Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 25 Iunie 2008

dogmă (gr. dogma, iniţial „părere“): în Ortodoxie, dogmele sunt adevăruri de credinţă revelate prin descoperire dumnezeiască. Ca urmare, creştinii ortodocşi le consideră sfinte, veşnice, neschimbătoare şi necesare pentru mântuire. Dogmele nu descriu toată existenţa, ci acele laturi mai puţin sesizabile sau complet insesizabile, necesare mântuirii. Dogma este adevărul de credinţă cuprins în Sfânta Scriptură şi în Sfânta Tradiţie; este o doctrină de credinţă formulată în mod sinodal, în care Biserica recunoaşte conţinutul deplin şi dezvoltarea ortodoxă a învăţăturii apostolice, transmisă fie prin tradiţia scrisă, fie prin cea orală. În vocabularul sinoadelor ecumenice, dogma înseamnă expresia conciliară, cu autoritate obligatorie explicită, a credinţei Bisericii. Dogma este echivalentă cu „oros“, adică normă de credinţă sau definiţia doctrinară, şi se deosebeşte de „canon“, care are sensul unei prescripţii disciplinare sau reguli cultice. Teologii ortodocşi fac deosebire între: dogme, adică doctrine de credinţă care au autoritatea unui sinod, „teologumene“, adică învăţături cu mare circulatie în Biserică, dar care nu au consensul unanim al Bisericii, şi „opinii“ teologice, adică interpretări particulare ale unor teologi sau şcoli de teologie, care însă nu contravin consensului Tradiţiei. Ortodoxia n-a ţinut cu orice preţ să formuleze, pe cale sinodală, în dogme, mărturisirea ei de credinţă, deoarece dezvoltarea doctrinei nu depinde de procesul de dogmatizare. Transmiterea tradiţiei nu se limitează la calea dogmatică, deoarece există alte moduri de articulare şi de comunicare: cultul, Liturghia, iconografia, arta, imnografia, tradiţiile populare. „Noi dogme“ nu înseamna „noi revelaţii sau doctrine“, ci noi experienţe şi întelegeri teologice ale adevărului pe care Biserica l-a primit o dată pentru totdeauna. Se poate vorbi de istoria dogmelor în sensul de evoluţie istorică a formulării doctrinelor. (pr. prof. Ene Branişte, prof. Ecaterina Branişte, Dicţionar enciclopedic de cunoştinţe religioase)