Anul 2024, dedicat în Patriarhia Română pastorației și îngrijirii bolnavilor și Sfinților tămăduitori fără de arginți, ne-a oferit prilejul redescoperirii importanței unei lucrări mari și sfinte, aceea
Profesorul de teologie Teodor M. Popescu, un martir
În documentele Securităţii, profesorul de teologie Teodor M. Popescu (1893-1973) figurează ca unul care „nu este înscris şi nu face parte din nici o organizaţie politică”. Cu toate acestea, a fost anchetat, arestat, torturat şi închis, iar viaţa i-a fost curmată într-un atentat al comuniştilor.
N-a cochetat nici măcar cu ideea de legionarism, ba chiar a fost ameninţat de aceştia când nu a primit la examene studenţii legionari. A fost considerat însă „duşman al poporului” şi „uneltitor al regimului”, propagator al unor „idei duşmănoase către preoţi”.
Eminentul profesor, doctor în teologie la Atena şi specializat la Leipzig şi la Paris, a fost unul dintre cei mai oneşti și exemplari dintre cei care au ţinut prelegeri de la catedra Facultăţii de Teologie din Bucureşti. Scrierile sale sunt și astăzi la loc de cinste în bibliografia studenţilor.
Între 1927 şi 1959 Teodor M. Popescu a fost profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Capitală. După venirea comuniștilor la putere, a fost urmărit de Securitate, iar în 1959, arestat şi interogat cu metode deloc blânde timp de o lună, după care a fost condamnat la 15 ani de temniţă grea.
Într-o notă a Securităţii apare drept unul dintre cei care au prigonit studenţii legionari, neacceptându-i la examene.
Profesorul a fost urmărit şi suspectat, ca toţi profesorii şi oamenii din apropierea Bisericii. I s-a reproşat că a fost introdus în Facultatea de Teologie de liberali.
Teodor M. Popescu a fost trimis într-o delegaţie la Winnitza pentru a se documenta în problema masacrului lui Stalin. Pe tema aceasta a vrut să publice un articol în ziarul „Universul”, dar i-a fost refuzat, astfel încât textul despre cutremurătoarele crime ale sovieticilor s-a păstrat în manuscris acasă la profesor, el făcându-l cunoscut clericilor într-un cerc preoţesc. Articole precum „De la Nero la Stalin” şi „Anticreştinismul comunist”, publicate înainte de instaurarea comunismului în Revista BOR, nu aveau să treacă neobservate de puternicii zilei, care au început să caute în trecutul oricărui om aflat în postura de persoană publică. Frazele care erau considerate un delict sunau cam așa: „Comunizarea omenirii presupune ateizarea ei. (...) Religia este primul obiectiv al atacului comunist”.
Un agent informator scria în nota sa că Teodor M. Popescu a iniţiat între profesorii şi studenţii de la Teologie o colectă de întrajutorare a profesorului Ion Gh. Savin, proaspăt eliberat de la Sighet, așadar o altă vină.
Vasile M. Popescu, fratele profesorului, consemnează în cartea „Un martor al crucii. Viaţa şi scrierile lui Teodor M. Popescu” că lui Teodor i s-a propus atât intrarea în Francmasonerie, cât şi în Securitate, dar el a refuzat, spunând: „Nu-i slujesc decât lui Dumnezeu!”
Istoricul George Enache a lansat ipoteza că marele profesor a fost închis pentru că era unul dintre stâlpii de nădejde ai Patriarhului Justinian Marina.
Eliberat de la Aiud în 1964, prin decretul de graţiere colectivă a deţinuţilor politici, profesorul a continuat după aceea să ducă o viaţă plină de umilinţe, neavând voie să-şi reia munca la catedră. Patriarhul Justinian i-a dat o jumătate de normă în Administraţia Patriarhală, angajându-l să diortosească lucrări de teologie.
A murit după ce niște agenți ai Securității l-au bătut noaptea pe stradă, unde l-au lăsat în agonie. Și-a trăit viața de după eliberarea din închisoare fără resentimente. „Mă rog pentru sănătatea tuturor celor care m-au cercetat şi m-au judecat”, spusese profesorul Teodor M. Popescu, două astfel de fraze fiind consemnate, culmea!, chiar în notele Securităţii.