În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Modul în care ora de religie mi-a influențat viața
Ne naștem, creștem și așteptăm nerăbdători să intrăm pe porţile școlii, ca să ajungem să simțim și noi că suntem „oameni mari”. Câte emoții aveam în clasa I! La fel ca toți copiii, eram un copăcel tânăr. Un copăcel ce privea către copacii cei mari și „foșnea din frunze” cu dragoste către aceștia, dorind a-i îmbrățișa, a-i imita, a-i întreba de vânturile ce se îndreaptă tot mai des spre pădurea liniștită. Asemenea copăcelului este sufletul fiecărui copil.
Când am mers la școală, învățasem deja să citesc pe silabe, din volumele de basme ale lui Petre Ispirescu. În acea vreme, una dintre cărțile mele preferate era Biblia pentru copii. O țineam la capătul patului. Simțeam că îmi ține de urât. Îmi amintesc și acum cu drag de coperțile albastre pe care era icoana Nașterii Mântuitorului Hristos. Cu scrisul a fost mai greu. Eram o fire energică și nu aveam multă răbdare la caligrafie. Îmi plăceau majoritatea materiilor studiate la şcoală. În ciclul primar, cei doi oameni pe care i-am iubit cel mai mult au fost profesorul de muzică și cel de religie. Primul era foarte blând, iar al doilea foarte vesel. Noi, copiii, ne bucuram când eram în preajma lor. Aceasta pentru că simțeam că și ei au multă iubire față de noi.
Din clasa a V-a și până la sfârșitul liceului am avut același profesor de religie. Era preot și slujea la o biserică din centrul orașului. Era un om care emana multă liniște, chiar dacă la noi în clasă erau unele momente mai agitate. Uneori părea desprins de toate cele lumești. Eu îl numeam „visător”. Îi plăcea foarte mult să ne vorbească din Sfânta Scriptură, să ne tâlcuiască Evanghelia fiecărei duminici. Cred că nădăjduia să ne reamintim tot ceea ce ne-a învățat, treptat, în cursul vremii și aceasta să dea roade în noi.
Un trimis al lui Dumnezeu
Când am mai crescut, au fost perioade în care m-am îndepărtat de Biserică. Nu mai mergeam duminica la slujbă și legătura cu părintele duhovnic nu a mai fost atât de strânsă. Mă frământa întrebarea: „Care este drumul meu în viață?” Și atunci mi-am amintit ce ne repeta părintele: „Atunci când te vei încrede în purtarea de grijă a lui Dumnezeu, toate le vei putea face”. În cele din urmă, am realizat că toată alergarea și strădania noastră trebuie să aibă un singur scop: cunoașterea, apropierea și rămânerea cu Hristos. Astăzi, privind în urmă, mă raportez la profesorul de religie ca la un trimis al lui Dumnezeu printre tineri. El a stat acolo printre noi, așteptându-ne cu blândețe pe fiecare, învățându-ne ce înseamnă bunătatea lui Dumnezeu și cât de mare este dragostea Lui pentru noi.
Le sunt recunoscătoare profesorilor mei de religie că m-au învățat primele rugăciuni și cum să mă rog. Am înțeles că acela care Îl are pe Hristos are de toate, după cum spune și Sfântul Evanghelist Ioan: „Căci mai mare este Cel ce este în voi, decât cel ce este în lume” (I Ioan 4, 4). Prin tâlcuirea Sfintei Scripturi, am putut să înțeleg ce înseamnă cunoașterea lui Dumnezeu de către om. Am aflat că există păcate și virtuți și am cunoscut exemple, am putea spune negative, care au păcătuit și l-au supărat pe Dumnezeu, dar și exemple pozitive care au plăcut lui Dumnezeu, s-au așezat pe ei înșiși înaintea Sa și au rămas cu El.
Frumuseţea rugăciunii arătată copiilor
Unii se pot gândi că atât timp cât un copil merge cu părinții săi duminica la Sfânta Liturghie, nu mai este necesară ora de religie. Însă câți dintre noi, în anii copilăriei, mergeam în fiecare duminică la biserică? Și, chiar dacă mergeam, câți pricepeam tainele care se săvârșeau în acel moment în biserică? Trebuie să înțelegem că nu este vorba de o simplă materie școlară. Religia este vie, sacră, dumnezeiască. Religia curge prin vinele noastre, pulsează cu fiecare bătaie a inimii. Religia este a doua noastră „limbă română”. Aceasta este religia.
În România, peste un sfert din copii trăiesc în medii defavorizate. Mulți dintre ei nu au posibilitatea să meargă la biserică, fie pentru că locuiesc departe de aceasta, fie pentru că părinții nu le dau voie sau poate pentru că nu au avut ocazia să Îl cunoască pe Bunul Dumnezeu. Chiar și în viața de zi cu zi, câți dintre noi adăugăm la timpul petrecut alături de cei mici învățături sau pilde de viață creștină? Ne-am obișnuit să le căutăm și să le prezentăm „modele”, la superlativ. Dar este nevoie să li se vorbească și de simplitate, curăție, despre cei care L-au iubit pe Hristos cu toată inima și cu tot cugetul lor. Să li se spună că nu trebuie să le fie teamă, că au un Tată în cer, pe Bunul Dumnezeu și o mamă, pe Preacurata Născătoare de Dumnezeu, Cea mai cinstită decât toată făptura. Că îngerul păzitor și sfinții le sunt frați. Să știe că atunci când ei se întristează și sfinții se întristează și atunci când se bucură și sufletele sfinților se bucură împreună cu ei. Și, nu în ultimul rând, să le vorbească despre frumusețea rugăciunii. Să-i învețe să privească adesea cerul și să nu renunțe niciodată să nădăjduiască în ajutorul lui Dumnezeu.
Prin prezența profesorului de religie, copiii au șansa să cunoască un exemplu spiritual, un exemplu de dragoste mărturisitoare și de trăire într-o stare de permanentă legătură cu Bunul Dumnezeu. În acest context, stăruind asupra începutului celui bun și primind educația întru Domnul, copilul nu va fi vătămat de orice fel de înrâuriri rele dimprejurul său. Așadar, să ne rugăm ca inimile copiilor noștri să se încălzească de iubirea lui Hristos și iubirea Lui să rămână cu ei pentru totdeauna.
Cristina Niță este medic rezident reumatolog