Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Naşterea Domnului, bucuria cerului şi a pământului

Naşterea Domnului, bucuria cerului şi a pământului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 20 Decembrie 2013

„Vă binevestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul; Că vi S-a născut azi Mântuitor, Care este Hristos Domnul.“

(Luca 2, 10-11)

Preacuvioşi şi Preacucernici Pă­rinţi, Iubiţi credincioşi şi cre­dincioase,

Astăzi, Biserica binevesteşte pen­tru tot poporul bucuria cea ma­re a Naşterii Mântuitorului nos­tru Iisus Hristos, Izvorul bu­curiei depline şi netrecătoare (cf. Ioan 17, 13).

Sărbătoarea Naşterii Dom­nu­lui este sărbătoare mare a bu­curiei, la care participă cerul şi pământul, după cum preves­tea Psalmistul zicând: „Să se ve­se­lească cerurile şi să se bu­cu­re pământul… de faţa Dom­nu­lui, că vine…!“ (Psalmi 95, 11-12). Creaţia întreagă parti­ci­pă la această bucurie ne­gră­i­tă, în­tru­cât ea este regăsirea bu­curiei pe care au trăit-o A­dam şi Eva în Rai, înainte de a că­dea în neascultare şi în­stră­i­na­re de Dum­nezeu. Din mo­men­­tul în care protopărinţii noş­tri au păcătuit şi au fost a­lun­gaţi din Rai, lu­mea a deve­nit „o vale a jeluirii“, cum o nu­meş­te psalmistul David (cf. Psal­mi 83, 6)1. Însă, prin sme­ri­tă ascultare, Fecioara Ma­ria a născut, ca om, pe Fiul lui Dum­nezeu, Mântuitorul ome­ni­rii. De aceea, ea este numită „bu­­curia şi împăcarea lumii“; „De tine se bucură, ceea ce eşti pli­nă de dar, toată făptura (creaţia) ... din care Dumnezeu S-a întrupat şi Prunc S-a fă­cut…“, se spune în cărţile noastre liturgice (Liturghia Sfân­tu­lui Vasile cel Mare, Axionul).

„Făcătorul soarelui, făcut trup sub soare, dăruieşte sfinţire acestei zile mari…“

Sfinţii Părinţi ai Bisericii au me­ditat adânc asupra înţelesului Tainei Naşterii Domnului nos­tru Iisus Hristos şi au tâlcuit apoi în dogme ale credinţei şi în cântări liturgice lumina spi­rituală care se revarsă din tai­na iubirii lui Dumnezeu pentru lume, arătată în Naşterea lui Hristos.

Cântările Sărbătorii Naşte­rii Domnului ne arată că întru­pa­­rea sau înomenirea lui Dum­nezeu-Cuvântul, din Fecioara Ma­ria, are ca scop ridicarea o­mu­lui pământesc, stricat prin pă­cat şi moarte, la viaţa ce­reas­că, nestricăcioasă şi veşnică:

„Cerul şi pământul astăzi s-au unit, născându-Se Hris­tos. Astăzi, Dumnezeu pe pă­mânt a venit şi omul la ceruri s-a suit. Astăzi este văzut cu trup pentru om Cel din fire ne­văzut“ 2.

„Pe cel după chip şi ase­mă­na­re văzându-l Iisus stricat din pri­cina călcării poruncii, ple­când cerurile S-a pogorât şi S-a să­lăşluit în pântecele Fecioarei fă­ră schimbare, ca într-însul să în­noiască pe Adam cel stri­cat.“  3

Hristos Domnul, Care S-a năs­cut, ca om, în peştera din a­pro­pierea Betleemului, este Fi­ul Cel veşnic al lui Dumnezeu, Cel în Care, prin Care şi pentru Ca­re au fost făcute cerul şi pă­mân­tul, adică întreg universul, lu­mea nevăzută a mulţimilor de îngeri şi lumea văzută a mul­ţimilor de stele. Acest ade­văr îl mărturisesc Sfinţii Apos­toli, mai ales Sfântul Apostol Pa­vel şi Sfântul Apostol Ioan.

Astfel, Sfântul Apostol Pa­vel, în Epistola către Coloseni, spu­ne despre Hristos: „Întru El au fost făcute toate, cele din ce­ruri şi cele de pe pământ, cele vă­zute şi cele nevăzute, fie tro­nuri, fie domnii, fie începătorii, fie stăpânii. Toate s-au făcut prin El şi pentru El“ (Coloseni 1, 16). Iar Sfântul Apostol Ioan E­vanghelistul ne spune că: „Toa­te prin El (Hristos) s-au fă­cu­t; şi fără El nimic nu s-a fă­cut din ce s-a făcut. Întru El era viaţă şi viaţa era lumina oa­me­n­ilor. Şi lumina luminează în întuneric şi întunericul nu a cu­prins-o“ (Ioan 1, 3-5).

Fericitul Augustin († 430) de­s­crie taina Naşterii Dom­nu­lui în cuvintele următoare: „Fiu al lui Dumnezeu născut din Tată, fără mamă, Fiu al O­mu­lui, năs­cut dintr-o mamă, fă­ră tată: El, ma­rea vedere a în­­gerilor şi mi­cuţ în vederea oa­me­n­ilor; Cu­vân­tul, Dumnezeu C­el mai îna­in­te de toţi vecii, fă­cut trup la tim­pul hotărât de El; Făcătorul soa­relui şi făcut trup sub soare; rân­duind, din sâ­nul Tatălui, tot mer­sul vea­cu­rilor şi dăruind, din sânul ma­mei Sale, sfinţire a­ces­t­ei zile mari; rămânând în sâ­nul pă­rin­tesc, deşi iese din el; în­ţe­lept mai presus de orice cuvânt şi co­pil ca înţelepciune; umplând lu­mea şi stând culcat în iesle; con­ducând stelele şi alăptân­­du-se de la pieptul mamei; atât de mare, ca Dumnezeu, şi atât de mic, ca rob, fără ca această sme­­renie să micşoreze cu ceva gran­doarea Sa, nici ca această gran­doare să copleşească în vreun fel smerenia. (...) El nu S-a închis deloc sub veşmântul u­nui trup micuţ, primit din sâ­nul unei Fecioare, ci, continu­ând a împărtăşi îngerilor în­ţe­lep­­ciunea Sa, ca hrană, ne în­gă­­­duie nouă să gustăm cât de bun este Domnul “ 4.

Creaţia, darul Tatălui către Fiul, ne obligă la respect şi recunoştinţă pentru ea

Faptul că lumea văzută şi ne­văzută a fost creată prin Fiul înseamnă că Fiul este Mij­locitorul între Dumnezeu Ta­tăl şi lumea creată, adică, prin El, lumea îşi împlineşte ros­tul ei de a fi lumină creată şi po­doabă de frumuseţe a iubirii lui Dumnezeu, pentru Fiul şi pentru toţi oamenii.

În limba română, cuvântul „lu­me“ conţine ideea de lumină (din latinescul lumen = lumi­nă), iar în limba greacă, cuvântul „cos­mos“, adică lume, uni­vers, con­ţine ideea de podoabă, de fru­museţe. Lumea a fost cre­a­tă prin Fiul deoarece, prin El, ce­rul şi pământul trecător se vor pre­face în cerul nou şi pă­mân­tul nou despre care vor­beş­te cartea Apocalipsei (cap. 21, 1).

Faptul că lumea nevăzută a în­gerilor şi lumea văzută sau cos­mosul întreg au fost create pen­tru Fiul înseamnă că lu­mea este dar al Tatălui, către Fi­ul, pentru ca Fiul, întru­pân­du-Se în lumea creată, să o lu­mi­neze spiritual, să o sfin­ţeas­că prin jertfa Sa şi să o aducă pe aceasta, ca dar al Fiului, că­tre Dumnezeu-Tatăl, adică să fa­că din ea dar de mulţumire, o Eu­haristie a toată existenţa, oferită lui Dumnezeu-Tatăl, şi să-i înveţe pe oameni să mul­ţu­meas­că lui Dumnezeu „pentru ce­le pe care le ştim şi pe care nu le ştim; pentru binefacerile cele a­rătate şi nearătate“ 5. De ce să mulţumească? Pentru ca omul, ca­re crede în Fiul, să pri­meas­că un dar şi mai mare, şi an­u­me viaţa veşnică.

Întrucât lumea a fost creată din dragostea lui Dumnezeu pen­tru oameni, iar omul a fost nu­mit stăpân peste tot pământul (cf. Facerea 1, 28), ne revine res­ponsabilitatea pentru în­trea­­ga natură, care trebuie me­reu cultivată ca dar al lui Dum­nezeu, pentru noi şi pentru ge­ne­raţiile viitoare.

Părintele Dumitru Stăni­loae spunea, în acest sens: „Na­tu­ra nu-şi îndeplineşte rolul ei fă­r­ă om, sau printr-un om care lu­crează contrar ei. Prin coru­pe­­rea, sterilizarea şi otrăvirea na­turii, omul face imposibilă e­xis­tenţa sa şi a semenilor săi. Ast­fel, natura nu este numai con­diţia existenţei omului sin­gu­­lar, ci şi a solidarităţii uma­ne. Natura apare într-un mod cu totul clar ca mediul prin ca­re omul poate face bine sau rău se­menilor săi, dezvoltându-se sau ruinându-se el însuşi din punct de vedere etic sau spiritual“ 6. Între creaţie şi Creator, în­tre dar şi Dăruitor există o le­gătură de viaţă, pe care Sfân­ta Scriptură o descrie ca fiind „le­g­ământul veşnic dintre Mine (Dum­nezeu) şi pământ şi tot su­fletul viu din tot trupul ce es­te pământ“ (Facerea 9, 16). Da­că noi consumăm totul şi de­gra­­dăm totul din natură (crea­ţie), dovedind lipsă de respect sau nerecunoştinţă faţă de Cre­a­tor şi nepăsare faţă de da­ru­ri­le primite de la El, ce transmi­tem generaţiilor viitoare? Bi­ne­cu­­vântare sau poluare? Pă­mânt lucrat şi sfinţit sau pă­mânt degradat şi pustiit? To­tuşi, putem transmite gene­ra­ţi­i­­lor viitoare şi bogăţie şi în­ţe­lep­­ciune, dacă gândirea noas­tră este creatoare de valori, iar vo­inţa noastră este promotoare a coresponsabilităţii şi a co­o­pe­ră­rii practice la nivel naţional şi planetar.

Iubiţi credincioşi şi credincioase,

La Taina Naşterii lui Hris­tos participă cerul şi pământul, stea­ua şi peştera, oraşul şi pustia: „Betleeme, pregăteşte-te, ce­tate a Sionului, cântă! Bu­cu­ră-te, pustie, care ai vestit de mai înainte bucuria; că steaua merge înainte în Betleem, ves­tind pe Hristos, Cel ce vine să Se nască; şi peştera primeşte pe Cel întru totul neîncăput, iar ies­lea se împodobeşte, ca să pri­mească Viaţa cea veşnică“ 7. „Ce vom aduce Ţie, Hristoase? Că Te-ai arătat pe pământ ca un om, pentru noi. Fiecare din făp­turile zidite de Tine mul­ţu­mi­re aduce Ţie: îngerii cân­ta­rea, cerurile steaua, magii da­ru­rile, păstorii minunarea, pă­mân­tul peştera, pustiul ieslea, iar noi pe Maica Fecioara. Dum­nezeule, Cel ce eşti mai îna­inte de veci, miluieşte-ne pe noi!“ 8 Mântuitorul Iisus Hris­tos Se naşte în peşteră, în inte­rio­rul pământului, ca să sfin­ţeas­că şi pământul. Desigur, El a ve­nit în lume ca să sfinţească mai ales sufletul şi trupul omenesc, născându-Se ca om din Fecioara Maria.

Iisus S-a născut în peşteră ca într-o biserică de sub pă­mânt, iar apoi a fost aşezat în ies­le ca într-un altar de binecu­vân­tare a pâinii.

Betleem înseamnă în limba Sfin­tei Scripturi „casa pâinii“. Iisus Cel născut în peşteră ca om şi aşezat în iesle este pâi­nea cerească oferită oamenilor ca hrană în Sfânta Euharistie. Deci, sfinţirea omului prin hră­ni­rea lui cu Trupul şi Sângele lui Iisus Hristos, Dumnezeu-O­mul, este înţelesul adânc al tai­nei punerii sau culcării pruncului Iisus în iesle. De aceea, icoa­na Naşterii Domnului în peş­te­ră se află permanent la Pros­co­mi­diar, unde se pregătesc da­ru­rile (pâinea şi vinul) pentru Sfânta Euharistie.

Să înlocuim sărăcia sufletului egoist cu generozitatea care vine din credinţă

Naşterea Domnului aduce ma­re bucurie şi binecuvântare ce­lor ce veghează. Iisus Se naş­te în peşteră şi este culcat într-o ies­le, noaptea, pe când dor­meau lo­cuitorii Betleemului. La mar­gi­­nea oraşului se află în sta­re de ve­ghe doar păstorii oi­lor. Aces­tor oameni simpli şi ve­ghetori li se arată cete de în­geri întru lu­mi­nă şi cântare (cf. Luca 2, 8-13), ca ei să vadă cum Dum­nezeu schimbă pe cele sme­rite în slavă, iar sin­gu­ră­ta­tea lor o pre­face în bucurie. Oa­meni din a­fara oraşului sunt che­maţi să devină cei dintâi pri­e­teni ai fa­mi­­liei sărace şi stră­ine, pe care Dum­nezeu o bi­ne­cuvântează prin naşterea Fi­u­lui Său ca om pen­tru mântui­rea oamenilor. Magi de la Ră­să­rit, de la distan­ţe mari, vin să vestească iu­de­i­lor că, tocmai în ţara lor, S-a năs­cut un Prunc-Rege de Care de­pinde mer­­sul astrelor. Daru­ri­le îm­pă­răteşti oferite Pruncului să­­rac, născut într-o peşteră şi cul­cat în iesle, au fost aduse de de­­par­­te, dintr-o ţară străină, pen­­t­ru a arăta iubirea lui Dum­nezeu pentru Pruncul năs­cut din Mamă săracă, nea­ju­­torată de cei de aproape, de a­celaşi neam. De aceea, Sfântul Ioan E­van­ghelistul spune: „În­tru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au pri­mit“  (Ioan 1, 11).

Astăzi, când foarte adesea iu­birea sau bunătatea din i­nimi este înlocuită cu răutatea sau nepăsarea, când faptele bu­ne se împuţinează, iar cele re­le se înmulţesc, când puţini oa­meni se îmbogăţesc, iar foar­te mulţi sărăcesc, Evanghelia Naş­terii lui Hristos-Domnul ne chea­mă pe noi, creştinii, care pur­tăm numele lui Hristos, la mul­tă rugăciune şi priveghere, la multă responsabilitate şi mul­t­ă lucrare a faptelor bune. Pă­rin­ţii veghează la leagănul co­­pi­i­lor, dascălii veghează la e­du­­­ca­rea tinerilor, profesorii ve­ghea­­­ză la formarea studenţilor, me­­­dicii ve­ghează la vindecarea bol­­­na­vi­lor, conducătorii înţe­lepţi ve­­ghea­ză la bunul mers al ce­­tăţii, iar preoţii veghează la mân­­­tui­rea sufletelor credincio­şi­lor.

Dacă am sărăcit material, să avem grijă să nu ne pierdem şi ultima bogăţie care ne-a ră­mas: bogăţia sufletului, adică dreapta credinţă şi bunătatea ini­mii, milostenia, prietenia şi ome­nia. Să păstrăm şi să în­mul­ţim comoara cea mare şi sfân­tă a Bisericii şi virtuţile stră­moşeşti: credinţa şi spe­ran­ţa, iubirea şi dărnicia.

Bunătatea inimii sau bo­gă­ţia spirituală a sufletului nostru se arată în cuvinte şi fapte. În­tr-o vreme în care, foarte a­de­sea, cuvântul folosit în public ră­neşte mai mult decât vinde­că, creează mai multă confuzie de­­cât comuniune, seamănă mai multă dezbinare decât uni­ta­­te, suntem chemaţi să în­lo­cu­im răutatea şi sărăcia sufletului egoist cu bunătatea şi bo­gă­ţia sufletului generos pe care le a­duc în suflet credinţa vie în Dum­nezeu şi legătura cu El prin rugăciune şi veghe (aten­ţie) sporită.

Dreptmăritori creştini,

Întrucât rugăciunea este iz­vor de bucurie, de sănătate şi mân­tuire, să priveghem la cum­­păna dintre ani, adică în noap­tea de 31 decembrie 2013 spre 1 ianuarie 2014, să înăl­ţăm rugăciuni de mulţumire pen­tru binefacerile primite de la Dumnezeu în anul 2013 şi să-I cerem ajutorul Său în toată lucrarea cea bună şi folositoare pe care o vom să­vâr­şi în anul nou 2014. A­min­tim aici că anul viitor, 2014, a fost declarat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române drept An omagial al Sfintei Spo­vedanii şi al Sfintei Îm­păr­tă­şanii şi An comemorativ al Sfin­ţilor Martiri Brâncoveni în Pa­­triarhia Română. Se are astfel în vedere importanţa Sfintei Spo­­vedanii şi a Sfintei Împăr­tă­şa­nii pentru viaţa Bisericii lui Hris­tos şi pentru experienţa du­hov­nicească a fiecărui creş­tin.

De asemenea, împlinirea a 300 de ani de la moartea mar­ti­ri­că a Sfântului Voievod Con­­stan­­tin împreună cu cei pa­tru fii ai săi, Sfinţii Con­stan­tin, Şte­fan, Radu şi Ma­tei, şi cu Sfân­tul Ianache sfet­ni­cul re­pre­­zintă un prilej de evlavioasă e­­vocare a jertfelniciei Sfinţilor Mar­tiri Brân­co­veni şi de pre­ţui­re a moştenirii cultural-spiritu­a­le brânco­veneşti.

Dorim ca lumina sfântă a Săr­bătorilor Naşterii Dom­nu­lui nostru Iisus Hristos, Anului Nou şi Botezului Domnului să vă aducă tuturor pace şi să­nă­ta­te, bucurie şi ajutor, pentru a trăi viaţa ca dar al lui Dum­nezeu, cultivat prin credinţă şi fapte bune!

Tuturor vă adresăm urările tra­diţionale „Sărbători feri­ci­te!“  şi „La mulţi ani!“

„Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dum­nezeu Tatăl şi împăr­tă­şi­rea Sfântului Duh să fie cu voi cu toţi!“ (2 Corinteni 13, 13)

Al vostru către Hristos-Dom­nul rugător, cu părinteşti binecuvântări,

† Daniel
Arhiepiscopul Bucureştilor,
Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei,
Locţiitor al tronului Cezareei Capadociei şi
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

1 ‑Monahul Teoclit Dioni­si­a­tul, „Maica Domnului în te­ologia şi imnografia Sfin­ţilor Părinţi“, traduce­re de Cristina Rogobete şi A­drian Marinescu, Edi­tu­ra Bizantină, Bucureşti, 2002, p. 156.

2 ‑Mineiul pe Decembrie, Naş­terea Domnului, 25 de­cembrie, Vecernie, Li­tie, Editura Institutului Bi­blic şi de Misiune al Bi­se­ricii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2005, p. 434.

3 Ibidem.

4 ‑Fericitul Augustin, Ser­mo, 187, 1; trad. G. Hu­mea­nu, Les plus beaux ser­mons de S. Augustin, t. 3, Paris, 1934, pp. 51-52; ci­tat în art. „Noël“, în: Dic­ti­onnaire de spiritualité, t. XI, Beauchesne, Paris, 1982, col. 387.

5 ‑Liturghier, Liturghia Sfân­­tului Ioan Gură de Aur, Rugăciunea Sfintei Jert­fe (Anaforaua), Edi­tu­ra Institutului Biblic şi de Mi­siune Ortodoxă, Bu­cu­reşti, 2012, p. 172.

6 ‑Pr. prof. dr. Dumitru Stă­ni­loae, Teologia Dogma­ti­că Ortodoxă, vol. I, Edit­u­ra Institutului Biblic şi de Mi­siune al Bisericii Or­to­do­xe Române, 1997, ediţia a doua, p. 223.

7 ‑Mineiul pe Decembrie, zi­ua 20, Utrenia din 23 de­cem­­brie, Stihoavnă, p. 327.

8 ‑Mineiul pe Decembrie, Naş­terea Domnului, 25 de­cembrie, Vecernie.