Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 02 Septembrie 2008

- Maniheism: erezie creştină dualistă propagată de Manes-Mani (216-277), filosof persan care, pretinzând a fi în posesia unor revelaţii secrete, se considera a fi ultimul „trimis“, întruchiparea fizică a Paracletului. Ca sistem gnostic, maniheismul susţine dualismul radical ontologic între cele două principii eterne, binele şi răul, care se opun, în cursul istoriei, într-o confruntare fără sfârşit. Organizată ca o nouă religie, „religia luminii“, având cărţi, cult şi ierarhie, mişcarea maniheistă a fost obiectul unor represalii şi persecuţii crunte. În secolele IV-V se răspândeşte în China şi în Europa Occidentală;

- Theopashism: controversa se iveşte la Constantinopol, sub patriarhul Macedonie (495-511), fiind provocată de includerea în textul „Trisaghion“-ului a adausului „Care S-a răstignit pentru noi“, de către patriarhul monofizit Petru de Antiohia. În această dispută era deja angajat Teodoret, episcop de Cir (d. 466), care în 453 consacra combaterii theopashismului o carte („Epitome“) dintr-un compendiu contra ereziilor, susţinând că Fiul lui Dumnezeu, despre Care face menţiune „Trisaghionul“, a murit pe cruce. Sfântul Chiril al Alexandriei învăţa că expresia „Dumnezeu a suferit în trup“ consună cu hristologia ortodoxă, deoarece Fiul a asumat natura umană în condiţia sau modul de existenţă („tropos“) în care Adam a lăsat-o. Moartea Fiului lui Dumnezeu este semnul naturii umane pe care El a asumat-o. În 534, papa Leon al XlI-lea acceptă formula, la început suspectă: „Unus de Trinitate passus est carne“ (Unul din Treime, dintre Persoane, a suferit în trup). Formula fusese introdusă de călugării ortodocşi şi acceptată de împăratul Justinian în „Mărturisirea de credinţa“ publicată în 544. (pr. prof. dr. Ion Bria, „Dicţionar de Teologie Ortodoxă“, EIBMBOR, 1981)