Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Schimbări privind cărțile de identitate

Schimbări privind cărțile de identitate

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 18 Ianuarie 2023

În acest an va începe emiterea, gratis, a cărților de identitate electronice. Costurile emiterii a circa 8,5 milioane de acte vor fi suportate din fondul special alocat prin PNRR, de 200 de milioane de euro. În acest moment, eliberarea unui buletin electronic, în proiectul-pilot din județul Cluj, costă 67 de lei. Autoritățile își propun ca până în anul 2031 actualele cărți de identitate ale populației să fie înlocuite cu cele noi. 

Proiectul de act normativ care reglementează emiterea noilor acte de identitate a fost scos în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne și urmează să fie aprobat de Guvern. 

Una din noutățile pe care le aduce proiectul se referă la infor­mațiile care vor fi scrise pe documente. Astfel, locul nașterii și adresa de domiciliu vor fi doar în format electronic, stocate în cipul pe care îl conține cartea electronică de identitate (CEI), fără a mai fi scrise explicit pe document. Asta deoarece din septembrie 2023 ar trebui să funcționeze, potrivit MAI, Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC). În acest sistem IT vor fi stocate și generate locul nașterii și adresa, iar acest lucru va elimina obli­gația preschimbării CEI odată cu schimbarea domiciliului, se arată în nota de fundamentare. Procedura preschimbării domiciliului va fi realizată automat în mediul digital, fără a mai fi necesară prezența la ghișeu.

„Prin crearea setului de date în vederea autentificării în sistemele informatice ale institu­țiilor publice sau private, titularului cărții electronice de identitate i se atribuie identitate electronică, aceasta fiind utilizată pentru accesarea serviciilor publice de către utilizator”, se men­ționează în proiect.

Setul de date asociat cărții electronice de identitate se va constitui într-o așa-zisă mapă virtuală, un fel de bibliotecă digitală de acte, care va conține documentele scanate prezentate, în original, de cetățean, imaginea facială și semnătura acestuia. Actele din mapa electronică vor putea fi accesate automat de autorități, la solicitarea titularului, când acesta cere, de exemplu, cazierul judiciar, înmatricularea unui autoturism sau alte servicii care țin de evidența populației.

„În mapa cetățeanului urmează a fi stocate fotografia și semnătura olografă, dar și documente care nu sunt disponibile în format electronic (care atestă proprietatea sau dreptul de utilizare a unui imobil, documente emise de autorități din străinătate etc.)”, se arată în nota de fundamentare a viitorului act normativ.

Proiectul mai prevede că persoanele care refuză cartea de identitate electronică pot opta pentru eliberarea unui document simplu, aproape identic cu cel electronic, dar fără inserție de stocare a datelor. Acest din urmă tip de carte de identitate nu va putea servi însă ca document de călătorie. (C. Z.)

Citeşte mai multe despre:   Guvern