Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 20 Octombrie 2008

Vocabular religios: cârmuire: însuşirea sau calitatea de a conduce sau a chivernisi. Cuvântul este folosit numai în I Corinteni 12, 28, enumerat între harismele apostolilor şi cele ierarhice ca un dar al Duhului Sfânt, căci zice Apostolul: „Şi pe unii i-a pus Dumnezeu în Biserică; întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor“. Toate aceste harisme numite ierarhice erau posedate de apostoli şi au trecut asupra Bisericii şi a ierarhiei bisericeşti. Cârmuirile erau deci însuşirile sau darul păstorilor în chivernisirea celor duhovniceşti, pentru călăuzirea credincioşilor pe calea mântuirii. Această calitate sau însuşire este şi un dar natural, numărat între calităţile cerute episcopilor şi preoţilor, cărora li se cere să fie buni chivernisitori şi cârmuitori sau iconomi ai casei lor şi ai Bisericii (I Timotei 3, 4-5; 11; Tit 1, 6-7; I Petru 5, 2-3) sau ca „buni iconomi ai tainelor lui Dumnezeu“ (I Corinteni 4, 1-2; Coloseni 1, 25). Darul cârmuirii îl au şi conducătorii de popoare, guvernatorii sau conducătorii de oşti;

clevetire, clevetitor: „grăire în deşert, a vorbi de toate, vrute şi nevrute, a vorbi prea mult, inutil şi cu ciudă. În acest sens, termenul este folosit de Sfântul Apostol Petru în prima sa epistolă (2, 1) şi de Sfântul Apostol Pavel (II Corinteni 12, 20), unde are chiar nuanţa de „a protesta“: „… mă tem adică de certuri, de pizmă, de mânii, de întărâtări, de clevetiri, de murmure, de îngâmfări, de tulburări…“. La fel şi la I Timotei 3, 11, II Timotei 3, 3, Tit 2, 3. Ca şi bârfirea, este un păcat al nestăpânirii şi al lipsei de răbdare. Această însuşire a transmis-o satana celor care ascultă de el şi fac voia lui şi care sunt numiţi „diavoli“, adică „clevetitori“. Aşa este numit Iuda vânzătorul: „unul dintre voi este diavol“, cum spune Mântuitorul la Cina cea de Taină (Ioan 6, 70). De aici, toţi cei ce se împotrivesc Evangheliei şi învăţăturii mântuitoare a Domnului, lăsată Bisericii, sunt numiţi „fii ai diavolului“ (Ioan 8, 44; Fapte 13, 10; I Ioan 3, 10) sau chiar „diavoli“ (II Timotei 3, 3). (Dicţionar al Noului Testament, pr. dr. Ioan MIRCEA, EIBMBOR, 1995)