Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă An omagial Cum îi învățăm pe adolescenți să aleagă binele?

Cum îi învățăm pe adolescenți să aleagă binele?

Galerie foto (10) Galerie foto (10) An omagial
Un articol de: Ștefana Totorcea - 27 Feb 2020

În adolescență, emoția și dorința de a experimenta se manifestă pregnant, pregătind tânărul să se desprindă mai ușor de cămin, să se atașeze de noi persoane, să-și construiască propria viață. Dar cum îl ajutăm acum, când își întinde aripile, să evite capcanele ucigătoare de suflet și rost al vieții? Informându-l despre comportamentele de risc. Dar adolescenții sunt refractari la prelegeri raționale sau moralizatoare. Cum îi abordăm? Mai multe asociații le oferă profesorilor, clericilor și altor lucrători cu tinerii câteva instrumente și metode testate.

În societatea informației și a dispozitivelor media, adolescența a devenit cea mai riscantă vârstă. Cei care lucrează cu tinerii au nevoie de metode prin care să-i ajute pe aceștia să prevină sau să iasă din situații precum abuzul, relațiile toxice, violența, dependențele (de pornografie, substanțe, de jocuri de noroc sau de calculator), criza de sarcină, sindromul post-avort. Uneori, la ele se adaugă pericolul traficului de persoane. Cum îi învățăm să se ferească?

Elena Bălan, profesor metodist de religie la Colegiul Tehnic Mecanic „Grivița” din Bu­curești, spune: „În cei 20 de ani de când sunt profesor de liceu, m-am confruntat cu problemele lor emoționale și legate de latura vieții intime. Copiii de 14-19 ani cu care lucrez se confruntă cu crize de sarcină, consum de droguri, dependențe”. Iar Mihaela Ghițiu, profesor metodist de religie la Liceul „Ion Neculce” din București, avertizează: „Există un specific al lucrului cu adolescenții, nu te poți apropia oricum de ei. Nu mai sunt nici copii, deci nu pot fi abordați școlărește. Nu sunt nici adulți, pentru ca problemele să poată fi tranșate strict rațional. Sunt într-o perioadă foarte complicată a existenței lor. Iar noi suntem aici pentru a-i ajuta să treacă peste această perioadă dificilă. Și e important să știm cum să o facem”.

La finele anului trecut, Asociația „România pentru viață” a organizat o formare intitulată „Alege binele tău”. Alexandra Nadane, președinta asociației, a invitat traineri spe­cializați din toată țara. „Acest training a fost un prim pas către dezvoltarea în cât mai multe locuri a prezentărilor pentru prevenirea riscurilor în adolescență”, explică ea. „Scopul prezentărilor este de a informa, de a conștientiza, dar mai ales de a preveni riscurile. Rolul formatorului este și de a-i inspira pe adolescenți să aleagă și să păstreze binele în viața lor pe termen lung”.

Viața și iubirea sunt indisolubil legate

Toate se leagă între ele: și tinerețea, și iubirea, și căsătoria, și nașterea de copii. Iar cei care nu învață să aleagă binele în tinerețe nu își vor întemeia o familie și vor avea mai multe greutăți în viață. Ca într-un cerc vicios, dificultățile emoționale și materiale în care se vor regăsi îi vor face să fie mai puțin deschiși vieții și nașterii de copii. Însă cei care aleg binele rămân în rânduiala firii, își întemeiază mai ușor o familie și aleg fără reținere viața pentru copiii lor.

La trainingul inițiat de „România pentru viață” au participat 50 de preoți, profesori și voluntari din toată țara. Trainerul Iustina Moldovan le-a explicat că descoperirile recente despre biochimia relațiilor intime au confirmat rezultatele unor studii sociologice care arătau că începerea relațiilor intime înainte de căsătorie are impact negativ asupra fericirii în căsătorie și scade exponențial probabilitatea femeii de a se căsători ulterior. „Știați că studiile de imagistică medicală arată că femeia unui singur bărbat și bărbatul unei singure femei au o viață intimă mai împlinită decât cei care nu au partener stabil? Este știința recentă pe care puțini o cunosc”, spune Iustina Moldovan.

Ea a arătat și cum le explică tinerilor originea vieții umane. Folosește un film scurt de animație computerizată care redă misteriosul moment al concepției. Deși observat și descris în amănunt de cercetători, nu este încă înțeles pe deplin. Când pui problema din perspectiva miracolului vieții, barierele ideologice cad și poți discuta sincer despre ceea ce sunt în realitate contracepția, avortul, bolile cu transmitere sexuală și păstrarea fecioriei până la căsătorie.

„Astfel de informații îi pot ajuta pe tineri să trăiască o dragoste curată, în care să se jertfească mai mult în loc să îl consume pe celălalt”, spune părintele consilier Eugen Ciprian Ciuche de la Sectorul social-filantropic - Departamentul Pro Vita al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului. El a participat la formare împreună cu 10 coordonatori de activități pro-viață din eparhie. În februarie, Arhiepiscopia Romanului și Bacăului a invitat-o pe Alexandra Nadane să susțină un training similar pentru alți 40 de clerici. 

Un alt fel de apostolat

Tinerii de azi au nevoie de informație bine documentată, bine formulată și clară. Pentru ei, Iustina Moldovan și-a structurat o prezentare în care aduce argumentele științei fără să se refere la credință. Dar concluzia finală va fi că știința de fapt confirmă poruncile lui Dumnezeu ca reguli care ne păstrează în rânduiala firii, dându-ne șansa la o viață împlinită, echilibrată și sănătoasă. Ea vede munca sa ca pe un apostolat: „E posibil ca, pentru foarte mulți tineri, acesta să fie singurul moment în care apucă să audă mesajul lui Dumnezeu, singura lor șansă de a înțelege adevărul”.

Când era profesor de religie la un liceu din Bacău, părintele consilier Eugen Ciprian Ciuche le-a făcut elevilor o serie de prezentări în care le vorbea despre miracolul concepției și importanța castității. După zece ani, a întâlnit o tânără care-i fusese elevă. Născuse un copil. În timpul sarcinii, medicul o avertizase că acesta va avea probleme medicale. Părintele a întrebat-o cum de nu s-a gândit la avort. „După filmulețele pe care ni le-ați prezentat cândva, nu am mai putut”, i-a răspuns ea. „O văd mult mai puternică, luptă, și-a asumat jertfa”, spune părintele. Asumarea ei l-a determinat și pe tată să-și asume copilul și așa s-au căsătorit. „A învățat ea însăși despre boala copilului, a început să ajute și alte mame. Iată că, din curajul care i s-a dat, a prins și ea curaj și ajută mai departe. În situația de a face astfel de alegeri dificile sunt multe mame, chiar și căsătorite. Și cred că astfel de intervenții ale Bisericii, prin slujitorii ei, și mai ales prin tineri care să împărtășească din propria experiență, le vor da altor tineri curajul de a nu mai urma gândirea lumească, ci gândul lui Dumnezeu. Iar roadele nu vin imediat, ci și după zece, poate chiar 20 de ani”, adaugă părintele.

Comunități cu și pentru tineri

Pro Vita Iași, departament al Arhiepiscopiei Iașilor, face astfel de prezentări pentru tineri încă din 2013, sub titlul „Campania «De ce?»”. Sorina Topliceanu, coordonatoarea campaniei, explică: „Ne-am dat seama că tinerii au nevoie să vadă că Biserica vine în întâmpinarea nevoilor lor și că se preocupă și de subiecte considerate uneori tabu, dar de fapt firești, chiar dacă delicat de discutat, pe care le abordează cu respect, decență, dragoste și interes”. Ea le vorbește adolescenților despre trei teme: „Realitate și iluzie” – cum discernem ce este bine și ce este rău pe internet; „Relațiile intime înainte de căsătorie și căsătoria” – de ce este bine să-ți păstrezi fecioria până la căsătorie; „Originea vieții” – când începe viața umană și responsabilitatea pe care o implică relațiile intime.

Ce pot face preoții? „Aceștia pot găsi și pot forma spiritual tinerii care să le vorbească altor tineri. Îi pot ghida, le pot furniza resurse. Și pot media crearea unei comunități, spune Iustina Moldovan. „Activitățile informale cu tinerii dau cele mai bune roade, pentru că oferă prilejul de a avea discuții autentice în afara cadrului formal oferit de biserică sau școală.“ Este vorba de o schimbare a cadrului, nu și a mesajului.

Sorina Topliceanu confirmă că prezentările din școli ajută la crearea de comunități: „După prezentări, îi invităm pe tineri să se implice în activitățile noastre. Avem mulți voluntari care vin la noi din școli și astfel ne dăm seama că am ajuns la sufletul lor. Vor fi o generație pentru viață”.

Comunitățile și activitățile sub supravegherea preoților și profesorilor remediază problemele emoționale și previn implicarea în anturaje și comportamente riscante. „Problemele lor apar pe fond emoțional. Sunt copii care nu au beneficiat de destulă atenție și afecțiune în familie. Ca urmare, caută să se integreze în diferite grupuri și fac diferite compromisuri de conștiință”, spune profesoara de religie Elena Bălan. De aceea, tinerii au nevoie de grupuri în care să desfășoare activități sub îndrumarea unui adult responsabil. 

„Fă tu binele, că Dumnezeu nu rămâne dator!”

La formarea inițiată de „România pentru viață” anul trecut a vorbit și actrița Ioana Picoș, care transmite mesajul pro-viață prin teatru, dar și prin prezentări susținute în școli. Ea spune: „Cândva, duhovnicul meu mi-a spus: „«Fă tu binele, că Dumnezeu nu rămâne dator niciodată!» Tinerii au nevoie de sprijin ca să înțeleagă că, dacă aleg binele în orice circumstanțe, Dumnezeu va avea grijă să le trimită oamenii care să-i ajute să-și vindece și rănile”.

Andrei Ioan Antal, preot profesor la Școala Gimnazială „Miron Costin” din Bacău, crede că adulții cu greu mai reușesc să comunice cu tinerii: „Eu caut și alte metode pentru a-i determina pe copii să se deschidă și prin care să mă apropii mai mult de ei. Mi-am făcut deja o schemă pe care să o aplic. Iar grupul care s-a înființat anul trecut la inițiativa Asociației «România pentru viață» este foarte util pentru schimbul de resurse, gânduri, provocări, idei”. Din grup face parte și părintele Alexandru Iarinca, de la Parohia Ghermănești din județul Ilfov. „Noi, preoții, suntem obișnuiți să le vorbim oamenilor. Dar la formare a fost interesant că noi, preoții, am devenit ascultătorii, iar alții ne-au vorbit”, spune el. „Și iată că, uneori, un mirean se poate situa mai aproape de gândul lui Dumnezeu decât noi, preoții, care oricum Îl punem mereu pe Hristos înainte în misiunea noastră. La formare am cunoscut oameni care fac aceasta fără să fi fost îndemnați de preoți.” Se pare că secretul în a face binele stă tocmai în această conlucrare dintre cler și mireni.

Citeşte mai multe despre:   Anul omagial al pastoratiei parintilor si copiilor  -   adolescent