Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 15 Septembrie 2008

- bătrân: Acest termen indică, de obicei, pe cei în vârstă, înţelepţi, ca în Matei 16, 21; 21, 23 şi 26, 35 şi alte locuri, în care este vorba de „bătrânii poporului“ sau membrii Sinedriului, cel mai înalt for de judecată. În acelaşi sens e folosit şi de Apostolul Pavel în I Tim. 5, 1-2. Bătrân (presviteros): Ioan 3, 4. Vorbind Domnul lui Nicodim despre „naşterea de sus“ pentru cei ce vor să vadă împărăţia lui Dumnezeu, iar el răspunde: „Cum poate omul să se nască, fiind bătrân?“ Iar folosind şi verbul „a îmbătrîni“, Domnul îi spune lui Petru: „Când vei îmbătrâni, altul te va încinge şi te va duce unde nu voieşti“ (Ioan 21, 18; cp. Evr. 8, 13). Cel mai des termen întrebuinţat pentru „bătrân“ este „presviteros“. El indică diferite categorii de persoane, unele după vârstă, altele, după felul şi slujirea lor specifică. Astfel, în prima categorie sunt cei mai în vârstă - fără a fi bătrâni în raport cu alţii, mai tineri sau mai mici (ex. Luca 15, 25; IOan 8, 9; Fapte 2, 17; 1 Tim. 5, 1-2). A doua categorie sunt „bătrânii poporului iudeu“, numiţi, când „mai mari“, când „căpetenii ale poporului“, care în timpul MântuitOrului alcătuiau, împreună cu arhiereii, cărturarii şi fariseii sau preoţii, Sinedriul, cu toţi în număr de 71 de persoane (Matei 16, 21; 21, 23; 26, 3-47, 57; 27, 1 3, 12; 28, 12; Marcu 8, 30; 11, 27; 14, 43, 53; 15, 1; Luca 7, 3; 9, 22; 20, 1; 22, 52; Fapte 4, 5, 8, 23; 6, 12; 23, 14; 24, 1; 25, 15). Acest Sinedriu a judecat şi condamnat pe Iisus la răstignirea pe cruce. Alte texte vorbesc de „datina bătrânilor“ (Matei 15, 2; Marcu 7, 3, 5; şi Evrei 11, 2), care sunt aceiaşi. În vremea Mântuitorului, aceşti bătrâni ai poporului, împreună cu ceilalţi membri ai Sinedriului, hotărau nu numai treburile obşteşti, dar în primul rând în problemele de factură religioasă; vom înţelege dar motivele care i-au determinat pe primii creştini să dea cârmuitorilor bisericeşti (hirotoniţi) numele de „proiestos“ (prof. Iustin Moisescu, Ierarhia bisericească în epoca apostolică, Centrul Mitropolitan al Olteniei, 1955, p. 9). Despre această categorie de „presviteri-preoţi“, cu 19 texte, şi de aşa-zişii „bătrâni“, în realitate tot preoţi şi ierarhi din Apocalipsă, cu alte 12 texte, se va explica în alt capitol, intitulat „presviteri“.

- bătrâneţe: vârsta înaintată când organele trupului slăbesc şi nu mai pot activa. În primul text (Luca 1, 36) se spune că Elisabeta - soţia preotului Zaharia - „a zămislit fiu la bătrâneţe“, din voia lui Dumnezeu; acest prunc avea să devină prooroc, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului. În al doilea text, „gerousia“ exprimă într-un cuvânt grupul de „bătrâni ai poporului“ iudeu, care alături de arhierei şi preoţi, sau de cărturari şi farisei, alcătuiau Sinedriul evreiesc sau Tribunalul suprem care judeca toate marile pricini religioase, osândind şi la moarte. (Dicţionar al Noului Testament, pr. dr. Ioan MIRCEA, EIBMBOR, 1995)