Anul 2024, dedicat în Patriarhia Română pastorației și îngrijirii bolnavilor și Sfinților tămăduitori fără de arginți, ne-a oferit prilejul redescoperirii importanței unei lucrări mari și sfinte, aceea
Sfârşitul casei boierilor Cantacuzini
„Triumviratul“ Cantacuzinesc la conducerea Ţării Româneşti după mazilirea şi martirizarea Brâncoveanului a fost efemer, întrucât era clădit pe o bază şubredă: bătrânii boieri Cantacuzini aveau fiecare favoritul său la domnie. Astfel, Constantin Stolnicul uneltise pentru fiul său, Ştefan, în timp ce Spătarul Mihail dorea să aşeze domnitor pe Mihai Racoviţă, fratele ginerelui său Dumitraşco. A câştigat Stolnicul, dar cu preţul pierderii fidelităţii fratelui său. Intrigile cantacuzineşti din urmă cu câţiva ani îndreptate împotriva nepotului lor s-au transformat într-un război fratricid.
Nicolae Iorga aduce un argument solid pentru începutul dezbinării dintre Brâncoveni şi Cantacuzini, vorbind despre „duşmănia, tot mai pronunţată, a unchilor cantacuzineşti, care, având în faţă planurile dinastice ale unui nepot cu patru fii, se gândeau la primejdia ca neamul lor însuşi să fie înlăturat de la domnia care fusese câştigată, odată, pentru Şerban“.
În ceea ce priveşte relaţia dintre Cantacuzini, marele istoric român vorbeşte despre un raport din Viena care „spune încă din 14 iulie a acelui an [1714, n.r.] că dihonia iscată între Domn şi Spătarul Mihai tot creşte, şi în aşa chip, încât e de temut ca pârile ce-şi fac amândoi la Poartă să nu le aducă un sfârşit nenorocit“. Este greu de crezut cum oameni de valoarea Cantacuzinilor nu au prevăzut sfârşitul ce li se pregătea. Mai ales că Stolnicul Constantin scria, cu câţiva ani înainte de moartea sa, ţarului Petru cel Mare al Rusiei despre turci: „Au numai pofta de a primi bani, şi lăcomia lor nu caută la lucruri mai înalte şi mai vrednice. Ci numai, chinuind pe unii cu chinuri mari, prădând pe alţii, ei distrug pe toţi Paşii şi oamenii de frunte care au minte şi sunt vrednici“. Reproducând acest fragment, Iorga observă că Stolnicul, când scria, „parcă-şi prevedea şi soarta sa însăşi“.
Am amintit în precedentul material că Marele Vizir Damat Ali Paşa hotărâse detronarea lui Ştefan Cantacuzino încă din 1714, odată cu execuţia paşei de Bender, prietenul şi protectorul său. „Anonimul Brâncovenesc“ descrie această relaţie: „Viind Ali-paşa viziriu la Odriiu şi fiind caimacan Rechiap imbrihorul, care pusese domn pe Ştefan-vodă, nu ştim din ce pricină au grăit vizirul împăratului şi l-au făcut pe acest caimacan paşă la Bender, trimiţându-l cu olac să să ducă, care nu multă vreme au fost paşă acolo, ci au trimis vizirul om al lui de l-au omorât şi i-au adus capul la Poartă. Pentru care auzind Ştefan-vodă mare întristăciune au avut, căci acest caimacan îl făcuse domn şi el l-au ţinut în domnie cât au fost. Iar după ce au perit nădejdea lui să temea tare de mazălie“. Anton Maria del Chiaro vorbeşte de „câteva rude apropiate de ale Principelui Ştefan, împreună cu o parte din boierime“, care „lucraseră sotto mano în favoarea numirii lui Mihai Racoviţă, detronatul domn al Moldovei“. Între „rudele apropiate“ transpare numele Spătarului Mihail, al cărui favorit fusese învins în 1714.
„A ocupat îndeajuns tronul Valahiei“
În mai puţin de doi ani, Ştefan Vodă Cantacuzino era mazilit, arată „Anonimul Brâncovenesc“: „Când au fost leat 7224 [1716, n.r.], ghenar 9, au venit un turc trimis de la împărăţie, anume Isuf aga, cu ferman de mazălie şi cu veste cum că au pus domn pă Nicolae-vodă, care era domn la Moldova cu a doa domnie şi lui Ştefan-vodă i-au dat vreme în 5 zile de s-au gătit şi l-au ridicat cu doamnă-sa, cu coconi, de i-au dus la Ţarigrad şi au mers şi tată-său împreună cu dânsul“. Prezent în Ţara Românească la acea vreme, Del Chiaro completează cu detalii semnificative, arătând că „principele Ştefan, nefiind avizat de agenţii săi din Constantinopol, socoti venirea turcului în scopul de a cere bani asupra tributului“: „Dimineaţa următoare, turcul apare înaintea Domnului şi, după cuvenitele politeţe schimbate, îl întreabă dacă se va supune bucuros voinţii suverane a Sultanului. Domnul răspunse afirmativ. Turcul scoate atunci firmanul şi i-l înmânează. Domnul sărută firmanul, îl duce la frunte şi-l trece lui Divan-Efendi spre a-l citi“. Fostul secretar domnesc al lui Brâncoveanu reproduce chiar conţinutul documentului: „Deoarece a ocupat îndeajuns tronul Valahiei, voinţa Marelui Sultan este înlocuirea sa cu Mavrocordat, Domnul Moldovii, iar Principele Ştefan va pleca la Constantinopol, unde va trăi în tihnă din mila Măriei Sale Sultanul“. „Îndeajuns“ a fost, astfel, domnia sa de un an şi nouă luni. Iar „tihna“ din mila sultanului avea să dureze mai puţin de şase luni. În ianuarie 1716, mazilit, Ştefan Cantacuzino lua calea bejeniei, împreună cu tatăl său - Stolnicul Constantin, cu soţia sa - Doamna Păuna şi cu cei doi fii - Radu şi Constantin, care din cauza iernii geroase s-au îmbolnăvit pe drum, întârziind călătoria până la patru săptămâni. Ajuns la Constantinopol, a locuit în tihnă în reşedinţa domnească a ţării, unde primea nestingherit vizite şi nădăjduia a-şi recupera chiar tronul. Del Chiaro vorbeşte despre hotărârea marelui vizir de a-l pierde, „îndemnată şi de anumite rude apropiate“, pe care le numeşte „unelte ale Justiţiei Divine“. Se referea, desigur, la cuvintele lui Brâncoveanu adresate lui Ştefan Vodă Cantacuzino în martie 1714, la plecarea spre Constantinopol: „Finule Ştefan, dacă aceste nenorociri sunt de la Dumnezeu pentru păcatele mele, facă-se voia Lui. Dacă însă sunt fructul răutăţii omeneşti, pentru pieirea mea, Dumnezeu să ierte pe duşmanii mei, dar păzească-se de mânia teribilă şi răsbunătoare a judecăţii divine“.
Delatorii nu pot deveni martiri
„Anonimul Brâncovenesc“ arată cum cel care uneltise detronarea lui Brâncoveanu devenea victima uneltirilor unui nou domn: „Rămâind Nicolae-vodă domn Ţării Româneşti s-au temut de Ştefan-vodă că nu-l va lăsa să domnească cu pace, ci au făcut pâră mare la vizirul şi la împărăţie şi au dat 1.000 de pungi de bani vizirului de au tăiat capul lui Ştefan-vodă şi al tătâne-său, lui Costandin stolnicul, şi pe ceilalţi boieri ai lui Ştefan-vodă pe Mihaiu spătarul, unchi-său, şi pe Radu Dudescu vol-logofăt i-au pus la opreală“. Del Chiaro confirmă că, în urma uneltirilor noului domn, Ştefan-Vodă şi Stolnicul au fost închişi mai întâi la Başbachiculi, apoi la Bostangi-Başi „unde, în Duminica Sfintei Treimi, în 7 iunie 1716, la ora patru de noapte, fură spânzuraţi, întâi Principele Ştefan şi apoi tatăl său. Iar capetele lor tăiate, apoi golite şi umplute cu câlţi, se trimiseră Marelui Vizir la Adrianopol“. După numai câteva zile a fost adus la Constantinopol şi Spătarul Mihail Cantacuzino, care, alături de cumnatul său, Radu Dudescu, şi-a aflat sfârşitul tot sub ştreang. Cu greu au reuşit rudele lor din ţară să se salveze, trecând munţii. Cantacuzinii deveniseră nomina odiosa, după cum arată Del Chiaro: „Membrii familiei Cantacuzino sunt urmăriţi cu străşnicie în ţară. Lucrurile lor sunt vândute la mezat, ca şi la Brâncoveanu, iar ei estorcaţi de mari sumi de bani. Închisoarea şi bătaia erau pedepsile cele mai uşoare. Numele Cantacuzino sau a fi rudă cu astfel de nume erau delicte susceptibile de pedeapsa cu moartea“.
Aparent, soarta Cantacuzinilor se apropie de cea a Brâncovenilor. Atât Constantin Brâncoveanu, cât şi Ştefan Cantacuzino au fost domnitori maziliţi de boierii ţării pentru a lăsa tronul altuia favorabil lor. Ambii au fost duşi în exil la Constantinopol, cu speranţa de a fi lăsaţi să locuiască în casele domneşti ale românilor. Neîncetate uneltiri le-au transformat exilul în închisoare şi închisoarea în moarte. Unii au pierit de sabie, alţii de funie. Numai unul, însă, şi-a transformat moartea în martiriu, alături de familia sa: Brâncoveanu. Cantacuzinii, nu. Ei deja îşi precupeţiseră ţara şi neamul prin zecile de pâri aduse rudelor lor celor mai apropiate, doar pentru interese meschine. Respectaţi la Înalta Poartă erau atât Brâncovenii, cât şi Cantacuzinii. Li se recunoştea valoarea de netăgăduit. „Judecata divină“ - ultima sintagmă adresată de Constantin-Vodă vărului său, Ştefan-Vodă, înainte de urcarea în rădvan, şi-a spus cuvântul. În plan istoric, ambele familii au fost învinse. În iconomia mântuirii, însă, Brâncovenii - victimele Cantacuzinilor, au biruit, în timp ce rudele responsabile de moartea lor au fost biruite. Şi neamul lor uitat. Nimeni nu s-a înghesuit să le adune trupurile din Constantinopol sau Adrianopol. Pentru că delatorii nu pot deveni martiri.