Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar Pastorația pelerinilor care caută vindecarea la Sfântul Nectarie (III)

Pastorația pelerinilor care caută vindecarea la Sfântul Nectarie (III)

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Documentar
Un articol de: Arhim. Nectarie Şofelea - 21 Feb 2025

Experiența pastorală la Mănăstirea Radu Vodă demonstrează că eficacitatea lucrării vindecătoare a Sfântului Nectarie este indisolubil legată de integrarea pelerinilor în ritmul liturgic al comu­ni­tății monahale. Prezența sfintelor moaște nu poate fi separată de contextul liturgic-sacramental în care acestea își împlinesc lucrarea taumaturgică. Ciclul liturgic zilnic, săvârșit cu regularitate și evlavie, constituie cadrul esențial în care se manifestă puterea vindecătoare a harului.

Sfânta Liturghie reprezintă punctul culminant al acestei lucrări, oferind pelerinilor posibilitatea împărtă­șirii cu Trupul și Sângele Domnului, izvorul ultim al oricărei vindecări. Rânduiala slujbelor biseri­cești - Vecernia, Utrenia, Ceasurile - creează acea atmosferă de rugăciune neîncetată care face posibilă experierea prezenței harice, pentru că Niciodată cultul nu a fost pentru Biserică o chestiune „spiritualistă și idealistă sau o simplă adunare religioasă, cum este înțe­les astăzi din cauza alienării de-a lungul veacurilor a caracterului său. El este legat în chip nemijlocit de problemele vieții1. În acest context liturgic, pelerinii sunt chemați să depășească o abordare individualistă a vindecării, integrân­du-se în rugăciunea întregii Biserici și astfel viața credinciosului se împle­tește cu viața lui Dumnezeu2.

Acatistul Sfântului Nectarie, săvârșit zilnic în fața sfintelor moaște, constituie un moment de intensă comuniune spirituală între pelerini și sfântul taumaturg. Această rânduială, departe de a fi o simplă lectură mecanică, devine o rugăciune vie a întregii comu­nități pentru cei suferinzi. Participarea activă a pelerinilor la acatist, prin cântare și rugăciune comună, întărește dimensiunea eclezială a vindecării și creează legături duhovnicești profunde între participanți.

Taina Sfântului Maslu ocupă un loc central în lucrarea pastorală a pelerinilor suferinzi. Săvârșită cu regularitate în cadrul mănăstirii, această Sfântă Taină devine un moment de intensă trăire duhovnicească, în care rugăciunea sobornicească a preoților se împle­tește cu credința și speranța celor bolnavi. Experiența pastorală arată că eficacitatea acestei Sfinte Taine este strâns legată de integrarea ei într-un context mai larg de viață duhovnicească și participare la viața liturgică a Bisericii.

Provocarea majoră pentru slujitorii sfântului lăcaș constă în menținerea unui echilibru între accesibilitatea pentru pelerini și păstrarea caracterului sacru al spa­țiului liturgic. Prezența permanentă a monahilor în rugăciune, disciplina liturgică riguroasă și atenția pentru detaliile cultice contribuie la crearea unei atmosfere de sacralitate autentică. În acest context, pelerinii sunt ajutați să înțelea­gă că vindecarea nu este un act magic sau automat, ci rodul întâlnirii personale cu harul dumnezeiesc în contextul vieții liturgice a Bisericii.

O atenție deosebită trebuie acordată prevenirii pericolului de transformare a lăcașurilor de cult în simple relicvarii. A­ceas­ta se realizează prin întărirea permanentă a legăturii organice dintre prezența sfintelor moaște și viața liturgică a comunității. Predicile și catehezele trebuie să accentueze mereu importanța pregătirii duhov­nicești și a participării active la viața liturgică a Bisericii. Pelerinii sunt astfel ajutați să înțeleagă că vindecarea trupească este indisolubil legată de vindecarea sufletească și de creșterea în viața spirituală.

Atmosfera de rugăciune, evlavie și pace care domnește în biserică în timpul slujbelor devine ea însăși un factor terapeutic. Cântarea bisericească și întreaga ambianță sacră contribuie la crearea unui cadru propice lucrării harice. În acest context, prezența sfintelor moaște nu mai este percepută într-un mod izolat sau magic, ci ca parte integrantă a vieții liturgice a Bisericii.

Această abordare integrată a pastorației pelerinilor, centrată pe viața liturgică și sacramentală, se dovedește a fi cea mai eficientă cale de experiere a harului vindecător prezent în sfintele moaște. Expe­ri­en­ța arată că vindecările cele mai profunde și durabile se produc tocmai în cazul pelerinilor care reușesc să se integreze organic în viața liturgică a comunității, depășind o abordare strict utilitară sau individualistă a fenomenului taumaturgic.

Concluzii

Aspectul misionar al pelerinajului taumaturgic nu trebuie neglijat. Multe persoane care vin inițial doar pentru vindecare fizică descoperă bogăția spirituală a Ortodoxiei și devin membri activi ai Bisericii. Această realitate necesită o abordare pastorală care să fie în același timp primitoare față de cei aflați la început de drum spiritual și fidelă tradiției și învă­ță­turii ortodoxe autentice.

Dezvoltarea unei teologii a pelerinajului taumaturgic pentru secolul al XXI-lea rămâne încă o provocare pentru teologia academică ortodoxă. Aceasta trebuie să integreze atât bogăția tradiției patristice, cât și noile perspective oferite de științele moderne, inclusiv psihologia, sociologia și antropologia religioasă. O astfel de teologie ar putea oferi un cadru mai solid pentru practica pastorală cu pelerinii.

În final, trebuie să subliniem importanța pregătirii specifice a clerului pentru această lucrare pastorală specializată. Facultățile de teologie trebuie să aprofundeze în cursurile acestora modalități de pastorație a pelerinilor și înțelege­rea fenomenului taumaturgic în context contemporan.

În concluzie, pastorația pelerinilor care caută vindecarea prin mijlocirea Sfântului Nectarie reprezintă o lucrare complexă și delicată, care cere o profundă înțelegere teologică, competențe pastorale specifice și un fin discernământ duhovnicesc. Experiența Bisericii ne arată că vindecarea prin mijlocirea sfinților rămâne o realitate vie, iar Sfântul Nectarie continuă să fie un puternic mijlocitor înaintea lui Dumnezeu pentru cei suferinzi. Provocarea noastră, ca slujitori ai Bisericii, este să păstrăm echilibrul între tradiție și contemporaneitate, facilitând întâlnirea autentică a pelerinului cu harul vindecător al lui Dumnezeu.

Note:

1. G. Metallinos, Parohia, pp. 47-48.

2. G. Mantzaridis, Morala creș­tină, vol. II, p. 128.

Citiți și:
Pastorația pelerinilor care caută vindecarea la Sfântul Nectarie (I)
Pastorația pelerinilor care caută vindecarea la Sfântul Nectarie (II)