Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Uniunea Europeană avertizează Ucraina în problema Bâstroe

Uniunea Europeană avertizează Ucraina în problema Bâstroe

Data: 12 Martie 2008

▲ UE încearcă să responsabilizeze Ucraina în privinţa Deltei Dunării ▲ Kievului i se cere să-şi respecte obligaţiile în materie de mediu ▲ În ciuda protestelor, ucrainenii continuă lucrările la Bâstroe ▲

Disputa dintre România şi Ucraina pe marginea construirii canalului Bâstroe s-a mutat acum la Comisia Europeană. Bruxelles-ul a luat poziţie faţă de ameninţarea ecosistemului Deltei Dunării şi a pus în vedere Kievului să-şi respecte angajamentele internaţionale în probleme de mediu.

Kievul, îndemnat să se mai gândească

Comisia Europeană a invitat marţi Kievul la prudenţă, înainte de a termina săpăturile la controversatul canal Bâstroe, proiect ce riscă să distrugă ecosistemul Deltei Dunării, pe care Ucraina o împarte cu România. În cadrul reuniunii de la Bruxelles cu premierul ucrainean Iulia Timoşenko, responsabilii europeni au reamintit că Ucraina s-a angajat, printr-o convenţie internaţională, să respecte ecosistemul din Delta Dunării. Aceste obiecţii au fost formulate de Hugues Mingarelli, adjunctul directorului general însărcinat cu relaţiile externe în cadrul Comisiei Europene.

„Dacă noi înţelegem bine, din anumite motive economice, autorităţile ucrainene au interesul să deschidă acest canal de mare adâncime, noi însă dorim să nu fie luată nici o decizie precipitată care ar risca să producă daune ecologice asupra ecosistemului Deltei Dunării“, a spus oficialul european.

Politicienii vorbesc, lucrările continuă

La rândul său, premierul ucrianean Iulia Timoşenko a confirmat că această chestiune a fost ridicată în cursul reuniunii, dar a preferat să răspundă scurt şi diplomatic. „Ucraina se angajează să rezolve toate problemele care pot să apară din punct de vedere al protecţiei mediului şi care ar putea să rezulte din lucrările la canal“, a declarat Timoşenko, asigurând că „problemele au fost deja rezolvate de părţile implicate“.

Politica externă a Ucrainei nu este însă acelaşi lucru cu realitatea din regiunea vecină României. Guvernatorul regiunii Odessa, Nikolai Serdiuk a afirmat, marţi, că „acest canal se construieşte, va continua să fie construit şi va fi exploatat în felul în care a fost conceput“, specificând că acest punct de vedere este împărtăşit de preşedintele ţării, Viktor Iuşcenko. „Noi vom avea o cale navigabilă pe Dunăre, indiferent de ce spun alţii“, a declarat guvernatorul ucrainean. Totuşi, o parte a ecologiştilor de la Kiev împărtăşesc temerile României referitoare la mediu. Obiecţiile Bucureştiului sunt justificate, consideră Vladimir Boreiko, directorul Centrului ecologic de la Kiev, în opinia căruia, canalul Dunăre-Marea Neagră nu este unul de perspectivă şi reprezintă o „irosire inutilă de bani publici“.

Canalul, un coşmar ecologic

Autorităţile de la Kiev au justificat construcţia canalului pe braţul Bâstroe prin faptul că trecerea navelor ucrainene prin România le-ar costa circa un milion de dolari, anual. Proiectul lor urmăreşte construirea unui canal cu o lungime de 162 de kilometri, de la braţul Bâstroe, lânga braţul Chilia, până la portul Reni. Lucrările au început în mai 2004, iar în august, acelaşi an, a fost inaugurat primul tronson. Sedimentele rezultate din lucrările de dragare - peste 2,4 milioane de tone de mâl - au fost depuse în Marea Neagră.

Până la final, vor mai fi deversate în mare alte 2,2 milioane de tone. Din cauza canalului, partea ucraineană a Deltei se va micşora, conform experţilor, cu 5.600 de hectare. Pe parcursul lucrărilor, ucrainenii au încălcat de mai multe ori frontiera cu România, amplasând balize de semnalizare chiar în sectorul românesc.