Definit ca epuizare fizică, psihică și emoțională, care apare ca urmare a unui stres cronic la locul de muncă, burnout-ul provoacă un dezechilibru puternic în organism. Psihologul clinician Codruța Marin
Oferă-ți a doua șansă!
La una dintre multele morale pe care ni le ținea tata în copilărie, legate de ce și cum este viața, cum e necesar să ne purtăm și multe alte subiecte, ne-a scos în mica grădină din curte, unde aveam doi pomi, să ne arate diferența dintre un pom crescut strâmb și unul crescut drept, cu mesajul că dacă în copilărie crești „strâmb”, așa vei ajunge la maturitate, iar dacă din copilărie crești „drept”, așa vei ajunge la maturitate. În ce măsură am crescut „strâmb” sau „drept” nu e o discuție în care vreau să mă lansez, cert este că am încrederea că știu de unde să apuc viața.
Tata este foarte creativ în explicații, ne-a crescut cu tot felul de imagini vii și exemple de viață, care să ne servească drept modele pozitive sau negative. Bineînțeles că, în copilărie, atunci când tata ne anunța că avem ședință cu familia, ne dădeam cu toții ochii peste cap și vociferam cu aplomb, dar după ce am crescut și am plecat de acasă, mi-am dat seama că am toate instrumentele emoționale și psihologice pentru a mă putea descurca în orice capăt al lumii. Şi, mai ales, am încrederea că știu de unde să apuc viața, care se deschide ca un drum drept în fața mea, gata să fie explorată.
Am crescut indirect cu mesajul că nu am voie să greșesc, iar dacă greșesc, e o catastrofă sau ceva iremediabil, indiferent de domeniul vieții sau situație, ceva e „strâmb”. Normal că am greșit și încă o fac, e firesc, doar cine nu întreprinde nimic nu greșește, doar cine nu mai respiră nu mai greșește. Dar mi-a fost și încă îmi este greu uneori să fac „casă bună” cu imperfecțiunea, să cred că există a doua șansă, a treia, a patra, a o suta șansă pentru mine. Să integrez adevărul că atâta timp cât respiri, sunt șanse pentru orice, dar mai ales pentru reabilitarea emoțională, psihologică, fizică, relațională sau spirituală. Un șlagăr românesc are în introducere mesajul: „Câteodată cel care trebuie să-ți dea a doua șansă ești chiar tu” și am rezonat cu mesajul acesta, prin prisma faptului că lucrez cu mine, în primul rând, și apoi cu oameni cărora le este greu să se ierte pe ei înșiși sau să-și acorde a doua șansă.
Esenţial şi neesenţial
Ultima perioadă a fost cea mai grea din viața mea, mi-am dorit în mod constant ca toată durerea pe care o simt să se termine într-un fel sau altul... dar mi-am amintit paralela cu un copil ce se află în placenta mamei și că nașterea este percepută ca o traumă, smulgerea dintr-o lume ermetică, un loc în care conexiunea cu mama este perfectă, iar orice intervine este perceput ca o amenințare. Exact așa este și cu o renaștere existențială, tânjești după viața veche, realitatea pe care o cunoșteai, certitudinile pe care le aveai, relațiile, împlinirea de atunci, iar orice se ivește nou la orizont este o amenințare, însă momentul „nașterii” nu poate fi amânat. Da, acel moment înseamnă durere, pierdere, o criză majoră, incertitudine, epuizare, dar este necesar ca noua realitate să-și facă simțită prezența. E un proces ireversibil, e un spațiu al frângerii în care tot ce credeai că îți dorești se evaporă sub durere, ai vrea să alegi neființa în orice secundă.
Desigur, mi-aș dori să știu de ce lucrurile nu sunt mai simple. Aș fi vrut ca viața să vină cu un manual de utilizare, pe care să-l primești odată cu certificatul de naștere. Un manual unic, construit după măsura personalității tale, a abilităților și talentelor înnăscute de care dispui. Poate că ar fi mai puțină aventură în viața noastră, dar probabil ea ar curge un pic mai lin și previzibil.
Este un timp în care ți se clarifică multe lucruri, un timp în care pietricelele vieții, sarcinile zilnice și lucrurile care până mai ieri ți se păreau importante, astăzi, sunt lipsite de semnificație, totul se clarifică: esențialul se desparte cu ușurință de neesențial. Mi-am dat seama că am atât de multe dorințe de care îmi leg împlinirea, când de fapt împlinirea înseamnă relații bune, înseamnă sănătatea celor dragi, înseamnă să te bucuri cu inima deschisă de binele pe care îl ai în viața ta și să accepți provocările sau încercările vieții cu seninătate, atât cât poți.
În faţa durerii aproapelui
Ce ai putea spune unei mame al cărei copil se luptă cu o boală necruțătoare?
Ce ai putea să spui unui om care traversează o pierdere a unei fiinţe dragi? Ce ai putea spune în fața unor situații de viață de o greutate copleșitoare? Platitudini pe care le spui în durere, care sună gol, care poate, din contră, nu ajută, ci produc iritare: „o să fie bine, veți fi bine, viața merge mai departe” etc. Tăcerea în fața durerii celuilalt înseamnă, uneori, respect.
Faptul că nu lăsăm durerea celorlalți să existe vine din neprocesarea propriei dureri. Nu este necesar să umplem spații de tăcere, nu sunt necesare mereu cuvintele, nu toate problemele au soluții, nu toate pierderile pot fi alinate.
Suportul poate lua forma unei rugăciuni și forma susținerii discrete. Suportul poate fi o îmbrățișare, poate însemna respect față de celălalt, non-judecată, empatie, ascultare activă. Lasă-i durerii spațiu pentru a exista, ea face parte din viață, la fel ca bucuria, la fel ca moartea. În faţa durerii poate că nu știi ce să spui sau cum să spui, însă iubirea te va conduce întotdeauna cum trebuie. Nu în mod rațional, pentru că este o cale a inimii, şi nu a minții. Iubirea vindecă prin conexiune, iar fiecare boală sau disfuncție mintală vine din pierderea conexiunii.
Optimismul utopic
În cartea „Foloasele pesimismului și pericolul falsei speranțe”, Roger Scruton punctează câteva idei legate de avantajele pesimismului: „În istoria ei, omenirea a scăpat ca prin urechile acului de barbarie, distrugere ori anihilare ori de câte ori mințile celor aflați la conducere s-au lăsat luminate de rațiune, realism și responsabilitate. Epocile întunecării, în schimb, au fost totdeauna guvernate de convingeri politice, religioase, filozofice agresiv-neclintite, de sofisme. Toate se bazează pe un optimism idealist care confundă speranța cu utopia. Această carte investighează și demască forme de gândire autoritare, optimiste fără acoperire, desprinse de adevărul și realitatea vieții și de consensul, libertățile și tradițiile prin care s-a construit civilizația. Optimismul fără scrupule e definit ca irațional, găunos, violent (...). Ideea că omul se naște liber, că e îndreptățit la o societate ideală care trebuie impusă de un #eu$ colectiv (...), ideea progresismului în morală, societate și politică, a spiritului în mișcare și a dezvoltării fără frontiere configurează o istorie a gândirii în care, de fiecare dată, pesimismul bunului simț, îndoiala sănătoasă, compromisul pașnic au salvat rânduiala și așezarea omului într-o lume a încrederii și prieteniei și realitatea unui #noi» al societăților și instituțiilor civile. Mai degrabă decât să ne pierdem în speranțe ireale, s-ar cuveni să reflectăm din nou la natura noastră (...), să ne întoarcem la sarcina care ne este la îndemână - să privim condiția noastră actuală cu ironie și detașare și să înțelegem cum putem trăi în pace cu ceea ce descoperim”.
Viața nu e roz, viața nu e simplă sau ușoară, din contră, e provocatoare și ai nevoie de numeroase abilități logistice și emoționale pentru a-i face față, dar a te înarma cu o doză sănătoasă de realism e o bună premisă pentru a face față cu bine perioadelor dificile.