Mare și folositoare este această Sfântă Taină atât pentru cei care participă, cât și pentru cei care sunt pomeniți, dar puțini participă la ea. Dacă, într-o zi, toți oamenii bolnavi deplasabili s-ar
Pregătirea continuă pentru Sfânta Euharistie
Comuniune. Acest termen este întâlnit foarte des în majoritatea studiilor întreprinse de teologi în zilele noastre. Cu toate acestea, secularismul, scindarea socială, accentuarea individualismului sapă adânc în edificiul acestei comuniuni. Chiar şi când ne adunăm pentru a săvârşi împreună Sfânta Liturghie, acest individualism iese la suprafaţă. Sfânta Euharistie este privită, nu gustată. Creştinii contemplă la distanţă pământul făgăduinţei, dar refuză cu obstinaţie să intre în el. Ce putem face?
Împărtăşirea cu Sfintele Taine trebuie să fie continuă în viaţa creştinului. Trebuie să aibă o continuitate consecventă, fie că o primim o dată pe lună, o dată la două luni sau în fiecare duminică şi sărbătoare. Din păcate, majoritatea creştinilor nu se preocupă deloc de această continuitate, considerând că, de vreme ce primesc Sfânta Împărtăşanie o dată pe an în Postul Paştilor sau de două ori, adăugând aici şi Postul Naşterii Domnului, este absolut suficient. În rest, vor sta şi vor privi, în loc să guste din Izvorul vieţii. „Gustaţi şi vedeţi că bun este Domnul“ (Psalm 33, 8) - iată un îndemn cu adevărat dumnezeiesc! Noi, însă, nu îl ascultăm decât arareori, preferând să rămânem într-o „păcătoşenie“ asumată, din care nu vrem să ieşim. „Nu mă pot împărtăşi pentru că sunt păcătos!“ Preotul trebuie să judece acest lucru, nu falsa modestie a credinciosului care Îl refuză pe Hristos! Aici nu este vorba despre nimic altceva decât de mândrie într-o formă oarecum subtilă. Ce ni se spune când ne împărtăşim? „Spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci“! Nu suntem consecvenţi cu noi înşine şi, de aceea, trăim într-un laxism strigător la cer, fără a ne asuma cu adevărat conştiinţa de creştin ortodox, de om care Îl iubeşte pe Hristos şi doreşte să se unească în mod real cu El. Nu simţim în noi acea sete, acel tremur interior, acea frică de a-L pierde. În mod clar, însă, trebuie să înţelegem un lucru: Sfânta Liturghie nu este un spectacol, iar Sfânta Împărtăşanie nu este un obiect estetic din decor pe care-l admirăm, dar nu-l atingem. De aceea, fiecare creştin trebuie să considere fiecare Sfântă Liturghie drept o ocazie de a se împărtăşi, să vorbească împreună cu duhovnicul său pentru a stabili pregătirea prealabilă şi să îşi asume acest lucru. În caz contrar, nu suntem participanţi vii şi membre ale trupului lui Hristos, ci spectatori morţi sufleteşte care nu au nici un contact real cu Sfânta Liturghie şi cu Sfânta Împărtăşanie.
Asumarea pregătirii prealabile
Cei care nu se împărtăşesc din „evlavie“ au mereu grijă să le sublinieze celor care se împărtăşesc des că banalizează Sfânta Euharistie, însă, ei, cei care condamnă şi judecă, ar trebui să îşi plece capul de vreme ce nu s-au pregătit pentru a o primi continuu. Este uşor să fii leneş, să participi pur mental la Sfânta Liturghie, să te îndulceşti de vocile cântăreţilor din cor sau să te rogi confuz într-un colţ şi să crezi că este suficient, însă cei care se împărtăşesc continuu se pregătesc cu adevărat, au consecvenţă şi o trăire la care ceilalţi nici nu visează. Ei sunt uniţi cu Hristos, se gândesc la El continuu, se roagă des, citesc cărţi duhovniceşti, pentru că toate acestea măresc simţirea harului şi toate, de fapt, se nasc din Împărtăşirea continuă cu Sfintele Taine. Însă pregătirea nu este una uşoară. Este nevoie de citirea Canonului pentru primirea Sfintelor Taine, de evitarea oricărui conflict şi a păcatelor de moarte, de lupta continuă cu gândurile păcătoase, de sfătuirea deasă cu cei înduhovniciţi - în primul rând duhovnicul ales şi creştinii îmbunătăţiţi din parohie - şi, mai presus de toate, de rugăciune. Nu este uşor, de multe ori poate că ne simţim nepregătiţi, cu toate că nu am săvârşit vreun păcat de moarte, dar, cu toate acestea, având încredinţarea duhovnicului, trebuie să ne apropiem continuu de Sfintele Taine, după cum hotărăşte acesta.
Un ultim îndemn
Ne dorim ca fiecare creştin să conştientizeze de ce este important să se împărtăşească în mod continuu cu Sfintele Taine şi considerăm că este suficient să facem apel la una dintre rugăciunile de mulţumire după Sfânta Împărtăşanie, şi anume cea a Sfântului Vasile cel Mare: „Ci, Stăpâne, Iubitorule de oameni, Care pentru noi ai murit şi ai înviat şi ai dăruit nouă aceste înfricoşătoare şi de viaţă făcătoare Taine, spre binefacerea şi sfinţirea sufletelor şi a trupurilor noastre, dă să-mi fie şi mie acestea spre tămăduirea sufletului şi a trupului, spre izgonirea a tot potrivnicului, spre luminarea ochilor inimii mele, spre împăcarea sufleteştilor mele puteri, spre credinţă neînfruntată, spre dragoste nefăţarnică, spre desăvârşirea înţelepciunii, spre paza poruncilor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har şi spre dobândirea Împărăţiei Tale“ (Ceaslov, Bucureşti, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, p. 317).
Bogăţia de daruri pe care o primim prin gustarea din Sfânta Euharistie este una imensă. Fie că vorbim despre vindecarea trupească sau sufletească, fie că primim iluminare interioară şi discernământ în faţa gândurilor care ne copleşesc, fie că ne umplem de tărie duhovnicească - toate acestea sunt roadele împărtăşirii cuviincioase cu Sfintele Taine. În definitiv, fiecare Sfântă Liturghie constituie o pregătire a noastră pentru viaţa de veci, o pregustare a Împărăţiei cerurilor. Hristos ne aşterne o masă preafrumoasă în faţa noastră, iar noi nu facem nimic altceva decât să Îl refuzăm constant, pentru că nu dorim să facem efortul de a ne pregăti. Nădăjduim că această situaţie se va schimba în următorii ani şi creştinii vor înţelege cât de important este să guşti din Cina cea de Taină, să primeşti în tine hrana cea preafrumoasă a Împărăţiei cerurilor, să te înnoieşti în repetate rânduri şi să renaşti ca om mai bun, cu un suflet viu. Pentru a da un nou argument în acest sens, ne întoarcem la rugăciunea menţionată mai sus: „Ca, întru sfinţenia Ta, cu acestea fiind păzit, să pomenesc harul Tău pururea şi să nu mai viez mie, ci Ţie, Stăpânului şi Binefăcătorului nostru. Şi aşa, ieşind dintru această viaţă întru nădejdea vieţii celei veşnice, să ajung la odihna cea de-a pururea, unde este glasul cel neîncetat al celor ce laudă şi dulceaţa fără de sfârşit a celor ce văd frumuseţea cea nespusă a feţei Tale“ (Ceaslov, Bucureşti, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, p. 317). Atunci când mergem la Sfânta Liturghie şi când privim cum preotul iese cu Sfântul Potir, adresând chemarea („Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste, apropiaţi-vă!“), poate nu ne este atât de frică, poate că ne simţim credinţa şovăitoare, poate că dragostea noastră s-a răcit, dar nu avem voie, nu avem voie să ne îndepărtăm singuri! Nu avem această libertate! Libertatea noastră este de a veni, asemenea femeii cananeence, asemenea desfrânatei, asemenea femeii cu scurgerea de sânge: Doamne, ajută-mă!