Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Mesaje și cuvântări Bucuria Învierii prin pocăinţă

Bucuria Învierii prin pocăinţă

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Mesaje și cuvântări
Data: 16 Aprilie 2014

Aceste cuvinte au fost scrise Corintenilor de către Sfântul Apostol Pavel, pentru a-i întări în credinţa că la sfârşitul veacurilor va avea loc învierea generală a morţilor, înviere ce devine posibilă datorită morţii şi învierii Domnului nostru Iisus Hristos. Omenirea întreagă avea să fie supusă morţii din cauza căderii prin păcatul neascultării a protopărinţilor noştri Adam şi Eva.

Firea omului devine ast­fel stăpânită de moar­te, fără să ai­bă posibilitatea de a scăpa de ea. Din marea iubire a lui Dumnezeu Tatăl, Unul din Treime, Fiul lui Dumnezeu se întrupează şi aduce răs­cum­pă­rarea prin răstignirea, moar­­tea pe Cruce şi învierea sa din morţi. În acest sens, Sfân­tul Apostol Pavel scrie Ro­ma­ni­lor: „…pentru noi, Hristos a mu­rit când noi eram încă pă­că­toşi“ (Romani 5, 8).

Răstignit pe Cruce, Iisus Hris­tos Şi-a dat duhul (Ioan 19, 30), adică sufletul Lui s-a des­păr­ţit de trup. Acest Trup al Dom­nului a fost aşezat de Iosif şi Nicodim într-un mormânt nou (Ioan 19, 38-42). După des­păr­ţirea de trup, sufletul Dom­nului s-a coborât la iad (I Petru 3, 19) ca Împărat, ca să eli­be­re­ze pe drepţii care au trăit până la venirea Sa, numiţi „drepţii Ve­chiului Testament“.

Sfântul Irineu de Lugdunum scrie că „Hristos S-a coborât în ce­le ce sunt sub pământ şi le-a bi­nevestit iertarea păcatelor ce­lor ce au crezut în El. Şi au cre­zut în El toţi care au sperat în El, adică au prevestit ve­ni­rea Lui şi au îndeplinit porun­ci­le Lui: drepţii, patriarhii şi pro­rocii, cărora li s-au iertat pă­catele ca şi nouă“ (Adversus He­reses, IV, 15).

După ce a salvat pe drepţi din chinurile iadului şi a deve­nit biruitorul morţii, la numai trei zile, sufletul Domnului Iisus Hristos s-a împreunat din nou cu trupul, adică a înviat. Aşa s-a întâmplat şi aşa măr­tu­ri­sim în Crez: „Şi a înviat a tre­ia zi, după Scripturi“. Această în­văţătură ne-a fost arătată mai pe larg de către Sfântul A­pos­tol Pavel: „Căci v-am dat, în­tâi de toate, ceea ce şi eu am pri­mit, că Hristos a murit pentru păcatele noastre, după Scrip­turi; şi că a fost îngropat şi că a înviat a treia zi, după Scrip­turi“ (I Corinteni 15, 3-4).

Învierea Domnului Hristos du­pă trei zile a fost preîn­chi­pu­i­­tă de petrecerea prorocului Io­na în pântecele chitului timp de trei zile şi trei nopţi. Despre a­­ceastă preînchipuire ne-a vorbit chiar Mântuitorul Iisus Hris­tos când a zis: „Că precum a fost Iona în pântecele chitului trei zile şi trei nopţi, aşa va fi şi Fi­ul Omului în inima pămân­tu­lui trei zile şi trei nopţi“ (Ma­tei 12, 40-41).

Iubiţi fii sufleteşti,

Învierea din morţi a Dom­nu­lui nostru Iisus Hristos este o ga­ranţie a învierii noastre, a în­vierii tuturor oamenilor, în­vi­e­re care va avea loc la sfârşitul lu­mii. Aşa după cum Hristos a în­viat din morţi, tot aşa vor în­via şi trupurile noastre. Prin ur­mare, învierea Domnului din morţi devine un fundament, o te­melie a credinţei noastre în în­vierea de obşte de la sfârşitul vea­curilor. În acest sens, Sfân­tul Apostol Pavel scrie corinte­ni­­lor: „Iar dacă Hristos n-a în­vi­at, zadarnică este atunci pro­po­văduirea noastră, zadarnică şi credinţa voastră… Iar dacă Hris­tos n-a înviat, zadarnică es­te credinţa voastră, sunteţi în­că în păcatele voastre. Şi a­tunci, şi cei ce au adormit în Hris­tos au pierit… Dar acum Hris­tos a înviat din morţi, fiind în­­cepătură (a învierii) ce­lor a­dor­miţi. Că de vreme ce prin­tr-un om a venit moartea, tot printr-un om, şi învierea mor­ţilor. Căci precum în Adam toţi mor, aşa şi în Hristos toţi vor învia“ (I Corinteni 15, 14; 17-18; 20-22).

Trupurile înviate ale tuturor oa­menilor vor fi asemănătoare cu cele pe care le-au avut în tim­pul vieţii pe pământ, numit trup pământesc, pentru ca tru­pul cu care am săvârşit cele bu­ne sau cele rele să primească fe­­ricire sau osândă. Acest trup pă­mântesc este, după cum spu­ne Sfântul Pavel, stricăcios, a­di­­că muritor, supus slăbiciunii, es­te întru necinste şi i se mai zi­ce şi trup sufletesc, în timp ce tru­pului înviat i se spune trup du­hovnicesc, nestricăcios, va fi în­tru slavă, plin de putere şi ne­muritor. Cei înviaţi „nici nu se însoară, nici nu se mărită, ci sunt ca îngerii lui Dumnezeu în cer“ (Matei 22, 30).

Trupurile înviate ale celor ca­re nu s-au pocăit, au trăit o via­ţă plină de păcate, patimi şi fă­rădelegi, vor fi nestricăcioase şi nemuritoare. Ele vor răbda chi­nurile şi pedeapsa în vecii ve­cilor, nu vor trăi bucuria de a fi cu Dumnezeu în Împărăţia Sa şi, prin urmare, nu vor avea ce­lelalte însuşiri ale trupurilor înviate, după cum spuneam. Tru­purile înviate ale celor drepţi vor fi îndumnezeite. [...]

Dreptslăvitori creştini,

După învierea tuturor oame­ni­­lor urmează judecata univer­sa­­lă sau de obşte, unde se ana­li­­zează nu numai faptele să­vâr­­şite, ci şi urmările acestor fap­te după despărţirea sufletului de trup. Având în vedere a­ceas­tă judecată, ale cărei hotă­râri sunt definitive, spre deose­bi­­re de judecata particulară, la ca­re se prezintă numai sufletul şi ale cărei hotărâri sunt provi­zo­­rii, se cuvine să încetăm de a mai păcătui, adică să punem în­ceput bun, să ne pocăim, să re­­gretăm cele săvârşite, să ne ex­pri­măm părerea de rău că L-am su­părat pe Dumnezeu prin fap­tele noastre rele. Într-un cuvânt, a sosit vremea să ne po­că­im, adică, odată cu mărturi­si­rea păcatelor şi primirea dez­le­­gării, să spunem „nu“ păcatului, să nu-l mai repetăm.

Îngerul Domnului cheamă pe fiecare să-şi exprime păre­rea de rău, să se căiască pentru păcatele sale în faţa preotului duhovnic, care are puterea de a dezlega, putere dată de Mân­tuitorul Sfinţilor Apostoli şi urmaşilor lor, episcopi şi pre­oţi, când a zis: „Amin grăiesc vo­uă! Oricâte veţi lega pe pă­mânt, vor fi legate şi în cer, şi ori­câte veţi dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer“ (Matei 18, 18). De asemenea, după în­vi­e­rea din morţi, Domnul nostru Iisus Hristos ridică pocă­in­ţa la rang de taină prin ur­mă­toa­­rele cuvinte adresate Sfin­ţi­lor Apostoli: „Luaţi duh Sfânt; că­­­rora veţi ierta păcatele, se vor ier­ta lor, şi cărora le veţi ţi­ne, ţi­nu­te vor fi“ (Ioan 20, 22-23).

În urma mărturisirii păca­te­lor, creştinul se botează cu al doi­lea botez, i se iartă păcatele şi rămâne sub puterea harului. Pu­terea aceasta dată preoţilor de a aduce dezlegarea a fost for­mulată pe larg de Sfântul Ioan Gură de Aur. El scrie că „oa­meni, care trăiesc pe pă­mânt şi locuiesc pe el, au primit în­găduinţa să administreze ce­le cereşti şi au o putere pe care Dum­nezeu n-a dat-o nici înge­ri­­lor, nici arhanghelilor. Nu s-a spus îngerilor, ci oamenilor: „Ori­câte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer şi oricâte veţi dezlega pe pământ, vor fi dez­legate şi în cer“ (Matei 18, 18). Au şi stăpânitorii pămân­tu­­lui puterea de a lega, dar lea­gă numai trupurile. Puterea de a lega a preoţilor însă leagă su­fle­tele şi străbate cerurile; Dum­nezeu întăreşte sus în ce­ruri cele făcute de preoţi jos pe pă­mânt; Stăpânul întăreşte hotărârea dată de robi. Ce oare al­­t­ceva a dat Dumnezeu pre­o­ţi­lor decât toată puterea ce­reas­că? Domnul a spus: „Cărora veţi ierta păcatele, se vor ierta, şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinu­te“ (Ioan 20, 23). Ce putere poa­te fi mai mare ca aceasta? Dom­nul a spus iarăşi: „Tatăl a dat toată judecata Fiului“ (Ioan 5, 22). Văd însă că toată aceas­tă putere a fost încredinţată de Fi­ul preoţilor. Au fost înălţaţi la slujba aceasta atât de mare, ca şi cum de acum s-ar fi mutat în ceruri, ca şi cum ar fi depăşit fi­rea omenească, ca şi cum ar fi scă­pat de toate patimile ome­neşti“ (Sfântul Ioan Gură de Aur, Tratatul despre preoţie, III, 5, în vol. Despre preoţie, tra­ducere, introducere şi note de Pr. Dumitru Fecioru, Editura Sophia, Bucureşti, 2004, p. 77).

Având acest mare avantaj a­dus de Domnul Hristos Cel în­vi­at din morţi, să ne exprimăm pă­rerea de rău pentru păcatele să­vârşite, ştiut fiind că „nu e­xis­­tă om care, după ce a comis o greşeală mică sau mare, să sca­pe de pedeapsă“ (Sfântul Va­s­ile cel Mare, Epistola 112 - Că­tre Guvernatorul Andronic, II, în col. PSB, Bucureşti, 1988, p. 291), după cum preciza Sfân­tul Vasile cel Mare. […]

Plânsul cu lacrimi şi părerea de rău pentru păcate aduc o bu­curie duhovnicească, după cum citim în psalmul 29, versetul 11, unde se spune: „Întors-ai plân­gerea mea spre bucurie“. Pă­rinţii nevoitori şi bunii creş­tini au conştientizat întotdea­u­na că „nu oricărui suflet îi vine de la Dumnezeu bucurie, ci numai celui ce şi-a plâns păcatele sale (...) ca şi cum ar fi fost de fa­ţă la moartea lui. Ei bine, numai plânsetul acestuia se pre­face în bucurie“ (Idem, Omilii la Psalmi - omilia la psalmul XXIX, VII, în col. PSB, vol. 17, p. 244).

În încheierea acestui cuvânt pas­toral, vă doresc să aveţi par­te de nenumărate bucurii du­hovniceşti, iar după învierea cea de obşte, să avem parte de Hris­tos Cel înviat a treia zi din morţi şi să auzim cuvintele Sa­le de binecuvântare şi moş­te­ni­re a Îm­părăţiei lui Dumnezeu: „Ve­niţi binecuvântaţii Tatălui Meu, moşteniţi Împărăţia cea gă­tită vouă de la întemeierea lu­mii“ (Matei 25, 34).

Hristos a înviat!

Vă îmbrăţişează cu dra­gos­te, al dumneavoastră părinte du­hovnicesc,

† Nicodim
Episcopul Severinului şi Strehaiei

Citeşte mai multe despre:   pastorala  -   Pastorale de Sfintele Paști  -   Invierea Domnului