Pornind de la cuvintele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel că „fiecare om poate deveni mâinile iubirii milostive a lui Dumnezeu prin care lucrează în lume ca să ridice și să vindece pe cei răniți
Duhovnicul şi penitentul în scaunul spovedaniei
Studiile referitoare la Taina Spovedaniei au, în marea lor majoritate, în centrul atenţiei pe cel ce se mărturiseşte, conţinutul mărturisirii lui, treptele spovedaniei, canonul sau epitimia etc. Mai puţin s-a accentuat dispoziţia pe care trebuie să o aibă preotul. Spovedania este o naştere duhovnicească marcată de durerile provocate de părerea de rău pentru păcatele săvârşite. Aceste dureri ale unei noi naşteri le simte şi le suportă deopotrivă şi preotul.
Prezenţa preotului este o prezenţă activă, el se interiorizează penitentului, coboară în adâncurile de taină ale sufletului acestuia şi odată cu el coboară Hristos: „Duhovnicul trebuie să pătrundă în viul celui ce se mărturiseşte, ca mărturisirea aceluia să ţâşnească de acolo. Trebuie să taie cu cuvântul lui, cu dragostea lui, până la acel viu. Dar la viul cuiva nu se poate pătrunde decât prin viul propriu. Cel ce se mărturiseşte trebuie să simtă şi el că mărturisirea lui atinge viul din duhovnic, făcându-l să vibreze frăţeşte. În mărturisire trebuie să se întâlnească deci oameni adevăraţi, adică prin viul din ei. Numai prin aceasta devin una, se deschid unul altuia prin sensibilitate. Altfel rămân două coji care se ating fără să se simtă una pe alta”1.
În această coborâre se cere din partea duhovnicului multă prudenţă sau, cu un termen consacrat, mult tact pastoral2. Duhovnicul trebuie să pătrundă în sufletul penitentului atât cât a pătruns păcatul, pentru a face lumină acolo unde a pătruns întunericul.
Spovedania constă într-un dialog între duhovnic şi penitent, dialog ce debutează cu întrebări care îl ajută pe duhovnic la conturarea personalităţii civile, religioase şi morale a penitentului. Una dintre întrebările de bază ale acestui început de dialog precizează timpul când a avut loc ultima spovedanie şi dacă penitentul şi-a împlinit canonul3.
Aceasta, pe bună dreptate, dacă avem în vedere un fapt de importanţă deosebită subliniat chiar de rânduiala Tainei. O rugăciune din această rânduială menţionează, între altele: „...sau poruncile duhovnicilor nu le-au păzit”4. Preotul, în scaunul duhovniciei, „ascultă cu răbdarea lui Hristos, iartă cu bunătatea şi puterea lui Hristos, iubeşte cu iubirea lui Hristos, mustră cu blândeţea lui Hristos, pentru că prin el lucrează Însuşi Hristos, «prin gura lui vorbeşte Însuşi Fiul lui Dumnezeu»”5. Legătura harică slăbită prin păcat se reface în timpul spovedaniei prin intermediul duhovnicului, dar, în acelaşi timp, şi între duhovnic şi penitent se realizează o legătură harică ce durează în timp atât cât duhovnicul continuă să fie preocupat de starea morală a ucenicilor, preocupare concretizată în rugăciune, sfaturi etc., dar şi atâta vreme cât penitentul aplică în viaţa lui îndemnurile date de duhovnicul său. Când el încetează de a mai păzi „poruncile duhovnicilor, legătura harică dintre penitent şi duhovnic slăbeşte şi totodată slăbeşte legătura harică dintre penitent şi Hristos. În această situaţie creştinul se întoarce la păcatele pe care le-a mai săvârşit. Canonul şi îndrumările care se dau au drept scop ridicarea credinciosului din păcat. Or, este de la sine înţeles că întoarcerea la aceleaşi păcate îşi are explicaţia în neîmplinirea povăţuirilor date sau în insuficienta lor împlinire şi că neîmplinirea povăţuirilor duce inevitabil la săvârşirea aceloraşi păcate.
Despre atitudinea duhovnicului faţă de diferite categorii de penitenţi, despre faptul că duhovnicul trebuie să fie un bun psiholog, s-a mai tratat în literatura noastră de specialitate6. Două aspecte pe care le considerăm de actualitate se cuvine să mai fie tratate în acest articol.
Din cercetarea credincioşilor la spovedanie s-a constatat că mare parte din ei nu realizează greutatea canonului opririi de la Sfânta Împărtăşanie. Aceasta pentru că duhovnicii i-au obişnuit; şi i-au orientat spre canoane care afectează partea materială a lor. Dacă păcatul depărtează de Hristos, mărturisirea apropie de El. Mărturisirea se face din dorinţa de a redobândi comuniunea cu Dumnezeu, iar plinătatea acestei comuniuni o primeşte credinciosul prin Sfânta Împărtăşanie. Oprirea de la Împărtăşanie este oprirea de la comuniunea cu Dumnezeu pe care creştinul şi-o doreşte. De aici rezultă greutatea şi asprimea acestui canon, fapt ce se cuvine să fie reactualizat în conştiinţa lor. Prin canon, de cele mai multe ori, creştinii înţeleg aprinderea de lumânări, fapte de milostenie, metanii. Acestea se adaugă însă, esenţialul este de natură spirituală, cum de natură spirituală este păcatul care afectează în primul rând partea spirituală a fiinţei umane. S-a spus că oprirea de la Sfânta Împărtăşanie nu mai este de actualitate7, dar înţelegerea corectă a acestui canon, atât de neînţeles de cei mai mulţi dintre creştinii ce se mărturisesc, este de maximă actualitate.
Al treilea aspect caută să vină în sprijinul activităţii pastorale şi misionare a preotului. S-a constatat, cel puţin în anumite zone ale ţării, că libertatea de manifestare religioasă nu a umplut bisericile, ci le-a golit. Scaunul spovedaniei le poate umple din nou. În această misiune trebuie angajaţi credincioşii ce vin la spovedanie. Soţia trebuie povăţuită să-şi aducă la biserică şi la spovedanie soţul şi copiii, copiii să-şi aducă fraţii, rudele, colegii de aceeaşi vârstă sau de vârste apropiate. Credincioşii, deci, trebuie orientaţi spre slujire şi misiune. La aceasta îndeamnă şi cuvântul Scripturii: „Dacă vreunul va rătăci de la adevăr şi-l va întoarce cineva, să ştie că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui îşi va mântui sufletul din moarte şi va acoperi mulţime de păcate (Iacob 5, 19-20).
Note:
1 ‑Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Mărturisirea, mijloc de creştere duhovnicească, în „Mitropolia Olteniei”, VIII (1956), nr. 4-5, p. 175.
2 ‑Despre această temă la: prof. dr. Marcu Bănescu, Simţul pastoral şi bun-simţul duhovnicului, în „Mitropolia Banatului”, XXXI (1981), nr. 1-3, p. 102.
3 ‑Antim Ivireanul, Învăţătura pe scurt pentru taina pocăinţei, Rîmnic, 1705, f. 18, apud pr. prof. Ene Branişte, Din înţelepciunea şi experienţa duhovnicilor de odinioară, în „Biserica Ortodoxă Română”, LXXVIII (1960), nr. 1-2, p. 142; prof. dr. Simion Radu, Despre sensul ortodox al canonului în Taina Sfintei Spovedanii, în „Mitropolia Ardealului”, VIII (1963), nr. 4-6, p. 101.
4 ‑Molitfelnic, p. 51, 288.
5 ‑Pr. prof. Ioan G. Coman, Sfinţii Părinţi ca îndrumători ai duhovniciei, în „Mitropolia Banatului”, XVI (1966), nr. 4-6, p. 196.
6 ‑Pr. prof. Ene Branişte, Din înţelepciunea şi experienţa duhovnicilor, pp. 148-161; pr. prof. Corneliu Sîrbu, Duhovnicul cunoscător de suflete, în „Mitropolia Olteniei”, IX (1959), nr. 3-4, pp. 139-148; pr. Ilarion V. Felea, Pocăinţa, Sibiu, 1939.
7 ‑Pr. Constantin Galeriu, Sensul creştin al Pocăinţei, în „Studii Teologice”, XIX (1967), nr. 9-12, p. 495.