezarului (Marcu 15, 12, 26; Ioan 19, 12, 21). Dar, întrebându-L: „Tu eşti regele iudeilor?“, Iisus i-a răspuns: „Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta... Eu spre aceasta M-am născut şi am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr“ (Ioan 18, 33, 36-37). Dar Pilat n-a înţeles că Cel judecat de el era Dumnezeu şi Stăpân, Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor, având toată puterea în cer şi pe pământ (Matei 28, 18; I Corinteni 15, 24; I Timotei 6, 15; Apocalipsa 17, 14). Şi totuşi scoţând pe Iisus din Pretoriu cu cununa de spini pe cap, spunând arhiereilor şi mulţimii că n-a găsit în El nici o vină, Pilat a exclamat: „Iată Omul!“ (Ioan 19, 5). Fireşte că el n-a înţeles sensul expresiei, după cum nici Caiafa, arhiereul, nu înţelesese cuvintele profetice rostite de el „că ne este mai de folos să moară un om pentru popor“ (Ioan 11, 50; 18, 14). Oricum, exclamaţia lui Pilat e un strigăt al conştiinţei lumii. Cum trebuie dar înţeleasă această expresie: „Iată Omul !“? Nicidecum altfel decât a înţeles-o şi explicat-o Iisus Însuşi, şi anume: Tatăl a dat mărturie că Îi este Fiu (Matei 3, 17; 17, 5); iar El S-a recunoscut pe Sine Fiul lui Dumnezeu şi pe Dumnezeu, Tatăl Său (Ioan 5, 17, 21-23, 36-37 etc.); şi tot El S-a numit pe Sine şi „Fiul Omului“ (Matei 8, 20; 9, 6 etc.). Cu alte cuvinte: „Iată Omul!“ vrea să spună „iată omul desăvârşit“, iată Fiul Omului; iată Fiul lui Dumnezeu, „Care, luând trup omenesc, a devenit şi Fiul Omului“. Căci „de la Dumnezeu S-a născut. Şi Cuvântul (Care era Dumnezeu) S-a făcut trup şi S-a sălăşluit între noi şi am văzut - zice Apostolul iubirii, care a fost martor ocular - slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har şi de adevăr“ (Ioan 1, 13-14). Altfel zis: Fiul lui Dumnezeu S-a făcut Om desăvârşit (Efeseni 4, 13), pentru ca pe oameni să-i facă dumnezei, precum zic Sfinţii Părinţi: Vasile cel Mare, Atanasie cel Mare, Ioan Hrisostom, Grigorie Teologul, Chiril Alexandrinul şi Maxim Mărturisitorul. (Dicţionar al Noului Testament, pr. dr. Ioan MIRCEA, EIBMBOR, 1995)