Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica Aducerea la templu a Domnului nostru Iisus Hristos

Aducerea la templu a Domnului nostru Iisus Hristos

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 02 Feb 2024

Biserica Ortodoxă sărbătoreşte astăzi Întâmpinarea Domnului, adică aducerea la templul din Ierusalim a Pruncului Iisus la 40 de zile de la Naşterea Sa, unde este întâmpinat de Dreptul Simeon şi Prorociţa Ana. După ce la 25 decembrie am prăznuit Naşterea Domnului şi la 1 ianuarie Tăierea-împrejur cea după trup a Lui, astăzi, 2 februa­rie, cinstim Întâmpinarea Sa în templul din Ierusalim, care în cântări este numit „biserică”. Praznicul de azi încheie seria de sărbători legate de Naşterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

Imnografia zilei mărturiseşte că „Cel vechi de zile, Care a dat demult Legea lui Moise în Sinai, astăzi Prunc este văzut şi după Lege, ca un făcător al Legii, Legea plinind, în biserică este adus…”. Pentru noi, Hristos „Se supune poruncilor Legii” şi plineşte rânduiala ei. „Astăzi, Maica Sfânta şi cea mai presus decât templu, la templu a venit, arătând lumii pe Făcătorul lumii şi Dătătorul Legii; pe Care şi în braţe primindu-L bătrânul Simeon, bucurându-se, a strigat: Acum liberează pe robul Tău, că Te-am văzut pe Tine, Mântuitorul sufletelor noastre”.

Sfântul Grigorie de Nyssa ne spune că Mântuitorul este adus la templu „atunci când s-a plinit timpul arhetipic - cum s-ar spune - al sărbătorii de faţă, Cel ce este în chipul lui Dumnezeu (Filipeni 2, 6) şi Care a luat chip de rob, Cel făcut Mijlocitor între Dumnezeu şi om, Prunc fiind, a plinit răscumpărarea legată de patruzeci de zile”. Adică se împlineşte rânduiala Legii ca fiecare nou-născut de parte bărbătească să fie adus la 40 de zile de la naştere la templu pentru a fi închinat Domnului. Marele Părinte Capadocian subliniază importanţa aducerii la templu a Domnului Iisus Hristos: „Cuvântul Cel veşnic a venit la templu dimpreună cu Născătoarea [Sa] şi cu aducerea potrivită a jertfei rânduite, iar mai-marii cetelor fără de trup, plecându-şi grumazul ca nişte robi, Îi pregăteau nevăzut primirea cu mărire în chip vrednic de Dumnezeu şi lăudau oceanul negrăitei înţelepciuni şi depăşirea rânduielii vremelnice a literei Legii şi arătarea tainei ascunse în Dumnezeu, Care pe toate le-a făcut” (pemptousia.ro).

Despre aducerea la templu a Domnului Iisus Hristos aflăm din Sfânta Evanghelie, unde ni se spune: „Şi când s-au împlinit zilele curăţirii lor, după legea lui Moise, L-au adus pe Prunc la Ierusalim, ca să-L pună înaintea Domnului. Precum este scris în Legea Domnului, că orice întâi-născut de parte bărbătească să fie închinat Domnului” (Luca 2, 22-23). În templu, Pruncul Sfânt este întâmpinat de Dreptul Simeon care aştepta „mângâierea lui Israel, şi Duhul Sfânt era asupra lui. Şi lui i se vestise de către Duhul Sfânt că nu va vedea moartea până ce nu va vedea pe Hristosul Domnului” (Luca 2, 25-26). Sfânta Evanghelie relatează că „din îndemnul Duhului a venit la templu; iar când părinţii au adus înăuntru pe Pruncul Iisus, ca să facă pentru El după obiceiul Legii, El L-a primit în braţele sale şi a binecuvântat pe Dumnezeu şi a zis: Acum slobozeşte pe robul Tău, după cuvântul Tău, în pace, că ochii mei văzură mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor, Lumină spre descoperirea neamurilor şi slavă poporului Tău Israel” (Luca 2, 27-32).

Tot în templu se afla şi „Ana prorociţa, fiica lui Fanuel, din seminţia lui Aşer, ajunsă la adânci bătrâneţe şi care trăise cu bărbatul ei şapte ani de la fecioria sa. Şi ea era văduvă, în vârstă de optzeci şi patru de ani, şi nu se depărta de templu, slujind noaptea şi ziua în post şi în rugăciuni. Şi venind ea în acel ceas, lăuda pe Dumnezeu şi vorbea despre Prunc tuturor celor ce aşteptau mântuire în Ierusalim” (Luca 2, 36-38).

Sfântul Andrei Criteanul în slava de la Stihoavna sărbătorii prezintă teologic relatarea evanghelică după Luca: „Cel ce este purtat pe heruvimi şi este lăudat de serafimi, astăzi fiind adus în dumnezeiescul templu, după Lege, şade ca pe un tron în braţele bătrânului; şi de la Iosif primeşte daruri vrednice de Dumnezeu, o pereche de turturele, adică neprihănita Biserică şi poporul cel nou, cel ales din păgâni; şi doi pui de porumbel, ca un începător al Legii celei vechi şi al celei noi”. Iar Alcătuirea lui Anatolie de la Vecernia praznicului ne spune că „Ana prorociţa s-a arătat, propovăduind pe Mântuitorul şi Izbăvitorul lui Israel”.

Iconografia sărbătorii de azi surprinde prin armonia picturilor momentul când Pruncul Iisus Hristos este primit în braţe de Dreptul Simeon. John Baggley în „Porţi spre veşnicie. Icoanele şi semnificaţia lor duhovnicească” arată că icoana Întâmpinării Domnului „pune în lumină întâlnirea Dreptului Simeon şi a Prorociţei Ana cu Pruncul adus la templu de către Maria şi Iosif. Moise a primit tablele Legii, însă Simeon Îl primeşte în braţe pe Fiul în a Cărui întrupare umbra este risipită de realitatea deplină a prezenţei lui Dumnezeu în mijlocul poporului Său. Maria şi Iosif stau cu mâinile înălţate în gestul de oferire, în care se cuprinde şi darul de jertfă ce trebuia adus pentru curăţirea rituală cerută de lege; însă gestica este în primul rând cea a oferirii Fiului întrupat către reprezentanţii comunităţii vechi-testamentare a lui Israel. Ni se reaminteşte faptul că Maica Domnului Îl dăruieşte pe Fiul ei tuturor celor care Îl vor primi cu credinţă şi cu dragoste, însuşiri exprimate tocmai de braţele întinse ale lui Simeon primindu-L pe Pruncul Hristos”.

Urmând Domnului nostru Iisus Hristos, şi noi creştinii ortodocşi ne aducem copiii la 40 de zile de la naştere la biserică, unde sunt îmbisericiţi de preoţi. Astfel imităm aducerea la templu a Pruncului Sfânt, lucru pe care îl subliniază şi rugăciunile de la 40 de zile: „Doamne, Dumnezeul nostru, Cel ce prunc fiind, la patruzeci de zile, ai fost adus la templul Legii de Maria, cea neispitită de nuntă şi Sfântă Maica Ta, şi în braţele Dreptului Simeon ai fost ţinut, Însuţi Stăpâne atotputernice, şi pe acest prunc, care a fost adus ca să fie înfăţişat Ţie, Făcătorul tuturor, binecuvântează-l şi spre tot lucrul bun şi bineplăcut Ţie creşte-l, depărtând de la el toată puterea potrivnică prin însemnarea chipului Crucii Tale, că Tu eşti Cel ce păzeşti pruncii, Doamne”.

Astăzi, cinstind Întâmpinarea Domnului, ne bucurăm că Pruncul Iisus este mărturisit de Dreptul Simeon şi Prorociţa Ana ca Hristos Mântuitorul lumii şi ne rugăm: „Vino, Iisuse, Lumina lumii, pentru ca în lumina sfinților Tăi să ne luminezi pe noi”.

Citeşte mai multe despre:   Intampinarea Domnului