Anul 2024, dedicat în Patriarhia Română pastorației și îngrijirii bolnavilor și Sfinților tămăduitori fără de arginți, ne-a oferit prilejul redescoperirii importanței unei lucrări mari și sfinte, aceea
„Nu suntem insule. Fiecare persoană este o bucăţică de continent“
Privit în mentalitatea modernistă ca o insulă izolată şi autosuficientă, omul în sine se ascunde privirilor scrutătoare ale cercetătorului. Pendulând între individ şi persoană, între o cunoaştere reducţionistă şi una integratoare, cel aflat în căutarea adevărului despre om nu poate ajunge decât la concluzia creştină că omul este un nucleu relaţional cu semenii şi cu Divinitatea.
Într-una din meditaţiile sale din iarna anului 1623, cu ocazia unei boli grave, scriitorul englez John Donne afirma: „Nimeni nu este o insulă de sine stătătoare; fiecare om este o parte a Continentului“ (textul îl va publica un an mai târziu sub titlul „Cuvinte de devoţiune în circumstanţe vitrege“). Boala provocase în el un fel de revoluţie copernicană: se descoperă pe sine ca locuitor al unei bucăţele a Continentului, afectat de tot ceea ce se petrece acolo; treisprezece ani mai devreme, într-o scrisoare adresată lui Sir Henry Goodyear, el nega că ar fi preocupat prea mult de ceea ce li se întâmplă celorlalţi. Dovada bolii îl va determina să se recunoască partener al tuturor fiinţelor umane, bucăţică (parcelă, parte) a Continentului (pentru un englez, Continentul desemnează Europa continentală, ei având o conştiinţă insulară foarte puternică), „parcelă de continent“ - traducere, sigur, mai puţin literală, însă fidelă spiritului expresiei şi mai apropiată de cum înţelegem noi umanitatea universală. Etimologic, continent înseamnă „ceea ce ţine împreună“. A spune că fiecare persoană este o „bucăţică de continent“ înseamnă a zice că misterul persoanei nu poate fi atins sau apropiat decât cu condiţia de a nu reduce persoana la dimensiunea sa individuală. Această lămurire conduce la luarea unei poziţii critice faţă de individualismul şi psihologia izvorâte din modernitate.
Individ-persoană. Definiţii
Pentru a înţelege misterul persoanei, este important să precizăm, mai întâi, prin ce se distinge termenul persoană de acela de individ. Când folosim într-un enunţ cei doi termeni, putem constata că persoana implică în special o luare în considerare mai globală a capacităţii relaţionale implicată de enunţ, în vreme ce individul presupune o privire mai distantă, mai puţin angajată din partea locutorului. Această nuanţă este foarte bine sesizată de către Henri Piéron în „Vocabularul său de psihologie“: „O fiinţă vie, în independenţa sa biologică, este desemnată drept individ, fie că este vorba despre un om sau despre un animal. Considerat în societatea umană, individul este o persoană“ (Vocabulaire de la Psychologie, IV-čme édition, P.U.F., Paris, 1968, p. 216). „A spune despre o fiinţă umană că este un «individ» înseamnă a sublinia faptul că ea constituie o entitate având propria sa coerenţă. Termenul «individ» sesizează capacitatea fiinţei umane de a constitui o unitate care poate fi numărată. Termenul persoană depăşeşte acest spaţiu şi se referă la capacitatea de relaţionare“ (Pierre Yves Brandt, L'Identité de Jésus et l'identité de son disciple: le récit de la Transfiguration comme clef de lecture de l'evangile de Marc, Université de Genčve: Faculté Autonome de Théologie Protestante, 2001, pp. 46-47).
Persoana umană după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu
În teologie, fiinţa umană este considerată ca fiind creată după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu (Fac. 1, 26). Dacă fiinţa umană este o persoană, atunci ea este după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, şi, mai exact, într-o perspectivă trinitară, după chipul şi asemănarea celor trei Persoane divine. Astfel, pentru a putea spune câte ceva despre misterul şi dimensiunile persoanei umane, ar trebui să se poată spune câte ceva despre misterul şi dimensiunile Persoanelor divine. Dar cine ar putea risca să vrea să pătrundă şi să sondeze misterul lui Dumnezeu?
Sfântul Ioan Gură de Aur era conştient de acest lucru atunci când rostea Omiliile sale cu privire la incomprehensibilitatea lui Dumnezeu: Fiinţa divină este inaccesibilă cunoaşterii omului. Sfântul dezvoltă mai multe argumente pentru a arăta că taina lui Dumnezeu depăşeşte la infinit ceea ce poate cuprinde şi sesiza capacitatea de înţelegere a omului. Dar nici taina lumii nevăzute nu este accesibilă fiinţei umane; la fel stau lucrurile şi cu fiinţa îngerilor şi cu sufletul nostru însuşi (psyché), considerat şi el ca aparţinând lumii nevăzute.
În prelungirea acestor reflecţii, ar trebui să spunem, mai întâi, că despre Persoanele divine nu putem cunoaşte absolut nimic prin propriile noastre eforturi; ceea ce nu înseamnă că Dumnezeu ne rămâne în mod definitiv şi absolut necunoscut. Căci, din momentul în care, din proprie voinţă, El alege să ni Se reveleze, putem avea acces la tot ceea ce El ne face capabili să cunoaştem. Astfel, când citim Sfintele Scripturi, aflăm despre purtarea de grijă pe care o are Dumnezeu faţă de creaţia Sa. Apoi despre faptul că Dumnezeu Şi-a revelat chipul Său în Iisus Hristos; descoperim astfel că Dumnezeu este un Dumnezeu al relaţiei. Întregul efort teologic al primelor sinoade ecumenice nu va face decât să aprofundeze ceea ce s-a dat cunoaşterii prin venirea lui Iisus Hristos: relaţia de iubire care Îi uneşte pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh.
Dacă reluăm acum afirmaţia de bază că fiinţa umană este creată după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, am putea extrage din aceasta următoarele două concluzii: mai întâi, că nu puteam cunoaşte nimic despre misterul şi dimensiunile persoanei umane dacă nu ne-ar fi fost revelat; apoi, că ceea ce constituie valoarea personală a unui individ uman este capacitatea de a fi în relaţie cu alţi oameni şi, mai exact, în relaţie de iubire cu aceşti alţii.
Experienţa Sfântului Siluan Atonitul
Toţi oamenii îşi aparţin unii altora, sunt bucăţele/parcele ale unui singur şi aceluiaşi continent. Delimitaţi, dar nu cu totul separaţi. Pentru a ajunge la conştiinţa că „nimeni nu este o insulă“, John Donne a trebuit să vadă dincolo de aparenţe. Relevantă este însă experienţa Sfântului Siluan Atonitul, care s-a dedicat rugăciunii pentru lumea întreagă; el a dobândit această experienţă nu în urma unei boli, ci printr-o mare criză existenţială, la capătul căreia a ajuns să spună: „Omul care Îl poartă în sine pe Sfântul Duh, chiar dacă nu în întregime, suferă zi şi noapte pentru toţi oamenii; i-nima sa este plină de milă şi compasiune pentru fiecare creatură a lui Dumnezeu şi mai ales pentru oamenii care nu-L cunosc pe Dumnezeu ori i Se împotrivesc şi care, din această pricină, vor merge în focul chinurilor. El se roagă pentru ei zi şi noapte, mai mult decât pentru sine însuşi, ca toţi să se pocăiască şi să-L cunoască pe Domnul“.
Tot prin această experienţă, Sfântul Siluan ajunge să se pocăiască pentru toate fiinţele umane: se ştie membru al aceleiaşi umanităţi împreună cu toţi oamenii, menit împreună cu aceştia să împlinească greaua sarcină de a lăsa viaţa divină să pătrundă lumea şi să realizeze în ea lucrarea Sa mântuitoare.
Facem toţi parte din acest pământ, din uscatul care a fost despărţit de ape (potrivit cărţii Genezei). Însă acest pământ este despărţit în mai multe continente care se pare că plutesc în derivă unul faţă de celelalte. Toţi suntem creaţi după chipul lui Dumnezeu, însă nu alegem toţi să devenim după asemănarea lui Dumnezeu. Fiecare persoană este o bucăţică a continentului chipului lui Dumnezeu, însă, în zilele noastre, nu fiecare persoană este bucăţică a continentului chipului şi asemănării lui Dumnezeu. Pentru noi, creştinii, important este să nu ne mai sfâşiem unii pe alţii.
(Traducere şi adaptare din limba franceză: drd. Silviu-Anton Lupu, după: Pierre Yves Brandt, Toute personne est un parcelle de continent, în rev. Buisson Ardent. Cahiers Saint-Silouane L'Athonite, No. 8, Mystčre et dimensions de la personne, Édition Le Sel de la Terre, pp. 49-62)