Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica Rugăciune şi libertate

Rugăciune şi libertate

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Data: 09 Octombrie 2013

Duminica a 21-a după Rusalii (a Sfinţilor Părinţi de la Sinodul VII Ecumenic; Pilda semănătorului; Rugăciunea lui Iisus) (Luca 8, 5-15; Ioan 17, 1-13)

Rugăciunea îl e­li­be­rea­ză pe om, îl de­ga­­jează de natura ex­terioară şi de si­ne însuşi. În acest fel ea ţine su­fletul deschis către Dum­nezeu ca Persoană. Cel ce nu se roa­gă rămâne rob, închis în me­­ca­nis­mul complex al naturii ex­te­ri­oa­re şi al înclinaţiilor pa­ti­­milor sale care îl domină pe om mai mult decât o face na­tu­ra.

1. Rugăciunea asigură liber­ta­­tea faţă de mecanismele com­ple­­xe ale lumii exterioare care co­m­pun ansamblul legilor na­tu­­rii. Rugându-se, omul îşi a­fir­mă convingerea că aceste me­ca­nisme sunt doar contingente şi derivă din intervenţia liberă a Persoanei supreme care le-a cre­at. Această convingere se spri­jină pe faptul că însăşi per­soa­­nele umane pot aranja în mod liber anumite mecanisme ale legilor naturii, dirijându-le spre scopurile alese de ele. Min­tea mea are puterea de a co­man­­da trupului meu să facă miş­cările pe care ea le alege; prin ele şi prin uneltele care îi pre­lungesc acţiunea ea are pu­te­­re asupra obiectelor şi for­ţe­lor naturii. Această putere a­par­­ţine deopotrivă minţii celorlalţi oameni. Prin rugăciunea pe care le-o adresez pot să obţin ca ei să intervină în mecanismul legilor naturale într-un mod util pentru mine. Astfel, oa­menii pot dezvolta între ei un dia­log liber, prin obiectele şi for­ţele naturii. Fiecare om a­fir­mă o libertate proprie operând în natură şi afirmă libertatea ce­lorlalţi când le adresează o ru­găminte. Dar cerând o inter­ven­­ţie liberă a celuilalt, el aş­teap­tă şi pentru sine o libertate fa­ţă de anumite mecanisme ale na­turii pe care nu le poate di­ri­ja el însuşi.

Atunci de ce să nu credem şi în posibilitatea intervenţiei Per­­soanei supreme care a creat na­tura cu legile ei? Dacă na­tu­ra arată o contingenţă gene­ra­lă în raport cu mintea omului, a­ceasta dovedeşte că ea a fost cre­ată ca un câmp contingent des­chis intervenţiilor libertăţi­lor, ca un câmp al unui dialog li­ber între oameni. Aceasta vrea să însemne că ea a fost cre­ată în serviciul libertăţii şi deci de către o libertate. De ce a­ceastă libertate creatoare nu ar putea interveni atunci într-un mod mai eficace decât liber­tă­ţile umane în contingenţa me­canismelor naturii? Lumea nu are sens decât ca un câmp al di­alogului dintre Dum­nezeu şi oa­meni. Oamenii răs­pund lu­cră­rilor lui Dumnezeu în lume prin propriile lor lucră­ri. Dar ei cer intervenţia lui Dum­nezeu prin rugăciunea lor. Prin rugă­ciu­ne oamenii îşi afir­mă con­şti­in­ţa că libertatea lui Dum­nezeu intervine în lume în fa­voa­rea lor. Prin rugăciune ei îşi a­firmă convingerea că sunt alt­ce­va decât nişte rotiţe în me­ca­nis­mul naturii. Prin rugă­ciune ei afirmă atenţia specială a lui Dumnezeu faţă de ei.

Aici s-ar putea obiecta: omul poa­te interveni în mecanismele na­turii pentru că mintea sa es­te intim amestecată în ţesătura tru­pului său - şi prin el în natu­ra imediată - pentru că miş­că­ri­le sale se repercutează inevi­ta­bil în cele ale naturii. Dar de ce să nu admitem şi între lume şi Dumnezeu o atare legătură ca­re să nu-i poată separa, ca lu­­mea să fie înrădăcinată în Dum­nezeu iar mişcările volun­ta­re ale lui Dumnezeu, deşi li­be­re, să se imprime totdeauna în lume? Astfel, aşa cum le­gă­tu­ra dintre mintea umană şi na­tura materială este o taină ma­re şi de nedezlegat, tot aşa, şi mai mult încă, legătura lumii cu Dumnezeu este o taină mare şi de nedezlegat. În orice caz, materia pură şi izolată nu poa­te fi găsită nici în trupul u­man, nici în tot ceea ce omul a­tin­ge prin simţurile lui. Încă şi mai puţin vom putea afla materia lumii întregi cu totul lipsită de duhul dumnezeiesc. Aceasta fa­ce ca lumea, luată ca un me­ca­nism închis asupra lui însuşi şi pe deplin determinat de le­gi­le pe care le-ar enunţa şti­in­ţa, să fie inexplicabilă.

Prin rugăciunea omului se a­firmă şi se realizează acest dia­log în libertate dintre om şi Dum­­nezeu în lume şi deasupra lu­mii.

2. Dar prin rugăciune se a­fir­­­mă şi se realizează şi elibera­rea omului de patimile sale şi de el însuşi.

Patimile îl înlănţuie pe om de natura exterioară, el devine scla­vul acesteia. Dacă prin şti­in­ţă el se recunoaşte în teorie scla­vul naturii, prin patimi el de­vine aceasta în mod practic, mo­ral. Prin ele el este sclavul a ce­ea ce este natura, o natură în­jo­sită, devenită sălbatică în el; a­ceasta arată încă o dată fap­tul că natura nu poate fi a­tin­să în ea însăşi. Patimile sunt un a­mes­tec al minţii şi al na­turii, dar al unei minţi slă­bi­te care a per­vertit natura şi a­ceas­ta astfel pervertită o do­mi­nă.

Rugăciunea ne ajută să scă­păm de patimi şi ea presupune o eliberare de patimi. S-ar pu­tea obiecta că cel care nu se roa­gă poate să-şi domine pati­mi­le prin libertatea sa şi astfel se poate ridica şi el deasupra în­clinaţiilor nelibere ale naturii in­ferioare. Dar, dacă nu recu­noaş­te nimic deasupra libertă­ţii sale, omul rămâne sclavul u­nei alte patimi, îndeosebi al or­go­­liului său, care nu este deloc mai mic decât celelalte patimi. El însuşi îşi alege criteriul fap­te­lor sale. Şi unde crede că sfâr­şeşte dacă nu-L recunoaşte pe Dumnezeu? În definitiv el ră­mâne închis în domeniul na­tu­rii oarbe şi se descompune prin moarte.

Rugăciunea este şi o ridicare a omului deasupra lui însuşi. Nu­mai scăpând de sine, de ce­ea ce se consideră drept liberta­te discreţionară, omul scapă de na­tură şi moarte. Numai eli­be­rân­du-se de el însuşi omul de­vi­ne liber în adevăratul sens al cu­vântului, nefiind dominat de nici o patimă. Evagrie Ponticul spu­ne: „Starea de rugăciune es­te o dispoziţie nepă­timaşă câş­ti­­gată prin deprindere care ră­peş­te printr-o iubire desă­vâr­şi­tă până pe culmile inteligibile min­tea ajunsă înţeleaptă şi du­hovnicească1.

În rugăciune omul şi-a câş­ti­gat libertatea faţă de natură pen­tru că se află în relaţie di­rec­­tă cu Dumnezeu Care, ca Per­­soană superioară, este dea­su­­­pra naturii şi a oricărei patimi. „Rugăciunea este convor­bi­­rea minţii cu Dumnezeu. De ce stare are deci mintea nevoie ca să poată tinde, fără a privi în ur­mă, dincolo de sine, până la Stăpânul ei şi să stea de vor­bă cu El fără mijlocirea ni­mă­nui?”2

Singură convorbirea plină de iubire cu o altă persoană ne dă libertatea în raport cu na­tu­ra exterioară şi cu noi înşine. Dar singur Dumnezeu poate să ne dea şi să ne inspire o asemenea iubire faţă de orice altă per­soană. Abia în relaţie cu Dum­nezeu putem să ne elibe­răm cu adevărat şi statornic de noi înşine, căci Persoana Sa es­te atât de atrăgătoare prin bo­gă­ţia infinită şi atât de gene­roa­să în iubirea Sa, că ne ui­tăm pe noi înşine. Prin urmare, nu­mai convorbirea cu Dum­nezeu ne dă deplina libertate fa­ţă de natură şi faţă de noi în­şine, făcându-ne capabili să exprimăm această libertate şi în convorbirea cu persoanele umane.

Sfântul Simeon Noul Teolog spu­ne că în relaţie cu Dum­nezeu noi ne simţim fii ai lui Dum­nezeu3, dar această relaţie se re­a­­lizează prin rugăciunea în Du­hul Sfânt (Rom. 8, 14-16.26). Pe de altă parte, el leagă în mod strâns frica şi mândria, respectiv libertatea şi smerenia4.

Reuşind să ne elibereze de na­tură şi de noi înşine, ru­gă­ciu­nea se arată a fi actul cel mai remarcabil al minţii, căci min­tea are tendinţa şi puterea in­trinsecă de a se ridica şi de a ne ridica deasupra noastră în­şine, de a intra şi a rămâne în­tr-o relaţie curată cu o altă per­soa­­nă. Această tendinţă şi a­ceas­tă putere îi vin din relaţia pe care ea o actualizează cu per­soana supremă. Adevărata li­bertate se afirmă şi se men­ţi­ne în relaţia unei iubiri curate cu o altă persoană şi în ultimă in­stanţă cu Persoana supremă. Căci Persoana supremă nu va fi niciodată dominată de nici o for­ţă a nici unei naturi şi nu va fi deci ispitită să domine pentru a nu fi dominată. În relaţie cu Dumnezeu noi suntem cu de­săvârşire liberi, pentru că, ne­fiind dominat de nimic, Dum­nezeu nu caută să domine. El nu trebuie să-şi apere liber­ta­­tea dominând. În relaţia dintre adevăratele libertăţi este asi­gurată libertatea fiecărei per­soane: nefiind dominată, nici una dintre ele nu vrea să domine.

Niciodată nu-ţi asiguri propria libertate dominând. Nu e­xis­­tă libertate adevărată în i­zo­lare; te afunzi şi rămâi în izo­la­­re în virtutea imposibilităţii de a te elibera de tine însuţi. O­mul vrea atunci să fie stăpânul lui însuşi şi este dominat de si­ne însuşi; la fel, în relaţia sa cu natura, vrând să fie stăpânul na­turii, el este dominat de a­ceas­ta. Desigur, trebuie ca o­mul să fie deasupra naturii, dar este altceva a voi să domini na­tura într-un mod pătimaş: o­mul este cu adevărat stăpânul na­turii atunci când este liber în a­ceastă privinţă.

Numai o altă libertate ade­vă­rată, care este o libertate fa­ţă de orice patimă şi care nu vrea să domine, afirmă şi men­ţi­ne propria mea libertate. Nu­mai relaţia cu o Persoană su­pre­mă a Cărei libertate nu poa­te fi ameninţată îmi asigură pe de­plin libertatea. Aceasta nu vrea să însemne că această re­la­ţie dintre libertăţi este o re­la­ţie exterioară, o relaţie care la­să separate libertăţile.

Fiecare libertate devine un fel de suport al libertăţii celui­lalt. Adevărata libertate face să se nască sau să se actuali­ze­ze libertatea celuilalt. În liber­ta­­tea mea eu simt libertatea ce­lui cu care sunt în relaţie. Nu es­te o libertate care se dezinte­re­sează de mine, nici o liberta­te care vrea să mă domine: este o libertate care stimulează prin iubire, prin respectul faţă de libertatea mea şi de mine însumi.

Când cer cuiva atenţia sa, iu­bi­rea lui, această atenţie şi a­ceas­­tă iubire vin către mine, do­ri­te de mine, chemate de li­ber­­ta­tea mea. Şi dacă acela îmi dă a­ceas­tă atenţie şi această iu­bire fă­ră să vrea să mă do­mi­ne, nu nu­mai că nu vrea să mă do­mine prin acestea, dar mă e­li­berează şi de mine însumi. Căci necău­tând să îmi apăr li­ber­­tatea mea în faţa lui, eu mă uit pe mine în­sumi, adică nu vreau să îi răs­pund lăsându-mă dominat de mi­ne însumi sau cu voinţa de a-l do­mina pe el. Eu trăiesc în mod li­ber din da­rul iubirii sale, din li­bertatea lui faţă de orice voinţă de a mă do­mina. Astfel, ade­vă­ra­ta li­ber­­tate a celuilalt susţine a­­de­vă­rata mea libertate. Doar în at­mosfera unei alte libertăţi se ac­tualizează libertatea mea. Nu­­mai o altă libertate îmi hră­neş­te libertatea mea. Dacă afirm libertatea altuia, liberta­tea lui alimentată de mine ali­men­­tea­ză la rândul său întrea­ga mea li­ber­tate personală. Dar nu­mai în at­mosfera liber­tă­ţii necreate se pot afirma toa­te li­bertăţile crea­te. Acestea se men­ţin între ele în mod reciproc prin cererea şi prin dă­rui­rea iubirii.

Dar în relaţia mea cu Dum­nezeu nu există reciprocitate a ru­găciunii. Aici numai omul ce­re. Există totuşi o reciprocitate a darului. Omul îşi actualizea­ză libertatea sa nu numai ce­rân­d-o de la Dumnezeu prin ru­gă­ciune, dar şi dăruindu-se pe si­ne însuşi lui Dumnezeu. Doar ast­fel omul devine liber faţă de el însuşi. Dacă vrea să-şi reţină pen­tru sine existenţa primită din iubirea lui Dumnezeu, el îşi pier­de libertatea: vrând să do­mi­ne asupra existenţei sale, el de­vine sclavul acesteia. El tre­bu­ie să accepte să trăiască me­reu din darul lui Dumnezeu, nu din­tr-al său însuşi, pentru a fi li­ber de sine. Trebuie să renun­ţe la sine şi să se dăruiască lui Dum­nezeu de la Care îi vine tot ce­ea ce el are, pentru a fi liber. Nu poate fi liber decât dacă tră­ieşte pentru Dumnezeu şi în Dum­nezeu. Nu poate să-şi păs­tre­ze împotriva lui Dumnezeu li­bertatea sa provenită de la Dum­nezeu, ci trebuie să o do­bân­dească neîncetat de la Dum­nezeu prin rugăciune. O li­bertate afirmată împotriva lui Dumnezeu, de la care ea pro­vine, nu este o adevărată li­ber­tate. De îndată ce omul vrea să domine ceea ce are, el devine scla­vul unei patimi şi prin a­ceas­ta sclavul lui însuşi.

Trebuie să te dăruieşti unei al­te adevărate libertăţi pentru a primi darul libertăţii, şi sin­gu­­ra libertate inepuizabilă în ea însăşi este libertatea Per­soa­nei supreme.

Rugăciunea este contrariul vo­inţei de dominaţie. Prin a­ceas­­ta ea asigură libertatea o­mu­­lui: ea afirmă o altă liberta­te care asigură libertatea celui ce se roagă.

Rugăciunea autentică este ru­găciunea adresată lui Dum­nezeu; ea întâlneşte libertatea absolută, libertatea în sine, li­ber­­tatea nelimitată pe care ni­mic nu o ameninţă şi care nu e­x­er­cită nici o ameninţare. A­ceas­tă libertate vrea să afirme şi să susţină orice libertate care se roagă şi se pune în condiţia de a fi afirmată fără a se afir­ma ea însăşi.

3. Ca expresie a relaţiei li­be­re cu Dumnezeu, ca o manifes­ta­re a Duhului, rugăciunea are de­ja în ea puterea Duhului lui Dum­nezeu, care întăreşte du­hul o­mu­lui şi care realizează re­­laţia din­tre om şi Dumnezeu. „De a­se­me­nea Duhul vine în a­ju­tor slă­bi­ciunii noastre, căci noi nu ştim să ne rugăm cum tre­buie; ci Du­hul însuşi se roa­gă pentru noi cu suspine ne­gră­i­te” (Rom. 8, 26). Duhul creează o relaţie atât de strânsă între noi şi Dumnezeu, în­cât ne sim­ţim ca fiii lui Dum­nezeu, şi u­ni­rea noastră cu Dum­nezeu în ru­găciune este atât de de­să­vâr­şi­tă, încât nu se poa­te spune un­de se termină fap­ta noastră şi unde începe cea a lui Dum­nezeu. Lucrarea lui Dum­nezeu de­vine a noastră şi ast­fel noi nu ne mântuim prin drep­tatea noas­tră, ci prin drep­ta­­tea lui Dum­nezeu. În Duhul ne uităm pe noi înşine atât de de­săvârşit, sun­tem scoşi atât de de­plin din noi înşine, încât nu mai putem dis­tinge fapta noas­tră de fapta Du­hului lui Dum­nezeu. Li­ber­ta­tea Duhului lui Dum­nezeu a de­venit libertatea noas­tră şi slă­biciunea noastră a de­­venit slă­biciunea lui Dum­ne­zeu. Nu mai suntem noi cei ca­re ne ru­găm şi ne afirmăm prin aceasta li­bertatea noastră, ci chiar Du­hul lui Dum­­nezeu. În slă­bi­ciu­­nea ru­găciunii se afir­mă pu­te­rea libertăţii lui Dum­nezeu de­venită libertatea noas­tră; în de­păşirea noastră ni se a­ra­tă de­păşirea lui Dumnezeu prin Du­hul. Această unire extre­mă, tră­ită într-un mod parado­xal ex­primă de asemenea, am pu­­tea spune, starea noastră de în­­fi­ere divină. În rugăciune ne dă­­ruim în întregime lui Dum­nezeu, iar Dumnezeu se dă­ru­ieş­te cu totul nouă ca Tatăl fii­lor săi. Şi avem în noi liberta­tea de fii ai lui Dumnezeu. Nu ne sim­ţim do­mi­naţi de Dum­nezeu ca nişte robi, ci liberi şi moş­tenitori ai li­ber­­tăţii Lui, născuţi din li­ber­­ta­tea Lui şi tră­ind în libertate.

Părintele Dumitru Stă­ni­loae, Rugăciunea lui Iisus şi ex­pe­­rienţa Duhului Sfânt, Ed. Deisis, Sibiu, 1995, pp. 67-75. (Su­blinierile din text aparţin redacţiei.)

Note:

1 De Oratione, 52; PG 79, 1177, = FR I, 1946, p.80.

2 Ibidem, 3; col. 1168C, = FR I, 1946, p.75.

3 Cf. Syméon le Nouveau Théologien, Chapitres théologiques, gnostiques et practiques I, 65, ed. J. Darrouzčs, „Sources chrétiennes”, no 51, Paris, 1957, p. 58 = FR VI, 1977, p. 35.

4 Id. I, 70; ibid., p. 59 = FR VI, pp. 37-38.