Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica „Calea spre lumina dumnezeiască la Sfântul Grigorie Palama”

„Calea spre lumina dumnezeiască la Sfântul Grigorie Palama”

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Data: 27 Martie 2013

Duminica a doua din Postul Mare (a Sfântului Grigorie Palama)

Grigorie Palama s-a născut, cum re­zul­tă din indicaţiile pa­triarhului Con­stan­­tinopolului, Filotei, u­ce­ni­cul lui Palama, ca primul copil al unei familii distinse, stabi­li­tă la Constantinopol. Tatăl său, cu numele Constantin, u­nul dintre înalţii demnitari ai curţii împărăteşti, se tunse de tim­puriu în monahism, dar nu su­pravieţui mult acestui eveniment, ci muri, lăsând în urma sa o soţie cu câţiva copilaşi, dintre care cel mai mare, Grigorie, de-abia număra 7 ani. Era cât pe aci să intre şi mama copiilor în monahism, de n-ar fi îndemnat-o sfătuitorii ei duhovniceşti să rămână lângă copiii ce tre­bu­­iau crescuţi.

Grigorie a fost dat să stu­di­e­ze deprinderile oratoriei şi cul­tu­­ra laică, remarcându-se cu­rând ca unul dintre cei mai do­taţi copii. În gramatică, reto­ri­că, fizică şi în toate studiile a­ris­totelice se vădea îndemâna­tic, ager, priceput în scris şi cu­vân­­tare, încât însuşi Aristotel de ar fi fost prezent l-ar fi lă­u­dat nu puţin. Împăratul îşi fă­cea planuri mari cu el, dar tâ­nă­rul acesta era dominat de e­xem­­plul şi de sfaturile unui ta­tă, al cărui chip idealizat de a­min­tirile de copil şi de povesti­ri­­le unei mame în doliu conti­nuu, i se prezenta în imaginaţie lu­minat de bunătatea, de în­ţe­lep­ciunea şi de autoritatea unei fi­­inţe supralumeşti. Scrierile re­ligioase şi ascetice, literatura Sfin­ţilor Părinţi, graiul profetic su­bliniat de ameninţări şi frânt de emoţii misterioase al pustni­ci­­lor coborâtori trecător (tem­po­­rar) din Athos, îl furau uşor de la silogismele logicii sau de la canoanele gramaticii, plă­mă­dind în el hotărârea să pă­ră­sească o viaţă zgomotoasă de su­prafaţă, să-şi ia crucea şi să se retragă în Muntele Sfânt, în si­ne şi în Dumnezeu. Deo­ca­m­da­tă îşi schimbă subit felul de trai, manifestat în îm­bră­că­min­te, hrană şi somn, adoptând o asceză aşa de aspră, în­cât cei ce-l cunoşteau credeau că a înnebunit. Trecând peste a­dolescenţă, părăsi cu ceilalţi doi fraţi ai săi Con­stan­ti­no­po­lul şi se stabili în mănăstirea Va­topedului din Athos, fă­cân­du-se discipol în ale ascezei lui Ni­codim „bărbat minunat în vie­ţuire şi contemplare”. În post, rugăciune şi veghe conti­nuă cerea de la Dum­nezeu ne­în­cetat: „Luminează-mi în­tu­ne­­ri­cul, Doamne, luminează-mi în­­tunericul”. După trei ani de su­punere lui Nicodim, acesta muri, iar tânărul Grigorie tre­cu la Lavra lui Atanasie, petre­când şi acolo trei ani. Puterea lui de înfrânare se in­tensifică în timpul acesta aşa de mult, în­cât nu mai domina numai pa­si­u­nile şi poftele iraţionale, ci şi tre­buinţele naturale şi necesa­re: câte trei luni de zile nu mai dor­mea nopţile, ci numai puţin du­pă prânz, „ca şi când s-ar fi luptat cu trupul să se elibereze de el”.

După aceşti trei ani trecu la ul­timul stadiu din calea ascezei şi a contemplaţiei, la cel al isi­hi­­ei, al liniştii netulburate în sin­gurătate, într-un ţinut a­nu­me rezervat celor ce ajungeau pâ­nă la acest stadiu, în ţinutul Glo­siei. Învăţătorul şi corifeul tu­turor celor dedaţi în acest ţi­n­ut practicii isihaste era un alt Gri­gorie, tot din Bizanţ, deve­nit celebru în „isihie, înfrânare şi contemplaţie”. Omonimului său i se ataşă tânărul Grigorie, ini­ţ­iindu-se de la acela „în cele mai admirabile şi mai înalte în­de­letniciri ale minţii şi în prima şi cea mai perfectă contemplare a lui Dumnezeu”.

După doi ani de vieţuire în i­si­hie a fost silit împreună cu alţi 12 apropiaţi să schimbe Glo­sia Athosului cu Tesalo­ni­cul, din cauza deselor năvăliri tur­ceşti care le tulburau asce­za. În Tesalonic primeşte pre­o­ţia şi apoi se mută cu ceilalţi pri­eteni pe muntele de lângă Ve­ria, în schitul de acolo, unde au continuat practica lor, cinci zi­le rămânând retraşi, iar sâm­bă­ta şi duminica fiind îm­pre­u­nă la dumnezeiasca Euharistie şi în convorbiri. Era la vârsta de 30 de ani şi boala încă nu se le­gase de trupul lui nici în cea mai mică măsură. Se dedă deci la şi mai mari lupte, voind să-şi su­pună trupul cu totul spiritului; prin înfrânarea de tot felul şi prin izvorul nesecat de la­crimi, îşi subţia şi curăţa orga­nul vizual al sufletului, avansând spre îndumnezeire prin ru­­­găciunea neîntreruptă a min­ţii şi prin comuniunea şi uni­rea ha­rică cu Dumnezeu.

Roadele Duhului Sfânt, celui să­lăşluit în el, nu întârziară să iz­vorască din el, devenind pentru toată împrejurimea pildă de viaţă, sfânt, incomparabil cu cei­lalţi oameni. Faţa lui se lu­mi­n­a adesea de focul Duhului Sfânt din el.

După cinci ani de vieţuire pe mun­tele Veriei, desele expediţii sâr­beşti, care pustiau ţinutul şi du­ceau în robie populaţia, îl fă­cură să se reîntoarcă în Lavra ce­a mare a Athosului, în care con­tinuă aceeaşi viaţă ca şi în Veria.

Metoda isihastă, în forma ei de­terminată, cum se practica în veacul al XIV-lea, are ca ini­ţi­­ator în Athos şi în împreju­rimi pe amintitul învăţător al i­si­haştilor din Glosia, pe Grig­o­rie, numit Sinaitul, pentru că a ve­nit la Athos din muntele Si­nai. Notiţa despre el, tipărită în Migne P. G. 150, 1237, ne spu­ne că a înflorit pe la 1330 şi că, venind în Athos de la mă­nă­­stirea din Sinai şi colindând mă­năstirile şi sihăstriile de aici, a aflat mulţi bărbaţi îm­po­d­o­biţi cu înţelepciune şi viaţă mo­rală, dar tot zelul lor era ori­e­n­tat numai în direcţia practi­că, fiind aşa de neiniţiaţi în ce­ea ce priveşte paza minţii şi e­xer­­ciţiul contemplativ, încât nici după nume nu ştiau în ce con­stă. Arzând de râvnă dum­ne­­zeiască, învăţă nu numai pe cei ce trăiau cu totul în retra­ge­re, ci şi pe monahii chinoviali des­­pre înfrânarea şi paza min­ţii şi despre rugăciunea spiritu­a­lă.

­Pe Grigorie Sinaitul îl fră­mân­­ta o problemă: cum să fa­cem ca să ne simţim cu ade­vă­rat învăţaţi de Dumnezeu direct, după cuvântul Apos­to­lu­lui (Ioan 6, 45), şi să înţelegem ast­fel Sf. Scriptură şi pe Sf. Pă­rinţi? Doar fiecare credincios poar­­tă în tablele inimii lui le­gea Du­­hului scrisă şi pe toţi ne-a în­vred­­nicit Iisus să vorbim ne­mij­­lo­cit cu El. Prezenţa lui Dum­nezeu pretutindeni, aşa­dar şi în noi, trebuie, de asemenea, să ai­bă şi un rost, şi un sens moral-re­ligios, nu numai u­nul me­ta­fi­zic. Cauza însă pen­tru care ne sim­ţim singuri, fă­ră Dumnezeu, es­te în noi, nu în Dumnezeu. Când ne re­naş­tem (prin Botez), sun­tem copii şi de aceea nu în­ţe­le­gem şi nu per­cepem harul, nu sun­tem con­ştienţi de în­noirea vie­ţii noas­tre, ci ignorăm mă­reţia cin­stei şi a binelui de care ne-am împărtăşit. Pe măsură ce creş­tem însă în viaţa nouă, înţe­le­gem, ne însuşim în conştiinţă tot mai mult bucuriile primite prin renaştere (baptismală).

Din păcate, această creştere du­hovnicească nu se face paralel cu cea naturală, ci cădem prin neglijenţă şi printr-o vie­ţu­i­­re condusă de pasiuni în ne­sim­­ţire şi în întuneric şi nu mai ştim nici cine este Dumnezeu, nici cine suntem noi sau că am de­venit fii ai luminii şi membre ale lui Hristos. Chiar dacă ne-am bo­tezat când suntem mari, da­că nu ne-am da silinţa să creş­tem în viaţa nouă, n-am simţi de­cât Botezul în apă, nu şi cel în Duh. Deşi ne-am înnoit în Duh, noi nu-l simţim în noi pen­tru că nu scoatem din rugi­nă organul de percepere al ce­lor duhovniceşti, nu credem prin credinţa lucrătoare, ci prin cea simplă şi moartă, rămâ­nând într-o vieţuire după trup. Chiar de (dacă) ne şi căim, o fa­cem numai trupeşte şi tot numai trupeşte începem să îm­pli­nim poruncile, şi nu duhov­ni­ceş­te. Iar dacă totuşi învredni­ceş­te Dumnezeu pe cineva cu ha­rul Său, îl credem că se a­mă­geş­te. Astfel rămânem morţi pâ­nă la moarte, Duhul lui Dum­nezeu nefiind în noi.

Cum poate afla deci omul pe Hris­tos cel primit prin Botezul în Duh? Apoi, cum va progresa, sau cum va păstra ceea ce a a­flat? Pentru Grigorie Sinaitul sunt, între oamenii care caută şi află pe Hristos în ei, trei sta­dii: începătorii află în ei lucra­rea Duhului Sfânt primit în Bo­tez, progresaţii află în ei lumi­na­rea dumnezeiască, văd adică pe Dumnezeu atât cât Îl încap pu­terile lor, iar desăvârşiţii a­jung la deplină curăţire şi în­vi­e­re a sufletului.

Toate trei categoriile pot că­dea din starea în care sunt.

Pentru fiecare din cele trei sta­dii, Grigorie Sinaitul reco­man­­dă, uneori până în a­mă­nunt, anumite acţiuni şi reguli.

Lucrarea Duhului Sfânt pri­mi­tă în Botez se află în general prin activarea poruncilor, prin mul­tă osteneală şi după timp în­­delungat. Cu cât păzim mai mult poruncile, cu atât ni se des­­co­peră mai mult darurile Du­hului Sfânt. Pe lângă obser­va­­rea poruncilor, se cere o ne­în­treruptă cugetare şi invocare a lui Dumnezeu, prin ceea ce lu­crarea Duhului Sfânt în noi se manifestă în supunerea faţă de Dumnezeu. Dacă vrem să a­flăm şi să cunoaştem adevărul, să căutăm să avem numai lu­cra­rea inimii noastre, fără a-i în­tipări vreo formă precisă sau a-i împrumuta prin fantezie for­ma vieţii lăuntrice a vreunui sfânt, fără a năzui s-o privim ca oarecare lumină, căci acestea toate sunt rătăciri foarte frec­vente la începători. Să nă­zu­im pur şi simplu să avem în ini­mă numai lucrarea rugăciunii, care încălzeşte şi veseleşte min­­tea şi aprinde dragostea ne­s­­pu­­să către Dumnezeu şi către a­proapele.

[…]

[De aceea, în lupta sa cu fi­lo­so­fii Varlaam şi Achindin, care a­cuzau pe isihaşti de ignoranţă – n.r. ], Grigorie Palama accen­tu­ează cu toată energia şi la tot pa­sul că numai inima curată, la care ajung după eforturi mo­ra­le îndelungate şi grele numai foar­te puţini dintre oameni, poa­te să se ridice la unirea a­ceas­ta cu Dumnezeu. Prin sfin­ţe­nie deci ne putem apropia de Dum­nezeu, putem vedea lumi­na supranaturală, nu prin silo­gis­­me şi împărţiri, şi analize din înţelepciunea profană! Con­tem­plarea adevărului nu stă la ca­pătul ştiinţei, ci la (cel) al sfin­ţeniei, iar aceasta încă nu se dobândeşte prin mijloace şti­in­­ţifice, ci prin fapte şi viaţă. Cu metodele silogistice şi ana­li­ti­ce nu se va putea cunoaşte nici pe sine omul, ci numai prin că­inţă dureroasă şi prin asceză in­tensă, făcându-şi mintea fă­ră vanitate şi fără răutate. Pe a­ceste căi practice devine omul cu­rat cu inima, în care stadiu poa­te apoi să se dedice cu de­să­vâr­şire contemplaţiei. Nu trebuie însă uitat în procesul de sfin­ţire al omului factorul prin­ci­­pal, unic creator, harul Du­hu­lui Sfânt. Fără el sufletul omenesc este acoperit cu un văl pro­venit din căderea lui Adam. În­dată ce se în­toarce însă su­fle­­tul spre Dumnezeu, vălul de pe sufletul lui este destrămat de razele harului şi poate privi cu faţa descoperită a sufletului pe­ Dumnezeu. Vălul acesta ca­re acoperă sufletul sunt patimi­le, sunt răutăţile noastre. Cu cât biruie sufletul ajutat de ha­rul Duhului Sfânt învelişul a­ces­ta al patimilor, cu atât vede mai clar lumina dumnezeiască.

Sufletul omenesc singur n-ar pu­tea răzbate prin învelişul pa­ti­­milor până să vadă lumina dum­nezeiască, dacă nu i-ar ve­ni în ajutor însuşi Dumnezeu prin razele Sale. Evident că în toa­tă silinţa aceasta a sufletului de a se depăşi, ajungând la Dum­nezeu, rugăciunea, la în­ce­put mai puţină, apoi tot mai multă, şi tot mai mult trecând în­tr-o meditaţie fără idei şi fă­ră cuvinte, are un rol esenţial.

Numai cine îşi identifică min­tea desăvârşit cu rugă­ciu­nea, numai acela e luminat de stră­lucirea dumnezeiască. Ru­gă­ciunea necurmată este mijlo­cul de a te afla pe tine, de a-ţi fa­ce inima curată. Într-o astfel de inimă curată Dumnezeu ve­nind îşi va imprima liniile Sale. Iar inima curată constă în a-ţi pre­zenta sufletul lui Dum­nezeu fără nici o impresie în el, fă­ră nici o formă întipărită în el, pre­gătit să primească numai sem­nele ce i le va imprima Dum­­nezeu, adică cele pe care le la­să în el atingerea lui Dum­nezeu. Aceasta este unirea cu Dum­­nezeu, aceasta este lumi­na dumnezeiască. Vedem dar că ea este produs al lui Dum­nezeu şi nu constă numai în ui­tarea tu­tu­­ror ideilor şi patimi­lor.

Din faptul că vederea lumi­nii lui Dumnezeu este lucrată în suflet de Duhul Sfânt, după ce omul şi-a câştigat o inimă cu­rată, urmează că ea nu se poa­te obţine pe căi pur natura­le, prin activitatea minţii, şi toţi cei care nu au în ei pe Duhul Sfânt, neavând experienţa a­ces­tei lumini, nici n-o pot în­ţe­le­ge. Descrierile adecvate sunt în­ţelese numai de cei care cu­nosc realitatea ce vor s-o expri­me, dar cei ce nu cunosc acea re­alitate sunt mereu tentaţi de-a lua descrierea adecvată în sens literal, sau de a nu-şi pu­tea închipui în nici un fel lucrul la care se referă. Cele ce se petrec în cel duhovnicesc nu le poa­te înţelege nimeni, decât tot nu­mai unul duhovnicesc, pe când cel duhovnicesc poate is­pi­ti (cerceta) cele din sufletul ce­lui psihic. Dacă deci va în­cer­ca cineva fără isihie şi fără în­frâ­narea cugetărilor să vor­beas­­că despre acestea şi despre roa­dele lor, aşa cum îi dictează ide­ile sale, va face evident o ma­re nebunie, străduindu-se să pătrundă cu cunoaşterea na­tu­rală cele supranaturale, a­dân­­curile lui Dumnezeu, cu­nos­cute numai Duhului lui Dum­nezeu, şi harismele Du­hu­lui, cunoscute numai celor du­hov­niceşti, care au mintea lui Hris­tos. În aceste chestiuni tre­bu­ie ascultat cel duhovnicesc.

Unii dintre cei care n-au a­juns la acea treaptă de per­fec­ţi­u­­ne ca să experieze aceste rea­li­­tăţi cred cele spuse de cei du­hov­niceşti, al­ţii însă nu vor să crea­dă, ri­di­când mintea lor dea­supra în­ţe­lep­ciunii dumne­ze­ieşti.

Din cele spuse despre calea cum se ajunge la contemplarea lu­minii dumnezeieşti rezultă că ea nu este nici un produs al sim­ţurilor, odată ce nu se vede cu ele, nici un produs intelectu­al, odată ce se ajunge la ea prin su­primarea oricărei activităţi in­telectuale, nici o închipuire, pen­tru că şi aceasta este un pro­dus noetic şi nu s-ar cere pen­tru a o vedea desăvârşire mo­­rală. În special ea nu este ce­­va sensibil şi deci material, ci ce­va spiritual, sau duhovnicesc şi se vede printr-un simţ spiri­tu­­al. Varlaamiţii (scolasticii ra­ţio­nalişti – n.r.) întrebau mereu cum se vede această lumină da­că e spirituală, adică nesu­pu­­să simţurilor? Răspunsul con­cret era greu de dat. Pa­la­ma afirmă că răspunsul nu se poa­te da în cuvinte ale înţe­lep­ciu­­nii omeneşti, ci în cele pe ca­re le-am învăţat de la Duhul Sfânt, adică prin exemplele şi cu­vintele Sfintei Scripturi. În a­ceasta se spune despre Ilie că a văzut slava dumnezeiască, a­co­perindu-şi faţa cu o haină. Es­te de altfel uşor de conceput o astfel de lumină văzută cu o­chii minţii, neprodusă pe cale na­turală, aşa precum imateriale sunt toate reprezentările noas­tre, când nu privim cu o­chii lucrurile. Aici însă este vor­ba de o lumină cu totul deo­se­bită, nu cum ne-o putem pro­du­­ce în noi cu ochii închişi; cea din urmă simţim că are în ea ce­va artificial şi este produs vo­lun­tar al nostru, cea dumne­ze­ias­că ne vine spontan, noi ne a­flăm faţă de ea cu totul pasivi. De­sigur că vorbim încă analo­gic şi deci inadecvat; lumina pro­dusă voluntar de noi este în­că dacă nu ceva material, to­tuşi ceva identic la aspect cu cea materială; lumina dumne­ze­iască, dimpotrivă, nu se poa­te compara cu nici un fel de lu­mi­nă creată.

Cearta în jurul acestei lumini s-a întins de la început şi la lumina din Tabor, de la Schim­barea la faţă a Dom­nu­lui. Se obiecta: chiar dacă am ad­­mite spiritualitatea unei lumini interne, în nici un caz nu pu­tem admite aceasta pentru o lu­mină care se manifestă în extern şi care trebuie văzută deci cu ochii trupeşti. Palama răs­pun­de la ambele părţi ale o­biec­­ţiunii că lumina a fost o ra­ză a Dum­nezeirii Lui, cum ne spu­ne Sfân­ta Scriptură, deci n-a fost o lu­mină materială, din două mo­tive: întâi pentru că nu este de­cât o revărsare a luminii din­lă­untru, manifestată într-un lu­cru sensibil, în corp, aşa cum şi durerea, şi toate mişcările su­fletului se reflectă în afară, şi al doilea, pentru că acest fel de lumină n-au văzut-o aposto­lii în starea lor sufletească o­biş­nuită şi e de crezut că oameni în altă dispoziţie sufle­teas­că n-ar fi văzut-o, precum n-au văzut-o turmele păstorilor la naşterea Domnului, sau cei din jurul lui Ştefan când mu­rea, sau al lui Pavel când se con­vertea.

În rugăciunea intensă, fo­cul dinlăuntru iese la iveală şi lu­mina interioară se aprinde, iar mintea se ridică uşurând şi în­călzind şi ridicând cu sine şi tru­pul, cum se ridica trupul Ma­riei Egipteanca. Cei ce pri­vesc la un astfel de sfânt văd nă­pădind din el foc ca dintr-un cup­tor. În felul acesta primeşte nu numai sufletul arvuna bu­nu­rilor viitoare, ci şi trupul ca­re este unit. Cine nu re­cu­noaş­te aceasta ajunge în chip firesc să nege şi lumina în care vor stră­luci drepţii în lumea cea­lal­tă împreună cu trupul lor. Tot prin acest fenomen se antici­pea­­ză şi raportul ce va exista în lu­mea viitoare între suflet şi trup. Atunci raporturile se vor schim­ba. De unde (dacă) astăzi su­fletul cunoaşte şi acţionează prin trup, în lumea viitoare, tru­pul va fi inundat de suflet, căci nu ochii trupului, ci sufletul primeşte puterea de-a vedea a­devărul. Cunoaşterea de atunci va fi cu totul spirituală, şi nu sensibilă.

Precum astăzi sufletul este îm­piedicat în cunoaşterea sa de trup, care-l face să-şi imagineze to­tul corporal şi să nu înţeleagă de­cât adecvat cele spirituale, tot astfel atunci trupul se va as­cunde şi se va subţia atât de mult, încât nu va mai părea din ma­t­erie, apropiindu-ne de în­geri. Funcţiunile sensibile şi ce­le raţionale vor dispărea, în­tru­cât şi unele, şi altele se datoresc fap­tului că nu cunoaştem lu­cru­­rile direct, ci prin trup şi de­duc­­ţie, păstrând şi dezvoltând nu­mai facultatea contemplării spi­rituale.

Unirea aceasta cu lumina dum­nezeiască este superioară te­ologiei intelectuale şi se ra­por­­tează la ea ca posedarea u­nui lucru la cugetarea despre el, până nu l-ai văzut. Dar prin a­ceastă cugetare despre el nu-l poţi experia. Precum până n-ai în mâini aurul, oricât l-ai cu­ge­ta, nu-l vezi, nu-l pipăi, nu-l cu­noşti exact, nu-l posezi, tot aşa şi cu cele dumnezeieşti, prin cu­ge­tare şi teologie nu le trăieşti şi deci nici nu le cunoşti într-a­de­văr. Palama are chiar şi ima­gi­n­ea lui Bergson, referitoare la acelaşi lucru, despre oraşul cu­noscut din vedere sau din fo­to­­grafie. Tocmai de aceea iz­vo­rul teologiei sigure este această u­nire cu Dumnezeu.

Aceasta n-o înţelege Pala­ma în sensul că fiecare teolog spu­­ne lucruri incorecte, întru­cât nu experiază ceea ce pro­fe­sea­ză, ci că tot ce frământă şi îm­part şi toarnă în forme te­o­lo­gii fă­ră să priceapă uneori ei înşişi prea mult, dar experi­en­ţa celor ce-au stat în contact di­rect cu Dum­nezeirea este ex­perienţă fi­xată în izvoarele re­velate sau în scrierile celor ce au retrăit mă­car în parte în­ţelesul acelor izvoare.

Sfântul Grigorie Palama a fost fără îndoială un mare te­o­log şi un teolog al experienţei şi me­­ditaţiei personale. Tot fructul experienţei sale se în­ca­­drea­ză însă perfect în for­mu­­le­le vechi ale învăţăturii bi­se­ri­ceşti, că­rora le-a împrumutat to­tuşi sens proaspăt şi perso­nal.

Articol publicat în revista A­ca­demia Teologică An­dre­ia­nă Ortodoxă Română din Si­biu (1929-1930), pp. 59-64; 68-72. (Sublinierile din text aparţin redacţiei)