Pornind de la cuvintele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel că „fiecare om poate deveni mâinile iubirii milostive a lui Dumnezeu prin care lucrează în lume ca să ridice și să vindece pe cei răniți
Cu Hristos Cel înviat, omul rămâne veșnic tânăr
Evanghelia după Sfântul Luca amintește la începutul capitolului șapte două minuni săvârșite de Mântuitorul Hristos. Aceste fapte minunate au avut loc în două cetăți diferite, asupra a două categorii sociale diferite.
Remarcăm aici modul deosebit în care Mântuitorul intervine. Deși cele două minuni nu se aseamănă, în aparență, totuși ele au un factor comun: Cu Hristos nimeni nu este singur în suferință și nici măcar în moarte. Unii se vindecă prin chemarea lui Hristos la El, iar spre alții merge Hristos Însuși să-i vindece. Pe unii îi vindecă doar prin cuvânt, pe alții Își pune mâinile Sale. Creația se vindecă pe loc deoarece recunoaște în Cel care o atinge sau îi vorbește pe Însuși Creatorul ei. Prin intervenția Lui, omul sau natura înconjurătoare scapă de constrângerile violente ale păcatului, restabilindu-se pacea și bucuria dintre creat și Creator. Hristos nu neglijează pe nimeni și nu ține cont de nimic atunci când I se cere ceva. El vindecă deplin și înnoiește făptura prin dragostea Sa.
După vindecarea slugii sutașului, Mântuitorul părăsește Capernaumul, cetatea Sa de rezidență, și Se îndreaptă, împreună cu ucenicii și mulțime de oameni, spre o altă cetate, Nain. Cei din jurul Învățătorului tocmai asistaseră la un dialog neobișnuit, plin de învățăminte practice, la o vindecare prin cuvânt și la o mărturisire de credință genuină, venită nu din partea celor care ar fi trebuit s-o facă, ci din partea unui păgân roman. Martorii celor întâmplate în Capernaum încă vorbeau despre bucuria de a fi fost de față. În contrast, locuitorii ținutului Nain erau întristați de moartea unui tânăr, singurul fecior al mamei sale. Aceștia, împreună cu mama îndurerată, compuneau cortegiul funerar. Imaginea este una plină de tristețe, pentru că moartea răpise de la inima acestei mame pe singurul ei fiu. Acesta era speranța și singurul ajutor apropiat în viața ei. Cum să nu plângi și să nu fii îndurerat la o astfel de veste! Prezenţa Mântuitorului avea să șteargă lacrimile de pe fața tuturor celor îndurerați. Mulțimea celor din cortegiu scoate în evidență dragostea și apropierea oamenilor față de această familie. Se cunoșteau între ei. Participase la tot ceea ce presupunea viața în cetate. Nu erau anonimi și nici indiferenți. La durerea acestei mame s-au făcut și ei părtași. Împreună conduceau acum pe ultimul drum pe unul dintre ei.
Prezența morții printre noi nu este o noutate. Tot cel ce se naște trece prin moarte. Cu toate acestea, este greu să acceptăm că cei pe care i-am iubit și ne-au iubit nu vor mai fi în jurul nostru. Fără Hristos, nici viața și nici moartea nu ar putea fi înțelese. Cei care cred în Hristos cred în viață și în înviere. El Însuși ne-a învățat să credem așa: „Eu sunt învierea și viața; cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi” (Ioan 11, 25). Credința ne adună și ne ține uniți deoarece Unul este Cel în care credem. El este sensul unic al existenței. Cu El și prin El noi știm cine suntem, care este scopul nostru, rațiunea de a fi și a face, înțelegerea tainelor creației și participarea la slujirea în duh și adevăr a lui Dumnezeu în Biserică.
Interesantă întâlnirea dintre Domnul Vieții și tânărul mort. Sfântul Efrem Sirul ne spune că „Iisus Fiul Fecioarei se întâlnește cu fiul văduvei”. Doi fii pe aceeași cale. Unul mort și Unul viu. Asta vedeau oamenii. Însă Cel viu nu era un om oarecare. Era Însuși Fiul lui Dumnezeu întrupat pentru noi și pentru a noastră mântuire.
Sfântul Chiril al Alexandriei, reflectând asupra acestui episod, ne învață: „El este învingătorul morții și al stricăciunii. El este Cel în care noi trăim, ne mișcăm și suntem. El este Cel care restaurează natura omului la forma ei cea dintru început și ne-a eliberat trupul supus stricăciunii din legăturile morții. El Și-a arătat mila față de acea femeie și pentru ca lacrimile ei să înceteze i-a poruncit: Nu mai plânge. Și îndată pricina pentru care ea plângea a dispărut”.
Mântuitorul, înainte de a-l învia pe acest tânăr, îndepărtează durerea mamei, vizibil vădită de mulțimea lacrimilor care-i brăzdau fața întristată. La porunca Domnului, femeia se oprește din plâns. El nu poruncește lacrimilor să sece, ci o face pe femeie să fie ascultătoare și încrezătoare. Temporar, lacrimile, această expresie firească a realității durerii, se retrag în căușul lor și așteaptă acolo timpul când din nou li se va cere să curgă pentru a limpezi vederea duhovnicească a femeii. Ea, mama cea îndurerată, nu se revoltă și nici nu protestează față de aparenta nedreptate ce i se întâmplase, ci se supune imediat, așteptând în liniște ca Domnul să lucreze.
Trupul separat de suflet al tânărului stătea rece și nemișcat în fața Stăpânului. Privirile tuturor nu mai erau îndreptate acum asupra celui mort, ci spre Mântuitorul Hristos, Domnul Vieții. El se apropie de patul pe care zăcea rece cel fără de suflare. Cei care îl duceau se opresc, pentru că neordinea firii avea să se schimbe. Moartea nu mai avea ultimul cuvânt de spus. Tensiunea crește pe măsură ce Mântuitorul așteaptă liniștit momentul poruncii capitale. „Tinere, ție-ți spun: Scoală-te”, a spus Mântuitorul. La auzul acestor cuvine, cel mort învie. Instantaneu trupul începe să se miște din nou, ca la început. La porunca Lui s-a zidit acest univers și înțelepciunea Lui nu are hotar. Din iubire ne-a trimis pe „Însuși Fiul Său ca tot cel ce crede să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 16).
Ca urmare a poruncii Mântuitorului, tânărul se ridică și începe să vorbească. Prima grijă a Mântuitorului a fost ca să-l dea mamei sale, pentru a arăta relația de apartenență a fiului față de mamă, care împreună constituiau o familie. Mântuitorul restabilește ordinea și armonia în viața acestor doi oameni și, prin extensie, a comunității cetății Nain.
Același Părinte Chiril al Alexandriei explică puterea și înțelesul atingerii Mântuitorului de patul celui mort, spunând: „Cum de nu a fost suficient un singur cuvânt pentru a-l învia pe cel mort? Ce este mai puternic decât Cuvântul lui Dumnezeu? Atunci, de ce nu a săvârșit El această minune doar cu cuvântul, ci și cu atingerea mâinii Lui de pat? Aceasta, pentru ca voi să înțelegeți, iubiților, că trupul sfânt al lui Hristos este lucrător în mântuirea omului. Trupul Cuvântului atotțiitor este trupul vieții îmbrăcat cu puterea Sa. Gândește-te că fierul care este adus în contact cu focul produce efectele focului și-i împlinește proprietățile. Trupul lui Hristos, de asemeni, are puterea de a dărui viață și anihilează influența morții și a stricăciunii deoarece este trupul Cuvântului, care însuflețește toate”.
La vederea celui înviat, poporul a început să-L slăvească pe Dumnezeu spunând: „Mare profet S-a ridicat între noi și Dumnezeu și-a cercetat poporul” (Luca 7, 16). Starea de doxologie este atitudinea cea mai sensibilă și cea mai firească a sufletului, conștient de puterea lucrării lui Dumnezeu. Astfel, înțelegem că într-adevar cel miluit de Dumnezeu recunoaște lucrarea Lui mântuitoare și răspunde imediat prin rugăciuni de laudă și de mulțumire. Vestea învierii tânărului din Nain s-a răspândit cu repeziciune pretutindeni. Nu numai prin cetăți, dar și până în inima pustiului, acolo unde aștepta Ioan, prietenul Mielului, în rugăciune și post, pe Cel căruia el „nu era vrednic să-i dezlege cureaua încălțămintelor” (Ioan 1, 27).
În Biserică, Trupul Euharistic pe care credincioșii Îl primesc prin Taina Împărtășaniei trezește sufletele, iartă păcatele, ne face părtași la bucuria prezenței Duhului Sfânt și ne dă arvuna vieții veșnice și a Împărăției cerurilor. Hristos care l-a înviat pe fiul văduvei din Nain continuă prin lucrarea Duhului Sfânt să ne cerceteze și pe noi cei de astăzi. Învierea tânărului ne învață că solidaritatea și comuniunea cu familiile și comunitățile noastre, în Biserică, prin credința în Hristos produc efectul învierii în sufletele celor căzuți în păcat sau la cei morţi.
Hristos nu rămâne indiferent la necazul nimănui. Trebuie doar să-L lăsăm să lucreze așa cum vrea El. Nu de moartea fizică trebuie să ne fie teamă, ci de moartea veșnică, care începe aici prin indiferență, egoism, lipsa de comuniune cu ceilalți, necredință, imoralitate, falsificarea adevărului și alte asemenea.
Învierea fiului văduvei din Nain rămâne pentru veșnicie o mărturie vie a dragostei lui Dumnezeu pentru om. Astăzi, când moartea spirituală, ca efect al îndepărtării omului de Dumnezeu, face ravagii prin întreaga lume, noi, creștinii ortodocși, suntem chemați să păstrăm această mărturie și s-o facem cunoscută celor care au uitat-o sau încă nu au cunoscut-o.