Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Dimensiunea religioasă și artistică a operei lui Brâncuși

Dimensiunea religioasă și artistică a operei lui Brâncuși

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Un articol de: Dana Isabelle Zarojanu - 23 Mai 2017

Nu e puțin lucru să calci în fiecare săptămână pe unde a călcat Constantin Brâncuși și să te rogi în biserica unde a fost cântăreț în strană. De parcă acest lucru n-ar fi suficient de emoționant, am avut privilegiul, duminica aceasta, să participăm la o minunată manifestare de două ori spirituală, dedicată inegalabilului artist român care a schimbat istoria mondială a sculpturii şi desfăşurată în curtea Bisericii „Izvorul Tămăduirii”-Mavrogheni.

Prilejul a fost sărbătoarea Sfinților Împăraţi Constantin și Elena, iar locul – în faţa bustului lui Brâncuşi. Am spus „de două ori spirituală” pentru că au fost implicate atât dimensiunea religioasă, cât şi cea artistică. Cei trei preoţi ai locaşului fericit, aflat între o grădiniţă şi o şcoală şi în imediata apropiere a trei muzee, au oficiat o slujbă de pomenire a gorjeanului care a cucerit lumea şi de sfinţire a monumentului creat de Silvia Radu.

Dincolo de încărcătura momentului, am avut plăcerea să ne bucurăm de prezenţa artistei, care, cu o modestie rar întâlnită, a vorbit doar despre Brâncuşi, nu şi despre sine. Intervenţia sa a fost o rugăciune: „Îți mulțu­mesc, Doamne, pentru deosebit de frumoasa și neaștep­tata idee a părintelui Dumitru Pintea de a face portretul lui Cons­tantin Brâncuşi lângă Biserica Mavrogheni. Eu sunt convinsă că Dumnezeu l-a ajutat să ajungă ceea ce a ajuns, nu avea cum să ajungă altfel! Ceea ce s-a întâmplat cu el e un lucru minunat, un român de aici de la noi izbucnește și cuprinde toată lumea cu forța lui creatoare! El a rămas creștin ortodox și a fost totdeauna mândru de asta!”

Frumos şi însuflețitor a vorbit și marea cântăreață Floarea Calotă: „Cum să nu fim emoționați când ne imaginăm că pe aceste dale pe care noi călcăm de câte ori venim la Sfânta Liturghie a călcat şi Constantin Brâncuşi, pe această iarbă s-a rugat, a călcat, a visat și-a tâmplărit visele sale de mare artist, și cu cântecul Mariei Tănase pe buze a plecat din România să se perfecționeze!” Scriitorul Ștefan Mitroi a făcut un plonjeu în istorie, pe vremea când vocea lui Brâncuși se auzea, puternică, în corul parohiei, dar și mai înainte, când - se spune - domnitorul Nicolae Mavrogheni se plimba prin Pădurea Băneasa, care ajungea până aici, cu cerbi înhămați la o trăsură aurită! El a mai amintit momentul trist în care lui Brâncuşi i s-a refuzat, în 1951, intenţia de a-şi dona statului român atelierul care face acum mândria Centrului Pompidou din Paris, pe motiv că opera sa foloseşte „mijloace tipic burgheze”…

Criticul de artă Pavel Șușară a vorbit despre dimensiunea ortodoxă a lui Brâncuși, explicând că tranziția acestuia de la sculp­tura figurativă, naturalistă, a Occidentului, la reprezentările simbolice, esențializate, care l-au consacrat și au constituit un punct de cotitură în istoria artelor, nu a fost doar o chestiune artistică, ci și una profund religioasă, îndepărtându-se de copierea realităţii în direcţia sublimării ei: după primele sculpturi, realizate naturalist (cea mai reprezentativă fiind Ecorşeul), a evoluat prin Sărutul, a atins deja spiritualul prin Rugăciune şi a ajuns la esenţă prin Pasăre în văzduh şi toate celelalte lucrări mizând pe formele primare. „Constantin Brâncuși a adus sculptura din paradigma ei, din caracterul ei descriptiv, anatomic, corporal, cioplit, în zona Orientului, în spiritul Ortodoxismului și în spiritul Bizanțului și al post-Bi­zanțului.” Criticul a amintit și despre cartea „Brâncuşi, sculptor creştin ortodox”, scrisă de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

Ceremonia s-a încheiat cu scurte intervenţii ale pr. paroh Radu Petre Mureşan şi pr. Dumitru Pintea. Am plecat din curtea Bisericii „Izvorul Tămăduirii”-Mavrogheni cu sentimentul că ne-am tămăduit sufleteşte şi bucuroşi că Biserica, înainte de orice altă instituţie, respectă şi celebrează marile valori ale României.

 

Citeşte mai multe despre:   Parohia Mavrogheni  -   Constantin Brancusi