Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Actualitate religioasă „Cea mai mare bucurie este comuniunea cu Dumnezeu, cu îngerii şi cu toţi sfinţii”

„Cea mai mare bucurie este comuniunea cu Dumnezeu, cu îngerii şi cu toţi sfinţii”

Un articol de: Arhid. Ştefan Sfarghie - 08 Noi, 2019

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit vineri, 8 noiembrie 2019, cu prilejul sărbătorii Soborului Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil şi al tuturor cereştilor puteri, un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reşedinţei Patriarhale. Preafericirea Sa a spus că sfinții îngeri au nume care reflectă o calitate sau o anumită lucrare de-a lui Dumnezeu din iconomia mântuirii lumii.

Făcând referire la cuvintele Evangheliei citite în cadrul Sfintei Liturghii (Luca 10, 16-21), Întâistătătorul Bisericii noastre a precizat că, prin puterea dată de Mântuitorul ucenicilor Săi asupra duhurilor necurate, creştinii sunt ajutaţi în viaţă să iasă biruitori din lupta cu diavolul. „Această referire la puterea dată ucenicilor asupra duhurilor necurate, precum şi precizarea privind căderea lui Lucifer din cauza mândriei, ne arată că viaţa creştină este foarte adesea o luptă cu duhurile rele şi cu satana, dar creştinii sunt ajutaţi de Hristos Domnul, Care le dăruieşte putere să biruiască asupra duhurilor rele. Această biruinţă se realizează cu ajutorul sfinţilor îngeri, al puterilor cereşti netrupeşti, care slujesc lui Dumnezeu şi împlinesc voia Lui. Evanghelia ne mai spune că Apostolii, văzând că duhurile rele se supun lor, se bucurau, însă Domnul Iisus Hristos le atrage atenţia că nu trebuie să se bucure pentru faptul că au putere asupra duhurilor necurate, ci pentru că numele lor sunt scrise în ceruri. Cu alte cuvinte, cea mai mare bucurie nu este puterea, ci comuniunea veşnică a oamenilor cu Dumnezeu în ceruri, cu îngerii şi cu toţi sfinţii”, a subliniat Preafericirea Sa. 

În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a precizat că Biserica, pentru a sublinia mai mult importanţa lucrării sfinţilor îngeri în iconomia mântuirii neamului omenesc, a hotărât ca Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil şi toate puterile cereşti să fie pomeniţi în fiecare an în ziua de 8 noiembrie. „De ce în 8 noiembrie? Pentru că luna noiembrie este a noua lună, începând de la luna martie, când Arhanghelul Gavriil i-a binevestit Fecioarei Maria că va naşte un Prunc, adică pe Iisus Hristos, Mântuitorul lumii. Totodată, a fost aleasă ziua a 8-a, întrucât 8 este cifra veşniciei. Pomenirea Sfinţilor Arhangheli şi a tuturor puterilor cereşti netrupeşti în data de 8 noiembrie arată că prin sfinţii îngeri, Dumnezeu Cel veşnic intră în lume şi El lucrează mântuirea lumii. Această pomenire a Sfinţilor Arhangheli şi a puterilor cereşti netrupeşti nu este singura, ci în fiecare zi de luni Biserica pomeneşte puterile cereşti netrupeşti”, a spus Patriarhul României. 

Preafericirea Sa a mai explicat motivul pentru care cele nouă cete de puteri cereşti netrupeşti sunt grupate în câte trei categorii sau grupe. „În prima triadă se află Serafimii, Heruvimii şi Tronurile. Serafimii, care au câte şase aripi, Heruvimii cei cu ochi mulţi, împreună cu Tronurile primesc cel mai intens slava Preasfintei Treimi. Aceştia au fost creaţi ca să se împărtăşească de slava Preasfintei Treimi, adică de lumina, frumuseţea, bucuria şi fericirea Preasfintei Treimi, şi să vestească această slavă altora. În a doua triadă a puterilor cereşti netrupeşti se află Domniile, Puterile şi Stăpâniile, care au putere asupra Universului şi asupra iadului. În ultima triadă a puterilor cereşti netrupeşti se află Începătoriile, Arhanghelii şi Îngerii. Arhanghelii şi Îngerii sunt slujitorii cereşti cei mai apropiaţi de oameni. De aceea, când se arată oamenilor, aceş­tia iau formă de om. Ei nu au trupuri, sunt duhuri. Dar se arată în formă de trup de om, ca să poată comunica mai bine cu oamenii”, a arătat Preafericirea Sa. 

„Îngerii - icoane ale sfinţeniei lui Dumnezeu”

Întâistătătorul Bisericii noastre a mai subliniat că puterile cereşti netrupeşti reflectă slava lui Dumnezeu, adică ele sunt icoane ale sfinţeniei, dreptăţii şi bunătăţii Lui. Referindu-se la căderea lui Lucifer, Patriarhul Bisericii noastre a subliniat că el a dorit să fie asemenea lui Dumnezeu, dar fără ajutorul Creatorului său. „La început toţi îngerii au fost buni, deoarece Dumnezeu nu a creat nimic rău. Dar, după o vreme, unii îngeri, conduşi de Lucifer, au considerat că pot fi asemenea lui Dumnezeu, fără ajutorul lui Dumnezeu şi împotriva lui Dumnezeu. Astfel, din mândrie şi din iubire de sine egoistă au căzut Lucifer şi îngerii care l-au urmat. Acest mod de gândire şi de stare spirituală de afirmare de sine în afara comuniunii cu Dumnezeu a fost cauza căderii lui. Prorocul Iezechiel ne arată că Lucifer a căzut pentru că s-a îndrăgostit de propria lui frumuseţe şi s-a contemplat pe sine, uitând însă Cine i-a dat frumuseţea şi slava (...). Când Lucifer şi ceata lui au căzut din slavă ca un fulger, devenind îngeri întunecaţi, plini de răutate, atunci Arhanghelul Mihail i-a luat locul şi a zis: «Să stăm bine!» El i-a atenţionat pe ceilalţi îngeri, iar acest îndemn al Arhanghelului a intrat în slujbele noastre: «Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte, Sfânta Jertfă în pace a o aduce!»”, a precizat Patriarhul României. 

Preafericirea Sa a explicat apoi că îngerii au nume teofore sau purtătoare de Dumnezeu, deoarece se termină în el sau il, o prescurtare de la pluralul ebraic Elohim, care înseamnă Dumnezeu. Mihail înseamnă „cine este ca Dumnezeu”, iar Gabriel înseamnă „puterea lui Dumnezeu”. „Sfântul Arhanghel Mihail este un slujitor al dreptăţii lui Dumnezeu. El pedepseşte pe cei răi şi ajută pe cei buni. El ocroteşte popoarele care fac voia lui Dumnezeu şi pedepseşte popoarele care încalcă voia Lui. Sfântul Arhanghel Mihail va fi şi cel care va chema popoarele la judecata finală de la sfârşitul istoriei. Sfântul Arhanghel Gavriil este înger al harului, pentru că el a prevestit încă din Vechiul Testament, prin prorocul Daniel, venirea lui Mesia ca Mântuitor al lumii. El este un Arhanghel al bunătăţii, al blândeţii, al curăţiei. El a binevestit naşterea Sfântului Ioan Botezătorul şi apoi a binevestit Fecioarei Maria, în Nazaret, că va naşte pe Iisus Hristos, Mântuitorul lumii. El este ocrotitorul familiilor, al mamelor, al fecioarelor, al copiilor şi părinţilor. Sfântul Arhanghel Gavriil este înger al binecuvântării şi al bucuriei”, a spus Preafericirea Sa. 

La final, Întâistătătorul Bisericii noastre i-a felicitat pe toţi cei care poartă numele Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil sau derivate din aceste nume.

Citeşte mai multe despre:   Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil  -   Patriarhul Daniel  -   mantuire  -   predica