Pornind de la cuvintele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel că „fiecare om poate deveni mâinile iubirii milostive a lui Dumnezeu prin care lucrează în lume ca să ridice și să vindece pe cei răniți
Sfântul Vasile cel Mare - teolog şi liturg al Preasfintei Treimi
Cuvântul Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, rostit în deschiderea Congresului Internaţional de Teologie dedicat Sfântului Vasile cel Mare, în Aula Magna „Teoctist Patriarhul“ din Palatul Patriarhiei, Bucureşti, duminică, 1 noiembrie 2009
Învăţătura despre Sfânta Treime a Sfântului Vasile cel Mare şi a celorlalţi Părinţi Capadocieni a fost consacrată la Sinodul al II-lea Ecumenic de la Constantinopol în anul 381, în Crezul Niceo-Constantinopolitan, care a proclamat dumnezeirea Duhului Sfânt, pornind de la formula liturgică a Sfântului Vasile cel Mare a homotimiei (a cinstirii egale, de aceeaşi cinstire). Sfinţii Părinţi Capadocieni au susţinut foarte clar distincţia revelată între Dumnezeu şi lume, între teologie şi cosmologie. Mesajul Sfântului Vasile cel Mare şi al Părinţilor Capadocieni este acela că Dumnezeu Cel întreit în Persoane este în El Însuşi lumină, viaţă şi iubire, independent de orice relaţie a lui Dumnezeu cu lumea. Formula Părinţilor Capadocieni mia ousía, tris hypostáseis (o Fiinţă în trei Ipostasuri) accentuează consubstanţialitatea ca identitate a aceleiaşi Fiinţe, prezentă în mod deplin şi egal în toate Persoanele treimice, precum şi distincţia Persoanelor, împotriva celor care confundau ipostasurile. Cu alte cuvinte, Părinţii Capadocieni subliniază deodată egalitatea, distincţia şi comuniunea sau unitatea Persoanelor Sfintei Treimi.
Echilibrul între cele două aspecte ireductibile şi indisociabile ale tainei Sfintei Treimi (o Fiinţă în trei Ipostasuri) se întemeiază în teologia răsăriteană pe învăţătura despre monarhia Tatălui: „Întru mărturisirea celor trei Ipostasuri păzim evlavioasa dogmă a monarhiei“ (Despre Duhul Sfânt, XVIII, 44-47, col. 148D-153D). Tatăl este principiu sau izvor al Fiinţei. Expresia „monarhie“ înseamnă aici principiul unic, în sensul că principiul diversităţii ipostatice ca şi al unităţii fiinţiale în Treime este unul personal, Tatăl (care în mod liber naşte pe Fiul şi purcede pe Duhul Sfânt).
De la această teologie a Sfântului Vasile cel Mare şi a celorlalţi Părinţi Capadocieni am învăţat că, atât în Dumnezeu, cât şi în umanitate, persoana în comuniune este în acelaşi timp viaţă, iubire şi lumină în planul veşniciei. Modelul comuniunii interpersonale din Sfânta Treime este total străin de orice cultură individualistă sau colectivistă, de orice personalism individualist, afectiv, patetic şi protestatar, specific filozofiilor şi ideologiilor. Fiinţa umană creată după chipul lui Dumnezeu (Facere 1, 26-27) se realizează complet în relaţia cu Persoanele divine şi cu persoanele umane, iar prin aceasta oamenii arată că sunt creaţi după chipul Sfintei Treimi. Iar această relaţie a omului cu Sfânta Treime şi cu ceilalţi oameni începe cu Sfântul Botez şi se trăieşte plenar în Biserica Preasfintei Treimi. Hristos, Unul din Sfânta Treime, S-a făcut om, pentru a-i face pe oameni părtaşi ai vieţii şi fericirii veşnice a Preasfintei Treimi. De aceea, Biserica lui Hristos laudă necontenit iubirea Preasfintei Treimi, iar prin Sfintele Taine pregustă lumina, pacea şi bucuria Preasfintei Treimi. Mai mult, iubirea sau filantropia mântuitoare a Preasfintei Treimi a inspirat filantropia socială a Bisericii, pe care, pentru prima dată, a arătat-o, în formă organizată, Sfântul Vasile cel Mare, în instituţia sa numită Vasiliada.
Viaţa şi opera Sfântului Vasile cel Mare ne arată că cine a văzut cu adevărat Biserica-Trupul Lui Hristos a văzut Sfânta Treime prezentă în ea. Este o vedere descoperită tuturor celor botezaţi în numele Sfintei Treimi, ca unii care au dobândit nu numai unirea cu Sfânta Treime, ci şi unitatea (comuniunea) care se înţelege în Sfânta Treime (Părintele Dumitru Stăniloae, Comentariu la Ambigua, trad. rom., pg. 253).
Felicităm pe toţi organizatorii Congresului Internaţional dedicat Sfântului Vasile cel Mare, care are loc în aceste zile (1-4 noiembrie 2009) la Bucureşti, şi ne rugăm Preasfintei Treimi ca să binecuvinteze pe toţi participanţii la lucrările lui.
† DANIEL,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române