În universul concentraționar românesc de la mijlocul veacului trecut, aproape trei milioane de deținuți, mulți dintre ei știuți sau neștiuți, candidați la sfințenie, au devenit adevărați magi ai dorului.
Părinţii de la Sinodul I Ecumenic
În a șaptea duminică după Sfintele Paști i-am sărbătorit pe Sfinții Părinți de la Sinod I Ecumenic. Acest sinod a avut loc la Niceea în anul 325 și a instituit regula de organizare pentru toate sinoadele ecumenice. A fost convocat de Sfântul Împărat Constantin cel Mare pentru a rezolva disputele din Biserică apărute din cauza ereziei preotului Arie din Alexandria. El a creat precedentul, după care numai împăratul putea să convoace un sinod ecumenic, iar Biserica a acceptat autoritatea sa în calitatea pe care şi-a luat-o de episcop al celor dinafară.
Între Părinţii care au fost la sinod se remarcă şi prezenţa unor sfinţi foarte cunoscuţi în rândul credincioşilor până astăzi: Sfântul Ierarh Nicolae, care a mustrat cu îndrăzneală şi curaj pe ereticul Arie; şi Sfântul Spiridon, care a mărturisit adevărul despre Preasfânta Treime printr-o minune pe care a făcut-o în timpul lucrărilor sinodului. El a luat o cărămidă în mâna stângă şi a spus că, deşi este un singur obiect, ea este alcătuită din trei elemente: pământ, apă şi foc. Apoi cu mâna dreaptă a făcut semnul crucii şi a zis: „În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh”. După aceasta, strângând cărămida, în partea de sus a cărămizii s-a aprins foc, apa a început să curgă din partea de jos, iar lutul a rămas în mâinile lui. Astfel, Sfântul Spiridon a demonstrat că noi, creştinii, credem Într-Un Singur Dumnezeu (o singură Fiinţă) Întreit în Persoane, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt.
Primul Sinod Ecumenic a combătut arianismul, a formulat primele 7 articole din Crez şi a stabilit regula pentru calcularea datei serbării pascale. Sfinţii Părinţi „i-au supus anatemei atât pe Arie, cât şi pe toţi cei care gândeau la fel cu el. Iar Cuvântul lui Dumnezeu a fost mărturisit de Sfinţii Părinţi ca fiind de aceeaşi fiinţă şi de aceeaşi cinstire şi împreună fără de început cu Tatăl. Aceştia au alcătuit şi Simbolul credinţei, până la articolul: Cred şi întru Duhul Sfânt… Tot acel întâi sinod a hotărât pe lângă aceasta şi sărbătorirea Paştilor. Ei au întocmit şi douăzeci de canoane pentru întărirea Bisericii” (Sinaxar, Duminica a şaptea după Paşti).
Cei 318 Părinţi prezenţi la acest prim Sinod Ecumenic au formulat învăţătura de credinţă ortodoxă legată de cea de-a doua Persoană a Preasfintei Treimi, Dumnezeu-Fiul, Domnul nostru Iisus Hristos. Articolele Crezului niceean mărturisesc că Mântuitorul Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu Unul-Născut, de o fiinţă cu Tatăl, Care S-a născut din Tatăl înainte de veci şi Care S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om, S-a răstignit pentru noi, a pătimit şi S-a îngropat, a înviat a treia zi, S-a înălţat la ceruri şi șade de-a dreapta Tatălui şi iarăși va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit.
Simbolul de credinţă ortodox cuprinde sintetic şi învăţătura despre Hristos şi lucrarea Sa mântuitoare. Cel mai important apărător al dreptei credinţe la acest sinod a fost Sfântul Atanasie cel Mare, care a suferit mai multe exiluri pentru apărarea Ortodoxiei niceene.








