Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Iubirea fără margini a ucenicului faţă de marele Pavel (III)
Sfântul Apostolul descrie deplina reuşită a misiunii lui Timotei în Tesalonic (I Tesaloniceni 3, 6-7). În urma misiunii îndeplinite remarcabil, dragostea şi preţuirea Apostolului neamurilor faţă de tânărul său ucenic au dobândit un temei în plus. Sub impresia ştirilor aduse de Timotei, Sfântul Apostol Pavel scrie şi trimite Epistola I către Tesaloniceni.
Timp de un an şi jumătate Timotei a rămas alături de Sfântul Pavel şi de Sila la Corint, luând parte la lucrarea misionară desfăşurată aici, care a avut ca urmare întemeierea Bisericii din Corint. Aici Timotei a avut ocazia să urmărească mai îndeaproape activitatea şi învăţătura marelui Apostol şi metodele sale misionare.
Timotei îl va însoţi pe Sfântul Pavel şi în cea de-a treia călătorie misionară. Este uşor de dedus câtă experienţă misionară şi câtă cultură teologică a agonisit tânărul Timotei în acest timp de liniştită lucrare misionară. Pe zi ce trecea, Timotei îşi desăvârşea chipul de slujitor al Evangheliei şi devenea din ce în ce mai pregătit pentru îndeplinirea grelelor misiuni în Biserică.
În ce priveşte misiunea lui Timotei la Corint, ea este precizată de Sfântul Apostol Pavel în epistolă (I Corinteni 4, 17). Timotei a primit un apelativ care îi va fi dat de către Apostolul Pavel până către sfârşitul zilelor sale, când scrie II Timotei, acela de fiu prea iubit 1.
Timotei era tânăr şi, se pare, mai timid, lucru pe care Sfântul Pavel îl ştia prea bine. De aceea, recomandarea făcută creştinilor din Corint căuta să-l cruţe de neplăceri sau chiar de unele violenţe de limbaj.
Misiunea lui Timotei la Corint era de a aminti credincioşilor din Biserica locală adevăratele căi întru Domnul Hristos ale Apostolului (I Corinteni 4, 17). Din Corint, Timotei s-a reîntors în Efes sau în Macedonia (II Corinteni 1: 1, 19; Fapte 20, 1-5) şi se numără printre însoţitorii Apostolului, care-l conduceau la Troa (Fapte 20; 4, 6), unde a şi desfăşurat o rodnică activitate misionară. În continuare se vor fi vizitat şi Bisericile din Filipi, Bereea şi Tesalonic.
În cetatea Filipi a fost probabil scrisă Epistola a II-a către Corinteni, printre cele mai frumoase pagini de teologie şi elocvenţă ieşită de sub pana Sfântului Pavel. Scrisoarea a fost copiată pe foaie de papirus de însuşi Timotei, care de altfel şi apare în fruntea epistolei. El va însoţi pe Pavel în călătoria spre Corint, de unde este scrisă Epistola către Romani în care este amintit şi Timotei, numit de Apostol cel împreună-lucrător cu mine (Romani 16, 21). Aici Apostolul va petrece primele trei luni ale anului 58 în aşteptarea primăverii, pentru a se reîntoarce pe mare la Ierusalim. Sfântul Apostol Pavel doreşte să petreacă Cincizecimea la Ierusalim. Presimţind parcă ceva, el va trece prin toate localităţile unde întemeiase Biserici: Filipi, Troa, Asson, insula Mitilene (Fapte 20, 14), Chios, Samos, Troghilion şi Milet. Întâlnirea Sfântului Pavel cu preoţii din Efes, chemaţi la Milet (Fapte 20, 17), i-a prilejuit lui Timotei revederea multora dintre slujitorii bisericeşti din Efes, cu care, desigur, legase multe prietenii2.
După despărţirea de preoţii din Efes, micul grup de misionari condus de Sfântul Pavel a făcut un popas pe insula Cos. De acolo au urmat Patara Liciei, Tir, Ptolemaida, Cezareea, Ierusalim, unde Sfântul Pavel şi însoţitorii săi au fost bine primiţi de fraţi. A doua zi după sosire, Sfântul Pavel şi grupul de însoţitori au fost primiţi de Iacov, episcopul cetăţii sfinte, şi de preoţii din Ierusalim. În faţa lor, Sfântul Pavel a arătat cu de-amănuntul ce a făcut Dumnezeu între neamuri, prin slujirea lui (Fapte 21, 19). Timotei a participat la aceste momente de o solemnitate aparte, ţinând seama de autoritatea deosebită a episcopului Iacov din Ierusalim, unul din stâlpii Bisericii. Numele lui Timotei nu mai este amintit în Faptele Apostolilor, dar este aproape sigur că l-a însoţit pe Pavel la Cezareea Palestinei, fiind printre aceia care au primit învoire de la procuratorul Felix să-i fie de folos Sfântului Pavel. Va rămâne aici doi ani (58-60). Este foarte posibil, de asemenea, ca Timotei să se fi numărat printre cei care l-au însoţit pe Apostol în drumul său spre Roma (Fapte 27, 1). Este, în orice caz, sigur că el s-a aflat lângă Apostol în timpul primei sale captivităţi în capitala imperiului (61-63). Este apoi amintit alături de Apostol în fruntea Epistolelor către Filimon, Coloseni şi Filipeni, care au fost scrise de la Roma, în timpul primei captivităţi a lui Pavel. Din Epistola către Evrei reiese clar că Timotei a fost închis la Roma, alături de Pavel, iar apoi eliberat (Evrei 13, 23). Odată cu trecerea anilor, preţuirea Apostolului faţă de ucenicul său din Listra creştea neîncetat. În Epistola către Filipeni, Pavel îi aduce un elogiu pe care nu-l mai întâlnim nicăieri în epistolele sale: Căci nu am pe nimeni altul, la un gând cu mine şi care să vă poarte grija cu adevărat, fiindcă toţi caută ale lor, nu ale lui Iisus Hristos. Dar încercarea lui o cunoaşteţi, căci împreună cu mine a slujit Evanghelia, întocmai ca un copil lângă tatăl său (Filipeni 2, 20-22).
După eliberarea Sfântului Pavel din prima captivitate romană, ştirile despre Timotei ne sunt oferite din epistolele adresate acestuia, I şi II Timotei. Ţinând seama de numeroasele misiuni primite din partea Apostolului, de caracterul vital al acestora, putem să spunem, fără a greşi, că Timotei primise de timpuriu harul diaconiei şi al preoţiei.
Timotei, în virtutea consacrării în cele două trepte ale ierarhiei bisericeşti, putea să participe, chiar şi singur, la viaţa comunităţilor bisericeşti. În unele epistole, el apare învestit cu această putere (I Tesaloniceni 3, 2).
Misiunile pe care Timotei le avea de îndeplinit la Tesalonic, unde trebuia să-i îndemne şi să-i întărească pe fraţi în credinţa lor, ca nimeni să nu se clatine în faţa necazurilor (I Tesaloniceni 3, 2-3), la Corint, unde era necesar să le amintească căile Apostolului, puteau să fie încredinţate doar unui slujitor bisericesc care primise harul preoţiei sau cel puţin al diaconiei3. Hirotonia lui Timotei în diacon a putut avea loc îndată după alegerea lui în grupul ucenicilor şi al colaboratorilor Sfântului Pavel4.
Nu se cunoaşte momentul hirotoniei lui Timotei ca preot. Am putea deduce că tot Apostolul neamurilor este cel care şi-a pus mâinile peste el pentru a-i împărtăşi harul preoţiei5. Există puternice îndreptăţiri să se considere că Timotei ar fi putut fi hirotonit în treapta preoţiei în momentul în care el a fost trimis în misiune la Tesalonic (I Tesaloniceni 3, 2). Numai având acest har, el putea să predice în Biserica din Tesalonic şi să-i întărească pe credincioşi în credinţă. Hirotonia lui Timotei ca episcop al Efesului a avut loc după anul 63, când Apostolul Pavel a fost eliberat din prima captivitate romană. Cu ocazia vizitei în Efes, l-a numit aici ca episcop pe ucenicul său iubit, Timotei. Nu este exclus ca cei care erau socotiţi a fi stâlpi (Galateni 2, 9) ai Bisericii, Iacov, episcopul Ierusalimului, Petru şi Ioan, Apostolii Mântuitorului, să fi făcut parte şi să fi condus soborul care l-a hirotonit pe Timotei ca episcop6.
Episcopul Timotei va rămâne de acum aici în Efes. El avea îndatorirea de a avea grijă nu numai de Biserica din Efes, dar şi de cele din împrejurimi7.
Întreaga tradiţie bisericească afirmă că Timotei a fost cel dintâi episcop al Efesului. Eusebiu de Cezareea spune că Timotei a fost primul episcop al Efesului, aşa cum Tit a fost primul episcop al Cretei.
Sfântul Ioan Gură de Aur precizează categoric că Timotei a fost hirotonit episcop. De asemenea, Teodoret al Cirului şi Teofilact al Bulgariei menţionează acelaşi lucru. El, episcopul Timotei, nu a fost în nici un caz vreun delegat temporar sau un simplu locţiitor apostolic, cum consideră greşit unii teologi protestanţi.
Expresia comoara cea bună ce ţi s-a încredinţat, păzeşte-o cu ajutorul Sfântului Duh, care sălăşluieşte întru noi ne vorbeşte tocmai de treapta episcopatului, de plinătatea harului sălăşluit în persoana lui Timotei.
În virtutea misiunii înalte a lui Timotei, de a păstori Biserica din Efes, Sfântul Apostol Pavel îi va trimite două epistole prin care îl sfătuieşte, îl îndeamnă de a avea neîncetat grijă de Trupul lui Hristos şi de mădularele vii ale acestuia. Apostolul Pavel îl cunoştea pe Timotei. Era tânăr, timid şi reţinut, cu o sănătate fragilă. Misiunea covârşitoare la care fusese chemat trebuia să o îndeplinească într-un mod exemplar, după cum reuşise şi în celelalte misiuni. Colaborarea, legătura strânsă, aproape indestructibilă dintre cei doi, prietenia model, dragostea şi apropierea între ei transpar din cele două epistole pastorale. Numai din acestea reies, în chip edificator, raporturile dintre cei doi, relaţiile de adâncă colaborare şi preţuire.
Sfântul Apostol Pavel, deşi departe cu trupul, dovedeşte în continuare o grijă paternă faţă de Timotei. Epistolele adresate constituie o dovadă a dragostei nemărginite pe care Sfântul Apostol Pavel o purta faţă de ucenicul iubit. Cei aproape 20 de ani de activitate misionară neîntreruptă, în care, cu unele intermitenţe şi excepţii, s-au aflat unul lângă celălalt, i-au legat mult sufleteşte. În acest răstimp s-au afirmat idealuri, s-au consumat suferinţe, lupte şi zbuciumuri interioare. Au avut parte de necazuri, de bătăi, de lanţuri, de prigoniri, dar toate acestea le-au suportat cu credinţă, nădejde şi dragoste, întrucât Hristos lucra împreună cu ei. Tuturor toate s-au făcut ca pe Hristos să-L dobândească. S-au întrecut parcă unul pe altul în vestirea şi împlinirea Evangheliei Domnului. Nici unul nu s-a lăsat mai prejos. Lupta cea bună s-au luptat.
Sfântul Apostol Pavel, simţindu-şi sfârşitul aproape, văzându-se închis şi părăsit de unii dintre ucenici, a dorit să-l cheme la sine pe Timotei pentru a-i împărtăşi ultimele sfaturi, porunci şi îndemnuri. Spera să-l mai vadă o dată, faţă către faţă, pentru a-şi stinge dorul şi să meargă la Domnul împăcat. Pavel caută să aprindă râvna în discipolul său apropiat spre a îndeplini cu zel misiunea ce i-a fost încredinţată, să-i arate mijlocul sigur prin care poate răspândi credinţa, suferind cu curaj toate prigonirile pentru Iisus Hristos şi Biserica Sa, oferindu-se pe sine ca exemplu şi asigurând pe Timotei că luptând lupta cea bună, va lua cununa măririi8.
Timotei va rămâne episcop în Efes şi va păstori Biserica de aici până la sfârşitul vieţii. După o veche tradiţie consemnată de patriarhul Fotie al Constantinopolului, Apostolul Timotei ar fi suferit moarte de martir ca episcop al Efesului în timpul lui Domiţian (81-96) sau Nerva (96-98).
Note:
1 ‑Pr. prof. Gh. Sârbu, Epistola a II-a a Sfântului Apostol Pavel către Timotei, în „Studii Teologice“, nr. 2, 1986, pp. 60-61.
2 Ibidem, p. 62.
3 Ibidem, p. 65.
4 ‑Prof. Iustin Moisescu, Ierarhia bisericească în epoca apostolică, Editura Centrului Mitropolitan al Olteniei, 1955, p. 58.
5 Pr. prof. Gh. Sârbu, op. cit., p. 66.
6 Prof. Iustin Moisescu, op. cit., p. 62.
7 Ibidem, p. 56.
8 ‑Ginoulhiac, Epitres Pastorales, p. 170, apud icon. stavr. P. Romancescu, Epistolele Sfântului Apostol Paul, Focşani, 1912.