Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie Noile planuri-cadru după care vor învăţa liceenii

Noile planuri-cadru după care vor învăţa liceenii

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Data: 20 Iunie 2025

Ministerul Educaţiei şi Cercetării a publicat în transparenţă decizională noile planuri-cadru pentru învăţământul liceal, iar criticile şi sugestiile sunt aşteptate la adresa consultare@rocnee.ro, până în data de 26 iunie 2025. Primii elevi care vor învăţa după noile planuri-cadru sunt cei care vor intra în clasa a IX-a în toamna anului viitor, iar primul bacalaureat care va fi susţinut pe baza acestora va fi cel din anul 2030.

Noile planuri-cadru pentru învăţământul liceal au fost publicate în transparenţă decizională pe site-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi vor rămâne în consultare publică până la data de 26 iunie. După adoptarea lor, urmează elaborarea programelor, realizarea manualelor şi formarea cadrelor didactice.

Primii elevi care vor învăţa după noile planuri-cadru sunt cei care finalizează acum clasa a VII-a şi vor intra la liceu în anul şcolar 2026-2027. Astfel, primul bacalaureat care va fi susţinut pe baza acestor planuri-cadru va fi cel din anul 2030. 

Ministrul interimar al educaţiei şi cercetării, Daniel David, a motivat că schimbările sunt necesare în contextul în care, la nivel liceal, „conţinuturile şi manualele sunt depăşite de vremuri, planurile-cadru nu se înscriu în logica curriculară modernă”, iar metodele de predare „nu au mai fost îmbogăţite semnificativ cu noile evoluţii tehnologice şi didactice în domeniu”. 

Ministrul a subliniat, totodată, că „este necesar să păstrăm un echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competențe-cheie, accentuate rațional, în funcție de filieră/profil/ specializare: competenţe de limbă/comunicare (alfabetizare); competenţe multilingvistice; competenţe STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică); competenţe digitale; competenţe de viaţă (perso­nale/sociale/de a învăţa să învăţăm); competenţe civice; competenţe antreprenoriale; competenţe de expresie şi sensibilitate culturală”.

Printre schimbările majore anunţate se numără „revenirea în curriculumul de la niveal liceal a gramaticii, istoriei şi geografiei dedicate ţării”. De asemenea, Limba latină este reintrodusă la Filiera Teoretică (Uman şi Filologie) în toţi anii de liceu. 

Pentru Filiera Real, specializarea „Matematică-Informatică”, elevii vor avea ore în plus la Matematică, Informatică, Biologie, Istorie şi Geografie, iar la specializarea „Ştiinţe ale naturii”, Fizica rămâne cu acelaşi număr de ore, în timp ce Chimia şi Biologia vor avea o oră în plus. 

La Profilul Uman - specializarea „Ştiinţe sociale” - disciplina socio-umană, Limba şi literatura română şi Limba modernă I au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal, în timp ce la specializarea „Filologie” câte două ore în plus au fost trecute în dreptul disciplinelor Limba şi literatura română şi Limba modernă I. „Disciplinele legate de stilul de viaţă sănătos, autocunoaşterea şi autoreglarea psihologică, sportul în echipă şi arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta şcolii către elevi (aceştia având apoi, desigur, opţiunea de a le alege sau nu). Educaţia antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie şi vor fi incluse unităţi de învăţare explicite în disciplina de consiliere şi orientare”, a explicat Daniel David.

Pe lângă varianta standard, ministrul a propus pentru pilotare şi o variantă de plan-cadru care „încurajează mai mult descentralizarea şi personalizarea educaţiei la nivel de unitate şcolară şi elevi”, ministerul oferind asistenţă de specialitate în realizarea unui plan pe care şcoala îşi propune să-l piloteze. Pe site-ul ministerului, edu.ro, pot fi consultate atât proiectul standard de ordin privind aprobarea planurilor-cadru, cât şi cel dedicat pilotării. (O.N.)

 

Citeşte mai multe despre:   Ministerul Educaţiei şi Cercetării