Alocarea financiară pentru programul Erasmus+ pentru perioada 2028-2034 va fi de 41 de miliarde de euro, cu 50% mai mare faţă de exerciţiul financiar precedent, iar mobilitatea în domeniul educației, solidaritatea
Noile planuri-cadru după care vor învăţa liceenii
Ministerul Educaţiei şi Cercetării a publicat în transparenţă decizională noile planuri-cadru pentru învăţământul liceal, iar criticile şi sugestiile sunt aşteptate la adresa consultare@rocnee.ro, până în data de 26 iunie 2025. Primii elevi care vor învăţa după noile planuri-cadru sunt cei care vor intra în clasa a IX-a în toamna anului viitor, iar primul bacalaureat care va fi susţinut pe baza acestora va fi cel din anul 2030.
Noile planuri-cadru pentru învăţământul liceal au fost publicate în transparenţă decizională pe site-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi vor rămâne în consultare publică până la data de 26 iunie. După adoptarea lor, urmează elaborarea programelor, realizarea manualelor şi formarea cadrelor didactice.
Primii elevi care vor învăţa după noile planuri-cadru sunt cei care finalizează acum clasa a VII-a şi vor intra la liceu în anul şcolar 2026-2027. Astfel, primul bacalaureat care va fi susţinut pe baza acestor planuri-cadru va fi cel din anul 2030.
Ministrul interimar al educaţiei şi cercetării, Daniel David, a motivat că schimbările sunt necesare în contextul în care, la nivel liceal, „conţinuturile şi manualele sunt depăşite de vremuri, planurile-cadru nu se înscriu în logica curriculară modernă”, iar metodele de predare „nu au mai fost îmbogăţite semnificativ cu noile evoluţii tehnologice şi didactice în domeniu”.
Ministrul a subliniat, totodată, că „este necesar să păstrăm un echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competențe-cheie, accentuate rațional, în funcție de filieră/profil/ specializare: competenţe de limbă/comunicare (alfabetizare); competenţe multilingvistice; competenţe STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică); competenţe digitale; competenţe de viaţă (personale/sociale/de a învăţa să învăţăm); competenţe civice; competenţe antreprenoriale; competenţe de expresie şi sensibilitate culturală”.
Printre schimbările majore anunţate se numără „revenirea în curriculumul de la niveal liceal a gramaticii, istoriei şi geografiei dedicate ţării”. De asemenea, Limba latină este reintrodusă la Filiera Teoretică (Uman şi Filologie) în toţi anii de liceu.
Pentru Filiera Real, specializarea „Matematică-Informatică”, elevii vor avea ore în plus la Matematică, Informatică, Biologie, Istorie şi Geografie, iar la specializarea „Ştiinţe ale naturii”, Fizica rămâne cu acelaşi număr de ore, în timp ce Chimia şi Biologia vor avea o oră în plus.
La Profilul Uman - specializarea „Ştiinţe sociale” - disciplina socio-umană, Limba şi literatura română şi Limba modernă I au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal, în timp ce la specializarea „Filologie” câte două ore în plus au fost trecute în dreptul disciplinelor Limba şi literatura română şi Limba modernă I. „Disciplinele legate de stilul de viaţă sănătos, autocunoaşterea şi autoreglarea psihologică, sportul în echipă şi arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta şcolii către elevi (aceştia având apoi, desigur, opţiunea de a le alege sau nu). Educaţia antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie şi vor fi incluse unităţi de învăţare explicite în disciplina de consiliere şi orientare”, a explicat Daniel David.
Pe lângă varianta standard, ministrul a propus pentru pilotare şi o variantă de plan-cadru care „încurajează mai mult descentralizarea şi personalizarea educaţiei la nivel de unitate şcolară şi elevi”, ministerul oferind asistenţă de specialitate în realizarea unui plan pe care şcoala îşi propune să-l piloteze. Pe site-ul ministerului, edu.ro, pot fi consultate atât proiectul standard de ordin privind aprobarea planurilor-cadru, cât şi cel dedicat pilotării. (O.N.)