Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 06 Ianuarie 2009

- duh de amorţire (Romani 11, 8): este o expresie unică în Noul Testament, care arată o stare nefirească, iar în acest text, o stare chiar contra firii. „Dumnezeu le-a dat (iudeilor) - zice Sfântul Apostol Pavel - duh de amorţire, ochi ca să nu vadă şi urechi ca să nu audă, până în ziua de azi“. După contextul capitolului se înţelege că este vorba de neascultarea lui Israel de voia şi cuvântul lui Dumnezeu exprimat prin proorocii Lui, pe care iudeii i-au ucis, ca şi pe Fiul Său, Iisus Hristos, trimis să-i mântuiască. Dacă însă aici - ca şi în Isaia 6, 9, Ieremia 5, 21, de unde Sfântul Apostol Pavel citează cuvintele - se spune că li s-au dat „ochi ca să nu vadă...“, nu trebuie a înţelege că Dumnezeu i-a predestinat, cum cred unii, că El le-ar fi dat ochi ca să nu vadă minunile şi să nu asculte învăţăturile Evangheliei vestite de Iisus şi de apostoli. Ci, Dumnezeu numai a constatat îndărătnicia şi învârtoşarea inimii lor în a crede în Hristos, şi a îngăduit-o. De aceea, bine zice Sfântul Ioan Hrisostom: „Le-a dat (duh de amorţire), dar să n-o înţelegi ca acţiune, ci ca îngăduinţă din partea lui Dumnezeu)“. Iar „ochi ca să nu vadă şi urechi ca să nu audă“, nimic altceva nu învederează decât că defaimă intenţia lor cea îndărătnică şi iubitoare de ceartă zadarnică. Pentru că, deşi aveau ochi cu care puteau să vadă minunile (Domnului) şi urechi cu care să audă acea învăţătură minunată, totuşi nici de unele dintre acestea n-au făcut uz cum trebuia. De asemenea, „duh de amorţire“ arată aici înclinarea sufletului spre mai rău, înclinare ce ţine sufletul nevindecat, neîndreptat şi ne-schimbat. Deci, expresia „«duh de amorţire» nu înseamnă altceva decât duh de împietrire, prin care apostolul arată nelegiuirea sau mai bine zis greutatea cea mare în schimbarea părerii lor (a evreilor)“ (Omilia a XX-a la Romani, pp. 328-329). (Dicţionar al Noului Testament, pr. dr. Ioan MIRCEA, EIBMBOR, 1995)