Sfântul Sava (†532) s-a născut în Capadocia, în anul 439, iar părinţii săi se numeau Ioan şi Sofia. Încă de la vârsta de opt ani a ales viaţa călugăriei, intrând în mănăstirea numită „a lui
Sf. Cuv. Ioan Casian şi Gherman, din Dobrogea; Sf. Cuv. Vasile Mărturisitorul (Zi aliturgică. Dezlegare la brânză, lapte, ouă şi peşte)
Sfinţii Ioan Casian (†435) şi Gherman (†405-415) s-au născut din părinţi străromâni în părţile Casimcei din nordul Dobrogei, care se numea Sciţia Mică. Din dragoste pentru Hristos au îmbrăţişat viaţa monahală, intrând într-o mănăstire din Dobrogea. Au mers apoi într-o mănăstire din Betleem, în Palestina, de unde au pornit în anul 385 în căutarea de modele de sfinţenie. Astfel, au vizitat Patria anahoreţilor - Egiptul. Pe la anul 400 au mers la Constantinopol, unde au ascultat cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur, care l-a hirotonit preot pe Sfântul Gherman, iar pe Sfântul Casian diacon. În anul 403, Sfântul Gherman a participat la Sinodul de la Stejar, ca apărător al Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în anul 405, împreună cu Sfântul Ioan Casian, a dus la Roma, Papei Inochentie, o scrisoare a clerului şi credincioşilor din Constantinopol, tot în apărarea Sfântului Ioan Gură de Aur. Nu se cunoaşte anul exact în care a trecut la Domnul Sfântul Gherman, dar se presupune că între anii 405 şi 415, pe când era la Roma. Sfântul Casian s-a mutat la Domnul în anul 435.
Astăzi, Biserica Ortodoxă îl pomeneşte şi pe Sfântul Cuvios Vasile Mărturisitorul, cel ce a pătimit împreună cu Sfântul Procopie. Sfântul Vasile Mărturisitorul a vieţuit pe vremea împăratului Leon Isaurul (717-741), cel care luptase împotriva cinstirii sfintelor icoane. Această luptă împotriva icoanelor sfinte a rămas cunoscută în istorie sub denumirea de Iconoclasm. Iconoclasmul a fost un moment definitoriu în istoria Imperiului Roman de Răsărit, concentrat în capitala Bizanțului, Constantinopol.
În acea perioadă, autoritățile imperiale și bisericești au dezbătut dacă icoanele ar trebui sau nu cinstite de creştini. După îndelungate lupte şi dezbateri, în cadrul celui de-al 7-lea Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 787, Iconoclasmul a fost declarat erezie de către Sfinţii Părinţi și s-a revenit astfel la folosirea şi cinstirea icoanelor în cultul Bisericii. Aşadar, în timpul împăratului Leon Isaurul, pornindu-se o aprigă luptă împotriva celor care cinsteau icoanele sfinte, Sfântul Cuvios Vasile Mărturisitorul a stat dârz, apărând dreapta credinţă. Pentru curajul său a fost prins şi chinuit, apoi a fost aruncat în temniţă. Acolo s-a întâlnit cu Sfântul Procopie, împreună cu care a propovăduit şi mai mult adevărul despre cinstirea sfintelor icoane.
Sfântul Vasile a fost strujit, la fel ca Sfântul Procopie, cu unghii ascuţite din fier şi a stat mult timp legat în lanţuri. Când a murit Leon Isaurul, atunci a fost eliberat şi Sfântul Vasile din închisoare, împreună cu mai mulţi creştini. El s-a dus în mănăstirea sa, unde a petrecut în post şi rugăciune. După mulţi ani şi-a dat sufletul în mâinile Domnului.








