Biolog ca formare, dar intelectual de o anvergură ce a depășit cu mult frontierele de mentalitate ale epocii în care a trăit, Nicolae Leon (1862-1931) a fost una dintre personalitățile care au marcat medicina românească. A înființat, la Iași, primul laborator de parazitologie din România, contribuind la prevenirea și combaterea unor maladii care devastau comunitățile din acea perioadă. Despre contribuțiile esențiale pe care le-a avut ca profesor, cercetător și publicist am discutat cu Richard Constantinescu, iatroistoriograf, titular al disciplinei Istoria medicinei și coordonator al Centrului Cultural „I.I. Mironescu” al Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași.
Porunca a zecea opreşte cu desăvârşire abuzurile
În Deuteronom 9, 10 apare chiar ideea că tablele Legii cu cele zece porunci au fost scrise „cu degetul lui Dumnezeu“. În alte texte, Legea vine ca urmare a unui dialog: „Moise întreba şi Dumnezeu îi răspundea cu glas“ (Ieşirea 19, 19). Dumnezeu este şi astăzi un Partener de dialog, iar pentru că este „Tată“, dialogul cu El presupune o învăţătură; pentru că El este Dumnezeu, dialogul aduce învăţătura care salvează, care mântuie. Preasfinţitul Corneliu, Episcopul Huşilor, ne aduce astăzi învăţătura care se desprinde din ultima poruncă a Decalogului.
Preasfinţia Voastră, care era contextul în care a dat Dumnezeu această poruncă?
Ultima poruncă a Decalogului a fost dată de Dumnezeu pe Muntele Sinai, în contextul istoric al peregrinării poporului spre Ţara Făgăduinţei, pământul Canaanului, ţara unde curge lapte şi miere. Porunca a zecea opreşte cu desăvârşire abuzurile. Abuzul trebuia pedepsit, deoarece după intrarea în Pământul Făgăduinţei, fiecare trib din cele douăsprezece ale lui Israel trebuia să devină proprietar de terenuri şi bunuri; trebuia ca aceste bunuri să fie apărate şi cultivate. Rodul muncii lor devenea, prin binecuvântarea lui Dumnezeu, mijloc de existenţă şi de proprietate. Deci, prin această poruncă, Dumnezeu consfinţeşte dreptul la proprietate al fiecărui om; orice abuz împotriva acestui drept este un păcat grav.
Există o explicaţie pentru locul acestei porunci? De ce e aşezată ultima şi de ce după porunca a noua, care îl are în vedere tot pe aproapele. Care este legătura dintre ele?
Porunca a zecea opreşte cu desăvârşire un păcat grav, acela de a-ţi însuşi ceea ce nu-ţi aparţine. Să nu doreşti în textul ebraic este să nu pofteşti. Porunca aceasta îl are în vedere pe aproapele şi rodul muncii lui. Legătura între ultima poruncă şi celelalte este o coroană a împlinirii legii lui Dumnezeu, ca una care stabileşte relaţia dintre om şi Dumnezeu şi relaţia dintre oameni.
Cum am defini termenul de aproapele?
Aproapele este tot omul care locuieşte, care are relaţie şi care se află în apropierea noastră.
Prin porunca aceasta se revine cumva la seria poruncilor care detaliază (spre deosebire de poruncile scurte, VI, VII, VIII, IX). Cum explicaţi aceasta?
Poruncile a VI-a, a VII-a, a VIII-a şi a IX-a sunt cele care stabilesc relaţiile dintre oameni, în timp ce porunca a X-a rezumă ceea ce nu trebuie să înfăptuiască sub nici o formă omul pe acest pământ: să nu ia niciodată ceea ce nu-i aparţine.
Fiecare dintre noi este obligat să respecte poruncile, pentru că prin ele va trăi
Ce învaţă această poruncă? De la ce opreşte, de fapt?
Porunca aceasta învaţă că nu este îngăduit nimănui a lua, a-şi însuşi pe nedrept ceea ce nu-i aparţine. De aceea sunt enumerate cele mai dorite lucruri pe care, din nefericire, omenirea este tentată a şi le însuşi - femeia aproapelui, ogorul lui, deci proprietatea lui, slujitorii lui şi toate celelalte mijloace de trai care asigură existenţa.
Cum să înţelegem exprimarea aceasta „să nu doreşti“?
Să nu doreşti adică să nu pofteşti, să nu ai tendinţa de a pune stăpânire pe ceea ce nu este al tău.
Urmează o enumerare a ceea ce nu ar trebui să „dorim“ din ce are aproapele nostru. De ce această enumerare? Ce ar trebui să înţelegem de aici?
Enumerarea aceasta se face pentru că porunca a X-a explică pe larg ceea ce nu este admis cu nici un preţ a săvârşi. În acelaşi timp, porunca aceasta stabileşte şi respectă dreptul la proprietate.
Ca şi cum enumerarea nu ar fi cuprins tot ceea ce nu ar trebui să „dorim“ de la aproapele, porunca se exprimă, în final, concis: „nimic din câte are aproapele tău“. Cum să înţelegem aceasta?
„Nimic din câte are aproapele tău“ este un rezumat. Cu alte cuvinte, nimic din ce are aproapele nostru nu ne este îngăduit a lua, a ne însuşi şi a abuza de el.
Mai are valoare şi obligativitate porunca a X-a pentru noi, cei de astăzi?
Porunca a X-a este valabilă şi astăzi şi întotdeauna, pentru că ea opreşte şi astăzi în primul rând abuzul de orice fel.
Cine păcătuieşte împotriva acestei porunci?
Împotriva acestei porunci greşeşte oricine ia din dreptul altuia. În morala creştină, acesta este un păcat strigător la cer. A lua dreptul altuia este o nedreptate, care atinge rodul muncii aproapelui, truda de fiecare zi prin care el străbate duritatea vieţii.
Îşi găseşte corespondentul această poruncă în vreuna dintre cele nouă fericiri?
Această poruncă îşi găseşte corespondentul în Fericirea a noua: „Fericiţi veţi fi când vă vor ocărî şi vă vor prigoni şi vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră, minţind pentru Mine“, pentru că şi aici este vorba de o nedreptate, de o nedreptate spirituală pe care o trăim şi noi astăzi, când asupra noastră se aduc tot felul de acuze neîntemeiate, numai de dragul de a compromite şi de a crea o imagine cât se poate de sumbră Bisericii Mântuitorului nostru Iisus Hristos. În al doilea rând, această poruncă se leagă şi de fericirea care vorbeşte despre cei prigoniţi pentru dreptate, că a lor este împărăţia cerurilor, adică dreptatea de a da fiecăruia ceea ce este al lui şi a nu-i lua nimănui dreptul.
Avem îndemnuri din partea Părinţilor Bisericii în legătură cu importanţa şi respectarea acestei porunci?
Părinţii Bisericii vorbesc nu de dreptatea ca act juridic, ci despre dreptatea lui Dumnezeu, realitatea pe care o găsim atunci când intrăm în biserică, dreptatea prin care Dumnezeu lucrează în viaţa noastră şi dă fiecăruia după faptele lui.
Întrucât astăzi încheiem explicarea Decalogului, spuneţi-ne, Vă rugăm, cu ce ar trebui să rămânem după parcurgerea Decalogului?
Trebuie să reţinem din Decalog că avem datorii faţă de Dumnezeu, faţă de semeni şi faţă de noi înşine.
Cum ar trebui creştinul să se raporteze astăzi la cele 10 porunci; cât de important este să se străduiască să le respecte?
Fiecare dintre noi este obligat să respecte poruncile, pentru că prin ele va trăi, aşa după cum Mântuitorul, fiind întrebat de către învăţătorul de lege, în Evanghelia după Luca, cap. al X-lea (versetele 25-28), ce să facă pentru a moşteni viaţa veşnică, îi răspunde printr-o întrebare: „Ştii poruncile?“, şi întrebând legiuitorul care sunt acestea, Mântuitorul rezumă cele zece porunci în datoria faţă de Dumnezeu şi faţă se semeni - „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din toată puterea ta şi din tot sufletul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuţi. În acestea se cuprind toată legea şi proorocii“.