Anul 2024, dedicat în Patriarhia Română pastorației și îngrijirii bolnavilor și Sfinților tămăduitori fără de arginți, ne-a oferit prilejul redescoperirii importanței unei lucrări mari și sfinte, aceea
Comuniunea de iubire - temelia vieţii adevărate
Duminica a 15-a după Rusalii „Porunca cea mai mare din Lege” (Matei 22, 35-46)
Cuvântul lui Dumnezeu Cel întrupat, lumina şi viaţa, opuse întunericului şi morţii
[…] Cuvântul şi lumina au între ele şi comunică viaţa, întrucât Cuvântul şi Lumina au între ele iubirea şi bunătatea. Cuvântul, ca Fiul lui Dumnezeu, iubeşte pe Tatăl şi pe Duhul Sfânt, iar ca atare, poate arăta iubirea şi bunătatea către oameni. Iubirea şi bunătatea unui om se reflectă pe faţa lui ca lumină, pentru că e deschis celorlalţi, pentru că se dăruieşte lor. Bunătatea e (prezentă) şi la voinţa persoanei de a se dărui, ca şi lumina. De aceea, cel ce-şi trăieşte firea adevărată e fericit el însuşi, dându-se (devenind) şi ca lumină, ca sens altora. Dacă iubirea şi bunătatea iradiază din om ca lumină, cu atât mai mult iradiază din Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu cel întrupat, devenit Cuvântul comunicat, revelator, luminător şi iubitor, în mod accesibil, oamenilor. Iubirea Lui, văzută ca Lumină şi pe faţa trupească a Lui, arată că materia poate deveni mediu comunicabil al stării spirituale, poate fi transfigurată de spirit. Între materie şi spirit nu se menţine o opoziţie sau o despărţire de nedepăşit. Dacă lumina (spirituală) este existenţă comunicativă prin sine, iar această comunicare o face din iubire şi bunătate, însăşi existenţa conştientă are în ea bunătatea comunicativă ca lumină, sau ca o pornire luminoasă produsă şi susţinută de iubire. Iar Dionisie Areopagitul spune despre Dumnezeu că, prin infinitate, e într-o posibilitate continuă a revărsării vieţii Sale, deşi aceasta o poate activa în afară numai prin voinţă. Cel unit cu Dumnezeu se comunică şi el şi, deci, luminează din iubire, dăruieşte celui căruia se comunică, viaţă din viaţa sa. Egoistul însă nu comunică nimic din sine altuia, de aceea nu e nici lumină, nici viaţă pentru altul. El este o existenţă încremenită în sine, lipsită de mişcare, o existenţă „moartă”. Ca atare, nu comunică viaţă altora, şi-i lasă, de aceea, în ceea ce au ei înşişi, ceea ce se întâmplă şi lor, dacă se închid în ei înşişi, neprimind nici de la alţii nimic. Iar această închidere, nemişcată în sine însăşi, este contrară firii omului şi chiar îngerului creat. Ei se pot opri din comunicarea vieţii, normală firii lor, şi se pot închide în ei prin dorinţa amăgitoare de a se afirma numai pe ei, spre a depăşi mărginirea lor, în ceea ce nu poate face Dumnezeu, care nu e mărginit, ci nemărginitul prin fire, şi nu are trebuinţa de a spori în Sine, pe care socoteşte că o poate satisface prin afirmarea ei de sine, în exclusivitate.
De aceea, viaţa în deplinătate şi fără sfârşit nu poate veni celor create decât de la Dumnezeu cel infinit în viaţă. Deci, după întruparea Fiului Lui, vine de la Iisus Hristos, prin cuvântul, faptele şi orice dăruire şi comunicare a Lui. Şi tocmai prin faptul că dă viaţă deplină lumii, îi dă ei şi lumina sau viceversa. Lumina adevărată e viaţă, viaţa adevărată e lumină. De unde nu e viaţă, nu vine nici lumina, sau de unde nu vine lumină, se arată ca fiind întuneric şi moarte. Aceasta o spune Iisus când declară că cel ce urmează Lui va vedea lumina vieţii, precum cel ce nu urmează Lui rămâne în întunericul lipsei de viaţă.
Întunericul nu e numai lipsa de lumină, deci şi ca sens, ci şi lipsa de viaţă în fericire sau în plinătate. Căci existenţa făpturilor în „moarte”, aflate în izolarea chinuitoare extremă, e cea mai mare lipsă de sens. Pentru ce trăiesc, dacă nu am bucuria vieţii în comuniune cu alţii? Pentru ce trăiesc, dacă trăiesc numai pentru mine, fără să pot spori în viaţă, fără să mă mişc spre cineva şi fără ca altul să se mişte spre mine? Putinţa de a dori să trăiască cineva, chiar şi în extremul chin al izolării şi monotoniei totale, proprie diavolului, dorinţa pe care Sfântul Ioan Damaschin o numeşte, totuşi, un rest de bine, vine din faptul că Dumnezeu, care a dat existenţa, o menţine chiar în această sărăcie extremă, într-o moarte conştientă; şi ea are legată de ea, în făpturile conştiente, voinţa de a rămâne în ea sau voirea ei.
Am spus că lumina vieţii e una cu bunătatea, deci cu comunicarea. Aceasta înseamnă că sporirea în viaţă nu o are numai cel ce o primeşte de la altul, ci şi cel ce o dă. Aceasta se explică din faptul că el primeşte bunătatea, cea una cu viaţa, de la Dumnezeu, primind lumina Lui. Chiar pornirea de a da din bunătate e o pornire de la Dumnezeu cel bun şi infinit în viaţa.
[…] Hristos afirmă legătura între lumină şi viaţă, dar şi cea opusă, între întuneric şi lipsa vieţii, deci moartea. Iar în ultima rămâne omul, când nu urmează lui Hristos, sau nu are în sine ca lumină pe Hristos. Spunând deci, indirect, că acel om nu are lumina vieţii, Hristos arată că viaţa este lumină, iar această lumină este El. De aceea, cel ce nu urmează lui Hristos, nu are lumina, deci viaţa, ci rămâne în întuneric sau în moarte. Nu e vorba de un întuneric care acoperă viaţa, cum acoperă noaptea, în mod temporal, lumina zilei, ci de un întuneric care lipseşte viaţa de un sens, şi, prin aceasta, de conţinutul ei esenţial. Dacă nu mai e trăit în ea Hristos, sau dacă nu Se mai face străveziu în ea Hristos, dacă nu mai vedem ca ţintă a ei, sau a vieţii noastre în lume, pe Hristos, nu mai ştim pentru ce trăim. Căci, fără Hristos, ca Cel ce ne asigură viaţa veşnică, dacă nu mai vedem viaţa din lume ca o cale ce ne duce spre veşnicia în Hristos şi nici ca un mediu prin care trăim o legătură actuală cu Hristos, în care viaţa noastră se adânceşte şi din care se hrăneşte cu un conţinut mai presus de cel trecător, totul devine monoton şi trecător şi, deci, trăit ca o moarte.
Lumea nu e anulată prin lipsa lui Hristos din ea, nici viaţa din ea, dar devine „moartă”. Lumea şi viaţa din ea rămân ca un mediu posibil pentru a face pe Hristos străveziu; şi prin ele se poate comunica omului, care crede în El, „Lumina lumii”, sens al lumii; ele rămân cale posibilă spre unirea deplină cu El. Pentru acel om, Hristos devine lumină a lumii şi a vieţii, descoperind valoarea reală a lumii şi a vieţii în ea, dar numai pentru că Hristos aduce lumii şi vieţii omului în ea o valoare pe care nici lumea, nici omul nu o au în ele înseşi, ci sunt doar capabile să o primească. Pentru omul care crede în Hristos, lumea şi viaţa omului nu mai rămân în întuneric. Pentru acel om, Hristos alungă întunericul din ea, adică din viaţa omului în ea, sau face ca viaţa omului în lume să fie o pregătire pentru viaţa veşnică în El, pregătire ajutată de Hristos însuşi. Pentru că, în afară de lume, nu mai există nimic, fără Hristos e o lume a întunericului şi a morţii. Deci dacă lumea, în care nu e văzut Hristos, apare întunecată, fără sens, când Hristos e văzut în ea, aşa cum e normal, arată că e capabilă să fie cunoscut Hristos prin ea, ca Hristos să devină lumina ei. Ea a fost făcută capabilă de a se face Hristos cunoscut prin ea de Cuvântul lui Dumnezeu prin creaţie. Cuvântul lui Dumnezeu care a creat-o o ţine mai departe cu puterea Lui în existenţă, dar fără o comunicare vie cu El, ea e, în cazul acesta, şi „moarte”.
Şi dacă într-o lume în care nu aş avea împreună cu mine şi alţi oameni conştienţi, nu aş putea trăi pentru a-i ajuta pe alţii, ca să mă bucur de alţii şi alţii de mine sau ca, ajutat de alţii, să înţeleg ceva din ea, sau să fiu iubit în mod conştient de ei, cu atât mai mult dacă n-aş cunoaşte pe Hristos, n-aş putea avea o viaţă deplină, sau o lumină care să mă facă să înţeleg rostul ei, nearătându-mi cineva că prin ea mă pot pregăti pentru o viaţă veşnică în El.
Dumnezeu a creat lumea prin Fiul Său din nimic, ca să o umple prin om de fericirea relaţiei cu El, să o înveşnicească, îndumnezeind-o. Dacă un om refuză acest rost ce i l-a dat Fiul lui Dumnezeu şi i-l uşurează, făcându-Se şi El om, pentru el lumea rămâne fără sens. Dacă lumea ar fi din esenţă divină, sau ultima realitate, cu mizeriile şi cu moartea ei, în baza unei legi intrinsece care-l stăpâneşte, el nu s-ar putea ridica din această existenţă fără sens (îndreptată) spre moarte. Numai dacă Dumnezeu este un Dumnezeu personal al iubirii, de o fiinţă deosebită de a lumii - deci nemărginită - şi l-a făcut pe om ca pe cel care, prin iubirea lui, de asemenea voită, deci liberă, să se unească cu El şi să se folosească şi de lumea făcută la nivelul lui, spre aceasta, poate fi şi omul şi lumea scăpată de mizeriile care îi vin şi ei şi lui, prin refuzul unirii cu Dumnezeu. Putinţa ce a dat-o Dumnezeu lumii de a vedea omul, prin ea, pe Dumnezeu întrupat în viaţa veşnică, nu se realizează când omul nu vede pe Dumnezeu şi aici prin ea. El rămâne atunci în moarte, dar totuşi dezvoltă o gândire „ştiinţifică” ce îl poate amăgi ca (fiind) o falsă lumină.
Şi pe Dumnezeu, Care dă omului asigurarea vieţii veşnice, îl vede cel mai uşor prin Hristos. Căci Hristos este nu o lumină mărginită, ci lumina prin excelenţă, dar venită ca binele vieţii veşnice în lume, prin faptul că e atât Dumnezeu, care ne asigură viaţa veşnică, cât şi om, care a biruit moartea umanităţii Sale şi biruieşte prin aceasta şi moartea noastră, a tuturor oamenilor. El este lumina lumii, pentru că a venit în lume ca Unul ce nu face parte exclusiv din ea, ci a venit de deasupra ei, aducând în ea puterea care ne ajută să scăpăm de moartea spre care lumea ne duce. El nu face parte numai din lume, ca ceilalţi oameni, căci în acest caz ar umbla şi El în întunericul ei. El este Dumnezeu care vine în lume, dar vine în ea ca om şi, chiar ca atare, El nu e răpus de mizeriile şi de moartea ei, ci le suportă cu voia, biruindu-le.
Fără Hristos, lumea n-ar fi pentru om decât cea care-i aduce puţine plăceri trecătoare, urmate de greutăţi, de boli greu de suportat şi, la urmă, moartea totală. Hristos e Dumnezeu, care vine în lume ca om, rămânând şi Dumnezeu şi, ca atare, nu pofteşte plăcerile trecătoare, dar suportă greutăţile ei (foamea, oboseala etc.) şi moartea, ca să treacă prin ele El însuşi ca om şi să ne treacă şi pe noi la viaţa veşnică.
Fără Hristos, ca Dumnezeu venit ca om în lume, dar rămânând şi Dumnezeu, lumea este întuneric, pentru că nu ne-ar pregăti pentru viaţa veşnică, plină de bucuria veşniciei comuniunii cu El, ci moartea, sau totala îngustime, în veşnica monotonie şi în nesfârşitul chin. Căci (lumea) e făcută din nimic, nu din fiinţa lui Dumnezeu. De aceea, numai în legătură cu El se umple de lumină, se face străvezie pentru adâncirea noastră nesfârşită în cunoaşterea Lui şi pentru comuniunea cu El şi, de aceea, şi pentru comuniunea între noi. Numai de (dacă) ni se face transparent Dumnezeu cel întrupat, prin lucruri şi prin semeni, descoperindu-ni-se prin aceasta lucrurile ca stăpânite de El, iar oamenii putându-se scufunda în înţelegerea şi în simţirea lui Dumnezeu, lucrurile ne ajută să înaintăm tot mai mult în infinitatea lui Dumnezeu, iar oamenii (să înaintăm) în iubirea Lui; numai aşa toate se umplu de lumina Lui. Prin iubire şi comunicare cu El, Hristos ni S-a făcut atât cale spre El, cât şi ţintă. Ni S-a făcut cale şi ţintă ca om apropiat şi adevărat, dar şi ca Dumnezeu care ne dă puterea să înaintăm spre El, deşi suntem numai oameni. Căci ni Se dă, nu numai ca model de om, ci ne şi atrage spre unirea cu Sine ca Dumnezeu şi ne îndumnezeieşte, sau ne umple de puterile dumnezeieşti în acest scop.
Ni S-a făcut ca om, rămas ca Dumnezeu, cale şi ţintă, nu numai prin cuvintele omeneşti, dar pline de învăţătura dreaptă şi de îndemnuri dumnezeieşti, ci şi prin modelul de om ce ni l-a dat şi prin puterea de a-i urma ca model. Ni S-a făcut astfel de model, iubind pe oameni. El ne-a descoperit, prin aceasta, valoarea oamenilor şi ne-a dat puterea, nouă şi semenilor noştri, să-i urmăm pilda vieţuirii în El ca Dumnezeu făcut om. Prin toate acestea a luminat valoarea şi ne-a întărit capacitatea pe care suntem chemaţi să o actualizăm în El.
Propriu-zis, faptul de a nu crede cineva în Hristos ca Fiul lui Dumnezeu cel întrupat şi venit în lume, nu înseamnă că lumea s-a golit obiectiv de Hristos, sau că Hristos încetează de a fi prezent în ea, ci că acela nu mai vede pe Hristos în ea, ca lumină, pentru că ochii lui spirituali au orbit. Şi, de aceea, nu mai vede nici valoarea oamenilor ca făpturi vrednice de iubit şi iubitoare, deşi ei au acea valoare. Aceasta nu înseamnă că lumea nu mai e mediu prin care oamenii ar putea să se ajute din iubire imitând pe Hristos ca model. Astfel, lipsa de credinţă în Hristos şi de cunoaştere a Lui ca lumină se vede şi în lipsa de iubire a omului faţă de semenii săi, precum cunoaşterea lui Hristos ca cel ce pune în lumină valoarea oamenilor şi dă putere spre iubirea lor, se vede şi în iubirea unuia faţă de altul. Dacă însuşi Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om, ca să ne iubească, cum nu trebuie să iubim şi noi pe oameni şi să nu vedem, în iubirea lor lucrătoare, iubirea lui Hristos? Aceasta o spune Apostolul Ioan într-una din Epistolele sale, explicând cuvintele lui Hristos din Evanghelia Sa: „Cine iubeşte pe fratele său, rămâne în lumină. Iar cel ce urăşte pe fratele său, umblă în întuneric şi nu ştie încotro se duce, pentru că întunericul a orbit ochii lui” (I In. 2, 10-11). Aceasta o spusese însuşi Iisus: „Cel ce umblă în întuneric, nu ştie unde merge” (In. 12, 35).
În aceste cuvinte se precizează întunericul necunoaşterii de către om a lui Hristos şi ca o necunoaştere de către om a unei ţinte a vieţii lui. Hristos, ca Dumnezeu făcut om, e model ca om, iar, înviat ca atare din morţi la viaţa veşnică, ne-a arătat şi că avem în El o ţintă a vieţii pământeşti, când o trăim după modelul Lui şi când o dăruim ca jertfă lui Dumnezeu pentru semeni. Atunci ajungem la înviere, la viaţa veşnică întru fericire.
Întrucât din cele anterioare am văzut că Hristos se afirmă pe Sine, ca Cel ce e Calea şi ca Adevărul, să vedem ce înseamnă şi aceasta. Dar înainte de aceasta, să vedem cum ni S-a făcut Fiul lui Dumnezeu lumină, prin însăşi întruparea Sa, arătându-ni-Se, pe de o parte, pildă de smerenie, iar, pe de alta, evidenţiind valoarea dată omului prin creaţie şi cum, prin naşterea din Fecioara, ni S-a făcut iarăşi lumină, arătându-ne, pe de o parte, că e Dumnezeu făcut om şi, ca atare, nu suportă crucea pentru vina Sa, pe de alta că umanitatea Sa nu e închisă fatal prin legea naşterii obişnuite în ordinea lumii acesteia.
Fiul lui Dumnezeu S-a arătat în lume ca pildă de smerenie, din iubire şi ca dovadă a valorii acordată omului, deşi acesta a fost creat din nimic
Fiul lui Dumnezeu, făcându-Se om, a dat oamenilor cea mai mare pildă de smerenie din iubire, arătând că iubirea e atenţie (acordată altuia) la altul, până la uitarea deplină a importanţei proprii. Dar caracterul paradoxal al iubirii l-a evidenţiat în faptul că tocmai în uitarea cuiva de sine, din preţuire a altuia, se arată mărimea spirituală a lui. Fiul lui Dumnezeu, Care e viaţa şi puterea nemărginită, arată celui creat prin El însuşi din nimic atâta iubire, că se coboară la nivelul lui, ba merge chiar până la moarte pentru el, iar, prin aceasta, dă o valoare nemăsurată celui creat prin El din nimic, arătând chiar prin aceasta că El poate investi, din iubirea Lui, chiar pe cel ce n-are nimic de la sine, cu importanţă, de a-l ridica la nivelul Său. Dă omului o importanţă egală cu a Sa, fără ca aceasta să-i fie impusă de fiinţa omului, sau de vreo substanţă din care ar fi trebuit să-l producă. Aceasta e iubirea supremă: să nu fie impusă cuiva de nimic. În aceasta se arată însă şi valoarea dată omului de Dumnezeu prin creaţie; deşi l-a făcut din nimic, l-a făcut în aşa fel că vede în el o făptură demnă de a o trata ca pe un egal. Mărimea atotputerniciei lui Dumnezeu se arată, în primul rând, în faptul că poate crea existenţe din nimic. Dacă n-ar putea crea existenţe din nimic, n-ar fi Dumnezeu, căci n-ar fi atotputernic. Dar Dumnezeu îşi arată atotputernicia sau însuşirea atotputerniciei nu numai în faptul că aduce la existenţă ceva din nimic, ci şi că dă unor făpturi create din nimic atâta valoare, încât să le facă partenere în iubire cu El, dar nu din necesitate, ci din voia Lui. Nici o esenţă panteistă, supusă unor legi emanaţioniste, sau evoluţiei, nu are asemenea putere. S-ar putea obiecta că Dumnezeu iubeşte în creatura Sa ceva ce a dat El, ceva ce vine de la El, deci ceva al Său. Dar făptura conştientă creată nu are existenţa prin El, fără voia Lui, deci ca o necesitate, ci prin voia Lui, deci nu are în sine, ca necesitate virtuală, pe Cel ce-I place să-l iubească. Fiului şi Cuvântului lui Dumnezeu îi place să iubească pe om pentru că l-a făcut exclusiv cu voia Lui (deci din nimic) vrednic de iubire. Deci lui Dumnezeu nu-I place să iubească ceva ce-şi primeşte existenţa exclusiv din voia Lui liberă. Vrea să le facă parte unor alte existenţe de iubirea Lui pentru ele, nu pentru El. Dar îşi face totuşi, din voinţa de a le face fericite prin iubirea Lui, şi o plăcere a Lui, o bucurie a Lui. Îi place să le iubească, pentru că le-a făcut ca să se bucure de iubirea Lui. De aceea îi place să simtă şi ele bucuria şi, deci, trebuinţa de a-L iubi pentru fericirea lor. Când S-a hotărât să creeze existenţe conştiente, deosebite de Sine, Dumnezeu S-a hotărât să le creeze şi dornice de a tinde spre nemărginire, pentru că tot ce există nemărginit şi creat de El, Cel nemărginit, tinde numai să crească în existenţă. Dar e mare taină că existenţele create de El pot, prin libertatea lor, şi să nu tindă spre El, ci să-şi închipuie că pot spori într-o nemărginire a fiinţei lor proprii. Iar Dumnezeu, voindu-le liber, dar şi pe ele libere, a hotărât să le creeze, contând şi pe această eventualitate.
Mai concret vorbind, Fiul lui Dumnezeu l-a creat pe om în stare să se poată bucura în mod conştient de iubirea şi viaţa Lui dumnezeiască nemărginită şi să răspundă iubirii Lui cu iubirea sa liberă; a făcut firea omenească capabilă ca Persoana Lui să poată manifesta prin ea iubirea Lui faţă de Tatăl şi faţă de oameni. A făcut-o cu voinţa ce aspiră să exprime, prin limbajul ei conştient, iubirea Lui faţă de oameni şi să săvârşească prin firea omenească actele de iubire, până la jertfă faţă de Dumnezeu şi faţă de oameni. A făcut omenescul în stare să simtă iubirea Fiului lui Dumnezeu faţă de Dumnezeu Tatăl şi faţă de oameni în forma omenească. În toate acestea se arată că a făcut-o după chipul Lui. În toate se luminează că omul este făcut pentru legătura strânsă cu Dumnezeu, cu capacitatea Lui de a fi îndumnezeit după har, pentru orizontul supralumesc, deşi este unit cu lumea.
Prin întrupare, Fiul lui Dumnezeu S-a arătat ca lumină deplină omului, arătându-l capabil să fie făcut fiu al lui Dumnezeu şi frate al său, ca Fiul lui Dumnezeu, şi în stare să se înalţe, prin Duhul Sfânt al Fiului, la viaţa neînchisă în lumea aceasta. L-a arătat făcut pentru o vieţuire de comuniune cu Sfânta Treime, pentru o vieţuire de intimitate cu Sfânta Treime, pentru o fericire veşnică în această comuniune. Creaţia, în general, s-a arătat prin întruparea Fiului făcută pentru o unitate a ei în Dumnezeu, pentru o viaţă comună cu viaţa nemărginită a lui Dumnezeu.
Însăşi partea materială a creaţiei este ridicată la umplerea ei de spiritualitatea divină prin omul care constă din suflet conştient şi trup. Dacă sufletul preface materia în trup şi face din trup un mediu al lucrărilor Sale, în mare parte conştiente, şi poate cuprinde, în vederea Sa conştientă, o uriaşă parte din lumea materială, iar, prin sufletul conştient, omul cheamă puterile dumnezeieşti să lucreze prin el asupra materiei, prin suflet poate lucra şi Dumnezeu, ca Spirit suprem asupra trupului şi asupra universului material, pe lângă faptul că El a creat acest univers şi-l susţine. Planul material al existenţei nu e despărţit de Dumnezeu şi de lucrarea Lui.
Dumitru Stăniloae, Iisus Hristos, lumina lumii şi îndumnezeitorul omului, cap. 5 şi 6, Editura Anastasia, 1993, pp. 45-58. (Titlul şi sublinierile din text aparţin redacţiei).