Prevenţia este foarte importantă, pentru că este mai ieftin să preîntâmpini anumite afecţiuni decât să le tratezi. Iar costurile sunt cuantificabile nu doar în bani, ci şi în consum emoţional. La nivel de teorie, lucrurile par pe deplin înţelese, însă în practică ne lovim de obstacole care îngreunează acest demers al prevenţiei: lipsa educaţiei, a timpului, distanţa faţă de un centru medical, familii numeroase şi, de foarte multe ori, lipsa banilor. În astfel de cazuri intervine Fundaţia Medicală „Providenţa”, care, prin proiectele pe care le derulează, încearcă să vină în ajutorul celor care nu pot ajunge la medic.
Demonul amiezii
Nimic nu pare mai reconfortant decât o amiază de vară caldă când vrei să moţăi sorbind din cafea şi răsfoind ceva superficial. Totuşi Părinţii pustiei identificau această stare cu ispitirea celui mai puternic demon, care induce moleşeala şi plictisul pe la ceasurile amiezii, slujindu-se pentru această descriere chiar de un verset biblic, Psalmul 90, 6.
Din păcate, Biblia sinodală nu a mai păstrat nimic din profilul Septuagintei în acest text: "Nu te vei teme de frica de noapte, de săgeata ce zboară ziua, de lucrul ce umblă în întuneric, de molima ce bântuie întru amiază" (Psalmul 90, 5-6). Ea urmează aici textului ebraic, deşi ar fi putut continua mai degrabă vechea tradiţie duhovnicească a răsăritului. Biblia de la 1914 traduce în schimb după Septuaginta, care prezintă diferenţă în ultima parte. În loc de "molima ce bântuie amiază", găsim: "de întâmplare şi de dracul cel de amiază zi", ca şi în Biblia de la 1688 ("de întâmplare şi de diavol de amiazăzi").
Termenul qetev mai apare în Vechiul Testament doar în alte trei locuri. În Deuteronom 32, 23-24 Iahve ameninţă: "Voi cheltui asupra lor toate săgeţile Mele; istoviţi vor fi de foame şi prăpădiţi de lingoare şi molimă (qetev) rea". Şi aici, "molima" (qetev) este asociată cu săgeţile nimicitoare. În Isaia 28, 2 se spune: "Iată, un om tare şi puternic vine de la Domnul: ca un potop de grindină, ca o vijelie nimicitoare (qetev), ca o năvală de apă potopitoare, o va răsturna la pământ". Osea 13, 14 asociază qetev chiar cu moartea: "Unde este, moarte, biruinţa ta? Unde-ţi sunt chinurile (qotev sau qetev) tale?" Textul din urmă este citat şi de Sf. Apostol Pavel: "Unde îţi este, moarte, biruinţa ta? Unde îţi este, moarte, boldul tău?" (1 Corinteni 15, 55), deşi în forma actuală a Sinodalei această citare nu mai este atât de evidentă.
În Septuaginta, qetev este de fiecare dată tradus în mod diferit. În Deuteronom 32, 24 prin opisthotonos, probabil o boală caracterizată prin spasme, tetanos; în Psalmul 90, 6, în cazul nostru, prin symptoma, "întâmplare (nefericită)" şi daimonion "demon", "drac"; iar în Osea 13, 14 prin kentron "bold", "suliţă", aşa cum apare la Sf. Apostol Pavel. În Isaia 28, 2, versiunea Septuagintei este mai degrabă o perifrază.
Un demon vechi
Textul ebraic pare să vorbească despre molimă sau săgeată la modul concret, fiindcă miezul nopţii şi miezul zilei erau momente neaşteptate în care atacul putea surveni. Pentru primul caz, exemplele sunt mai numeroase, dar pentru atacul de la miezul zilei, Ieremia 15, 8 oferă cea mai potrivită paralelă: "Văduvele lor sunt mai multe decât nisipul mării. Voi aduce un pustiitor în plină amiază asupra lor, asupra mamelor celor tinere, şi va cădea asupra lor, fără de veste, frică şi groază". Totuşi, dincolo de ameninţările unor armate obişnuite, se poate observa un dublu limbaj: Foametea (raâav), Boala (dever), Arşiţa (reşef) sunt şi denumiri demonice. Reşef (sau Raşaf) chiar este un zeu al caniculei şi al bolilor în Canaan, care îşi trimitea plăgile prin săgeţi arzătoare (Mitchell Dahood, Psalms II. 51-100, Doubleday, Garden City, AB 17, 1968, pp. 331-332).
De aceea, sfera semantică în care apare qetev i-a făcut pe unii comentatori moderni ca, independent de Septuaginta, să considere că în spate s-ar afla figura unui demon (A. Caquot, "Sur quelques démons de lâAncien Testament: Reshep, Qeteb, Deber", în: Semitica 6 (1956), pp. 53-68). Qetev, asociat cu "săgeata ce zboară ziua", ar putea fi identificat cu săgeata lui Reşef, personificare a distrugerii (N. Wyatt, "Qeteb", în: K. van der Toorn / B. Becking / P. W. van der Horst (ed.), Dictionary of Deities and Demons in the Bible, Brill, Leiden / Eerdmans, Grand Rapids, Ediţia a II-a 1999, pp. 673-674).
J.C. de Moor citează un text ugaritic, în care Înţepătura (săgeţii) (qzb) reprezintă personificarea unui demon, fiu al lui Mot, zeul Morţii. De altfel, şi în Iov 38, 13 se vorbeşte de primul născut al morţii, care, ca şi boala, roade mădularele omeneşti (Johannes C. De Moor, ""O Death, Where Is Thy Sting?"", în: Lyle Eslinger / Glen Taylor (ed.), Ascribe to the Lord. Biblical & Other Studies in Memory of Peter C. Craigie, JSOT Press, Sheffield, 1988, JSOT.SS 67, pp. 103-104).
În iudaism
Tradiţia identificării cu un demon se regăseşte şi în iudaism. Targumul Onkelos explică "lingoarea şi molima rea" (am citat din Sinodală) din Deuteronom 32, 24 prin "oameni mâncaţi de păsări şi loviţi de duhurile rele". În Talmudul Babilonian, qetev este identificat foarte explicit cu un demon: "Sunt doi qetev-i, unul înainte de amiază şi altul după amiază. Cel înainte de amiază este numit Qetev Meriri şi arată ca o lingură care se învârte într-un urcior de kamka (un sos cu lapte). Cel de după amiază este numit Qetev Yaşud Ţohoraim (este chiar textul de la sfârşitul Psalmului 90, 6); arată ca un corn de capră, având de jur împrejur aripi. ş…ţ Aceşti demoni pot fi întâlniţi din prima zi a lunii Tammuz până într-a 16-a; totuşi nu este sigur dacă ei sunt sau nu; se găsesc la umbra unui tufiş hazabe care nu a crescut înalt de un cot, dar şi în umbrele de dimineaţă şi de seară când nu au mai mult de un cot lungime, însă în special la umbra unei odăi" (tratatul Pesahim 111b). În midraşul (interpretare) la Psalmi (2, 102 ş.u.), demonul este descris altfel: "Demonul Distrugere amară (qetev meriri) este acoperit cu solzi peste solzi şi cu păr miţos şi priveşte cu un singur ochi, iar acest ochi se află în mijlocul inimii. Nu are nici o putere când este răcoare la umbră şi fierbinte în soare, ci doar când este cald şi la umbră, şi în soare. Se rostogoleşte ca o minge, iar după ziua a 17-a din luna Tammuz până în ziua a 9-a a lunii Av are putere de la ceasul al patrulea din zi până la ceasul al nouălea. Şi oricine îl vede cade cu faţa la pământ. Iezechia l-a văzut şi a căzut cu faţa la pământ şaluzie probabil la "duhul" trimis în oastea asirienilor în 4 Regi 19, 7 - nota meaţ. Rabbi preotul Fineas bar Hama spunea: "Ştiu un om care l-a văzut şi a căzut cu faţa la pământ şi a rămas de atunci epileptic"" (texte citate de J.C. de Moor, ""O Death, Where Is Thy Sting?"", pp. 101-102).
Dincolo de aceste descrieri curioase ale rabinilor, este demn de reţinut că şi în iudaism tradiţia interpretativă l-a reţinut pe qetev ca fiind un soi de demon care activează la căldură, la amiază.
Cel mai sălbatic demon
Dintre Părinţii pustiei, primul care a identificat "demonul amiezii" cu moleşeala ca patimă sufletească a fost Evagrie. El a preluat descrierea celor opt gânduri care aduc ispitiri de la Origen (care ulterior vor fi dezvoltate în lista celor şapte păcate capitale), văzând în akedia manifestarea unui diavol periculos. "Demonul amiezii, se spune, e demonul akediei", referindu-se la o tradiţie interpretativă cunoscută şi de Sf. Ioan Cassian. "Demonul lâncezelii şakediaţ, ce se numeşte şi "demonul amiezii", e cel mai devorator dintre toţi demonii; el îi atacă pe monahi pe la ceasul al patrulea şi le încercuieşte sufletul până la ceasul al optulea" (Gabriel Bunge, Akedia. Plictiseala şi terapia ei după avva Evagrie Ponticul sau sufletul în luptă cu demonul amiezii, trad. I. Ică jr, Deisis, Sibiu, 1999, p. 65). Gabriel Bunge chiar invocă realitatea caniculei dintre orele 10.00 şi 14.00 din Orient, care paralizează orice activitate şi care constituia o provocare deosebită pentru păstrarea concentrării de către monahi. J.C. de Moor îl asociază cu sirocco, vântul care aduce valul de căldură din sud şi provoacă boli.
Akedia produsă de demonul amiezii nu se întâlneşte deloc doar în ţările calde. Pauza de prânz, masa eventual copioasă, somnolenţa aferentă pot genera o stare negativă, o lentoare şi un plictis care te paralizează. Repetată zi de zi, akedia îmbolnăveşte sufletul de lehamite.
Nici înainte să citesc aceste informaţii nu eram adeptul siestei, deşi cochetam în fiecare zi cu o pauză specială în care să pierd timpul. Dar parcă acum, când îmi fierb cafeaua la prânz, mă gândesc să o beau mai în grabă.
" Nu te vei teme de frica de noapte, de săgeata ce zboară ziua, de lucrul ce umblă în întuneric, de molima ce bântuie întru amiază". (Psalmul 90, 5-6)