Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă An omagial Duhovnicul şi penitentul în scaunul spovedaniei

Duhovnicul şi penitentul în scaunul spovedaniei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) An omagial
Un articol de: Viorel Sava - 13 Iulie 2014

Studiile referitoare la Tai­na Spo­ve­da­ni­ei au, în marea lor ma­jo­­ritate, în cen­trul a­tenţiei pe cel ce se măr­­tu­ri­seş­te, conţinutul măr­tu­risirii lui, trep­tele spo­ve­da­niei, canonul sau epitimia etc. Mai puţin s-a ac­cen­tuat dispo­zi­ţia pe care tre­buie să o aibă pre­otul. Spo­ve­dania este o naş­tere du­hov­ni­ceas­că marca­tă de durerile pro­vo­cate de pă­re­rea de rău pentru păcatele să­vârşite. Aceste du­reri ale u­nei noi naşteri le sim­te şi le su­portă deopotrivă şi preotul.

Pre­zenţa preotului es­te o pre­zen­ţă activă, el se in­te­­rio­ri­zea­ză penitentului, co­boa­ră în a­d­âncurile de taină a­le sufle­tu­­lui acestuia şi odată cu el co­boară Hristos: „Du­hov­ni­cul tre­buie să pătrundă în viul ce­lui ce se măr­turiseşte, ca măr­tu­risirea aceluia să ţâş­neas­că de acolo. Trebuie să taie cu cu­vân­­tul lui, cu dragostea lui, pâ­­nă la acel viu. Dar la viul cui­­va nu se poate pătrunde de­­cât prin viul propriu. Cel ce se măr­turiseşte trebuie să sim­tă şi el că mărturisirea lui a­tinge vi­ul din duhovnic, fă­cân­du-l să vi­breze frăţeşte. În măr­turisire tre­buie să se în­tâl­nească deci oa­meni ade­vă­raţi, adică prin viul din ei. Nu­mai prin aceasta de­vin una, se des­chid unul altuia prin sen­si­bi­­litate. Altfel ră­mân două coji care se ating fă­ră să se sim­tă una pe alta”1.

În această coborâre se cere din partea duhovnicului mul­tă pru­denţă sau, cu un termen con­­sacrat, mult tact pastoral2. Du­­hov­nicul trebuie să pă­trun­dă în sufletul penitentului a­tât cât a pătruns păcatul, pentru a fa­ce lumină acolo unde a pă­truns întunericul.

Spovedania constă într-un di­­a­log între duhovnic şi penitent, dialog ce debutează cu în­­tre­bări care îl ajută pe du­hov­­nic la conturarea persona­li­tăţii ci­vile, religioase şi mo­ra­le a pe­ni­tentului. Una dintre în­tre­bă­ri­le de bază ale a­ces­tui început de dialog preci­zea­ză timpul când a avut loc ul­­tima spo­ve­da­nie şi dacă pe­ni­­­tentul şi-a îm­pli­nit cano­nul3.

Aceasta, pe bună dreptate, da­­că avem în vedere un fapt de im­portanţă deosebită subli­ni­at chiar de rânduiala Tai­nei. O ru­găciune din această rân­du­ia­lă menţionează, între al­tele: „...sau po­runcile du­hov­ni­cilor nu le-au păzit”4. Pre­o­tul, în sca­u­nul duhovniciei, „as­cultă cu răb­darea lui Hri­s­tos, iartă cu bu­nătatea şi pu­te­rea lui Hris­tos, iubeşte cu iu­birea lui Hris­tos, mustră cu blân­deţea lui Hris­tos, pentru că prin el lu­crea­­ză Însuşi Hris­tos, «prin gu­ra lui vor­beş­te Însuşi Fiul lui Dum­nezeu»”5. Legătura harică slă­bi­tă prin păcat se reface în tim­­pul spovedaniei prin inter­me­­diul duhovnicu­lui, dar, în a­­­ce­laşi timp, şi între duhovnic şi pe­nitent se realizează o le­gă­­tu­ră harică ce durează în timp a­tât cât duhovnicul con­ti­­nuă să fie preocupat de sta­rea morală a ucenicilor, preo­cu­pare con­cre­ti­zată în ru­gă­ciu­­ne, sfaturi etc., dar şi atâta vre­me cât pe­ni­­tentul aplică în via­ţa lui în­dem­nurile date de du­hovnicul său. Când el înce­­tea­ză de a mai pă­zi „poruncile du­­hovnicilor, le­­gătura harică din­tre penitent şi duhovnic slă­beşte şi totodată slă­beşte le­gătura harică dintre pe­ni­tent şi Hristos. În această si­tu­a­ţie creştinul se întoarce la pă­­catele pe care le-a mai să­vâr­­şit. Canonul şi îndrumă­rile ca­­re se dau au drept scop ri­di­ca­­rea credinciosului din pă­cat. Or, este de la sine înţeles că în­toar­cerea la aceleaşi pă­ca­te îşi are explicaţia în ne­îm­pli­nirea po­văţuirilor date sau în insufi­ci­­enta lor împlinire şi că ne­îm­pli­nirea povăţuirilor du­ce ine­vitabil la săvârşirea a­celoraşi păcate.

Despre atitudinea duhovni­cu­­­lui faţă de diferite categorii de penitenţi, despre faptul că du­­hovnicul trebuie să fie un bun psiholog, s-a mai tratat în li­­teratura noastră de speciali­ta­­­te6. Două aspecte pe care le con­­­siderăm de actualitate se cu­­vine să mai fie tratate în a­cest articol.

Din cercetarea credincio­şi­lor la spovedanie s-a constatat că ma­re parte din ei nu reali­zea­ză gre­utatea canonului o­pri­­r­ii de la Sfânta Îm­păr­tă­şa­nie. A­ceas­ta pentru că du­hov­ni­cii i-au o­biş­nuit; şi i-au ori­en­­tat spre ca­noa­ne care a­fec­tea­ză partea ma­terială a lor. Da­că păcatul de­părtează de Hris­tos, mărtu­ri­­sirea apropie de El. Mărturi­si­rea se face din do­rinţa de a re­do­­bândi comu­ni­­unea cu Dum­nezeu, iar pli­nă­tatea acestei co­mu­­niuni o pri­meşte credinciosul prin Sfân­ta Împărtăşanie. O­prirea de la Împărtăşanie es­te opri­rea de la comuniunea cu Dum­nezeu pe care creştinul şi-o do­reş­te. De aici rezultă greuta­tea şi asprimea acestui canon, fapt ce se cuvine să fie rea­c­­tua­­li­zat în conştiinţa lor. Prin ca­­non, de cele mai multe ori, creş­­ti­nii înţeleg aprinderea de lu­­mâ­nări, fapte de milostenie, me­­tanii. Acestea se adaugă în­­să, esenţialul este de natură spi­­­ri­tuală, cum de natură spi­ri­­tu­ală este păcatul care a­fec­tea­­ză în primul rând partea spi­­ri­tu­­ală a fiinţei umane. S-a spus că oprirea de la Sfânta Îm­­­păr­tă­şanie nu mai este de ac­­tuali­ta­te7, dar înţelegerea co­rec­tă a a­cestui canon, atât de ne­înţeles de cei mai mulţi din­tre creştinii ce se mărturi­sesc, es­te de ma­xi­mă actuali­ta­­te.

Al treilea aspect caută să vi­­nă în sprijinul activităţii pas­to­ra­le şi misionare a preo­tu­­lui. S-a con­statat, cel puţin în anumite zo­ne ale ţării, că li­bertatea de ma­nifestare reli­gi­oasă nu a um­plut bise­ricile, ci le-a golit. Sca­unul spo­ve­da­niei le poate um­ple din nou. În a­ceastă misi­u­ne trebuie anga­jaţi credincio­şii ce vin la spo­ve­­danie. Soţia tre­buie po­vă­ţu­i­tă să-şi aducă la biserică şi la spo­vedanie so­ţul şi copiii, co­piii să-şi aducă fra­ţii, rudele, co­legii de aceeaşi vâr­stă sau de vârste apropiate. Cre­din­cio­şii, deci, trebuie o­ri­en­­taţi spre slujire şi misiune. La a­ceas­ta îndeamnă şi cuvântul Scrip­turii: „Dacă vreunul va ră­tăci de la adevăr şi-l va în­toar­­­ce cineva, să ştie că cel ce a în­­tors pe păcătos de la ră­tă­ci­­rea căii lui îşi va mântui sufletul din moarte şi va acoperi mul­ţi­me de păcate (Iacob 5, 19-20).

Note:

1 ‑Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Măr­tu­risirea, mijloc de creştere du­ho­v­ni­cească, în „Mitropolia Olte­ni­ei”, VIII (1956), nr. 4-5, p. 175.

2 ‑Despre această temă la: prof. dr. Mar­cu Bănescu, Simţul pastoral şi bun-simţul duhovnicului, în „Mi­tro­­po­lia Banatului”, XXXI (1981), nr. 1-3, p. 102.

3 ‑Antim Ivireanul, Învăţătura pe scurt pentru taina pocăinţei, Rîmnic, 1705, f. 18, apud pr. prof. Ene Bra­niş­te, Din înţelepciunea şi experienţa du­­hovnicilor de odinioa­ră, în „Bi­se­ri­ca Ortodoxă Ro­mâ­nă”, LXXVIII (1960), nr. 1-2, p. 142; prof. dr. Si­mi­on Radu, Des­pre sensul ortodox al canonului în Taina Sfin­tei Spo­ve­da­nii, în „Mi­tro­­polia Ardealului”, VIII (1963), nr. 4-6, p. 101.

4Molitfelnic, p. 51, 288.

5 ‑Pr. prof. Ioan G. Coman, Sfinţii Pă­rinţi ca îndrumători ai duhov­ni­ciei, în „Mitropolia Banatului”, XVI (1966), nr. 4-6, p. 196.

6 ‑Pr. prof. Ene Branişte, Din înţelep­­ciu­­nea şi experienţa duhovnici­lor, pp. 148-161; pr. prof. Corneliu Sîr­bu, Duhovnicul cunoscător de sufle­te, în „Mitropolia Olteniei”, IX (1959), nr. 3-4, pp. 139-148; pr. Ila­ri­­on V. Felea, Pocăinţa, Sibiu, 1939.

7 ‑Pr. Constantin Galeriu, Sensul creş­­tin al Pocăinţei, în „Studii Teo­­lo­gice”, XIX (1967), nr. 9-12, p. 495.

Preoţii şi credincioşii care au întrebări pe teme liturgice şi pastorale legate de Taina Sfintei Spovedanii şi Taina Sfintei Împărtăşanii ne pot scrie pe e-mail: raspunsuriliturgice@gmail.com sau la adresa: Bd. Regina Maria nr.1, Bl. P5B, Sc. 1, Et. 1, Ap. 1, Sector 4, Bucureşti
 
Citeşte mai multe despre:   spovedania