Duminica a 30-a după Rusalii (Dregătorul bogat - păzirea poruncilor) Luca 18, 18-27 În vremea aceea un dregător oarecare s-a apropiat de Iisus şi L-a întrebat, zicând: Bunule Învăţător, ce să fac ca să
Libertate şi condiţionare genetică în persoana umană
În cuprinsul vieţii spirituale vedem, în toată splendoarea, puterea omului duhovnicesc asupra slăbiciunilor firii, asupra lumii căzute şi a ispitelor ei. Prin viaţa lor, sfinţii şi martirii, cuvioşii şi asceţii dau mărturie, peste veacuri, de puterea pe care orice om cu viaţă înduhovnicită o poate avea asupra istoriei. Ostenindu-se în perioade grele sau luminoase, fiind erudiţi sau stâlpnici, pustnici sau cu familii numeroase, sfinţii dovedesc faptul că, urmând lui Hristos, Biruitorul răului şi al morţii, omul se poate ridica deasupra condiţionărilor lumii sensibile. Iar puterea de a depăşi limitările firii, ca să ne putem ridica deasupra mediului potrivnic şi de a alege cu înţelepciune faptele bune, puterea aceasta se poate dobândi prin harul lui Dumnezeu, în experienţa eclesială a credinţei.
După succesul teoriilor lui Galilei şi Newton, cultura ştiinţifică a secolelor XVI-XVII intră sub auspiciile unei noi paradigme. Un nou fel de a gândi şi de a ne situa în raport cu lumea înconjurătoare s-a conturat încă de atunci, şi a strâns tot mai multe adeziuni în lumea ştiinţifică, anume că întreaga lume, toate aspectele şi fenomenele ei, traiectoriile planetelor, dar şi mişcarea sau pulsaţia vieţii sunt, în ultimă instanţă, mecanisme ce pot fi explicate, până la detaliu, de raporturi numerice şi formule matematice.
Aşa cum observa un autor contemporan, lumea înţeleasă ca organism, receptată de grecii din Antichitate, ajunge să fie înţeleasă ca mecanism1. Treptat, tot mai multe fenomene fizice, biologice sau psihice sunt legate de ipotetice forţe şi mecanisme care, afirmă cercetătorii acestor timpuri, ar trebui să explice întreaga mişcare a lumii. Chiar şi în miezul fenomenelor specifice conştiinţei, în adâncul persoanei omeneşti, în substratul fiecărei alegeri, în gesturile, emoţiile şi gândurile noastre, ei se aşteptau să găsească structuri şi procese mecanice, executate de forţe care vor primi, mai devreme sau mai târziu, descrieri matematice precise.
Numeroase exemple pot sprijini această afirmaţie. Filosoful Edmund Husserl contrazicea, la vremea lui, scrieri care încercau să explice fenomenele conştiinţei omeneşti prin concepţiile (vulgar) materialiste, fiziologiste sau psihologiste. Mai precis, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, medicul Karl Vogt (1817-1895) afirma, într-un tratat din anul 1854, că ideile se află în acelaşi raport faţă de creier ca fierea faţă de ficat sau urina faţă de rinichi2. Cel mai adesea, în această perioadă, dinspre chimie, fizică sau matematică erau aşteptate explicaţii care să elucideze complet problemele profunde privind cunoaşterea lumii sau natura conştiinţei.
Mulţi autori vor încerca să amenajeze un alt spaţiu al cunoaşterii, ştiinţele spiritului, destinate unor realităţi precum arta sau istoria, care nu se înscriu în logica mecanismelor. În interiorul acestor ştiinţe ale spiritului s-a încercat formularea unor principii care să guverneze înţelegerea vieţii şi creaţiilor spiritului omenesc, afirmându-se totodată că acestea nu pot fi cuprinse şi epuizate prin descriere matematică. Dacă cineva ar căuta, în miezul acestor realităţi de factură istorică, artistică sau spirituală, alegând o abordare obişnuită în ştiinţele tari, va rata cu siguranţă esenţialul.
Ecouri mecaniciste în secolul fizicii cuantice
La vremea pomenită, o astfel de dezbatere a fost decisivă. Dar ecourile ei se resimt încă, şi astăzi, în maniera de înţelegere a vieţii, a lumii şi a raporturilor noastre cu ea. În anii â80 ai secolului trecut, de exemplu, multe dintre explorările ştiinţelor vieţii gravitau în jurul datelor şi rezultatelor geneticii. În multe feluri, cercetătorii insistau asupra ideii că genetica oferă cea mai importantă, dacă nu singura rădăcină explicativă pentru toate particularităţile vieţii unei persoane sau a unei specii, oricare ar fi ea. Adepţii determinismului genetic sperau să găsească, de fiecare dată, explicaţii de ordin genetic, pentru toate particularităţile unui individ dintr-o specie oarecare, dar şi din viaţa unei persoane, indiferent dacă era vorba despre o suferinţă anume sau de o înclinaţie artistică.
Desigur, geneticienii aveau şi motive să caute în structura genetică explicaţii pentru unele boli sau trăsături fizice. Potrivit rezultatelor experimentale, există multe situaţii când o anumită trăsătură sau afecţiune se transmite cu o rată foarte mare de probabilitate, de la părinţi la urmaşi. Totuşi, situaţia aceasta era cumva paradoxală, întrucât unicitatea persoanei şi continua ei devenire, semnalată chiar şi de unii psihologi, erau abordate în explorările geneticii ca fiind rezultatul unor inevitabile mecanisme genetice.
Secolul XX a adus, în câmpul ştiinţelor, cea mai profundă şi amplă revoluţie a gândirii. Multe exemple pot fi aduse aici. Pe de o parte, fizica cuantică a dezvăluit că în microcosmos nu sunt valabile legile precise ale fizicii cu care ne-am obişnuit la scară naturală. În mod spectaculos, chiar proprietăţile materiei au convins oamenii de ştiinţă să renunţe la abordarea mecanicistă a lumii. Constituenţii fundamentali se comportă straniu, după un principiu de incertitudine (formulat de Werner Heisenberg), care limitează precizia descrierii caracteristicilor lor. Pe de altă parte, poate chiar mai spectaculos, teoremele de incompletitudine ale lui Gödel au zguduit chiar punctul de sprijin al ştiinţelor naturii, matematica. Ele arată că într-un sistem suficient de complex vom avea, în mod inevitabil, propoziţii despre care nu putem spune dacă sunt sau nu adevărate. Aşadar, mecanica cuantică a slăbit pretenţiile de formulare a unei descrieri precise, deterministe a realităţii, iar teoremele lui Gödel au restrâns, în paralel, pretenţiile instrumentarului matematic. Nu doar realitatea, destinaţia urmărită în expediţia cunoaşterii, refuză dezvăluirea şi explicitarea precisă a constituenţilor ei, şi posibilitatea anticipării mişcărilor ei viitoare. Chiar instrumentele teoretice cu care ne apropiem de această realitate misterioasă, în ciuda faptului că aceste instrumente sunt construite mental, departe de constrângerile lumii sensibile, au şi ele puteri limitate, slăbite chiar din interior, de vulnerabilităţile incompletitudinii.
Ei bine, chiar şi aşa, după ce aceste descoperiri revoluţionare şi-au făcut simţită prezenţa, în anii â80 mulţi dintre cercetătorii vieţii continuau să creadă, într-o notă mecanicistă, că expresiile genetice ar putea decide unilateral şi exhaustiv bogăţia şi adâncimile spirituale ale persoanei umane.
Biochimia istoriei. Întâmplarea - erou în lumea păpuşilor moleculare
Ar putea fi acceptată ideea că întreg comportamentul omenesc, mişcarea şi strădaniile sale creatoare, faptele eroice, ataşamentul faţă de credinţă sau osteneala duhovnicească sunt exclusiv determinate de gene? Dacă ar fi aşa, suntem nevoiţi să constatăm că toate faptele sfinţilor, eroismul înaintaşilor, expresiile artelor ar fi rezultatul unor mecanisme oarbe, decise de legile fizice ale atomilor şi moleculelor. Chiar sentimentele cele mai nobile şi gândurile cele mai înalte s-ar reduce la câteva legături moleculare, încât orice altă mişcare a spiritului ar fi imposibil de acceptat. Ce ar mai rămâne, în acest caz, din adâncimea omului, din puterea spiritului său? Capitole de biochimie... O viaţă imposibilă, trăită de un suflet care nu se poate ridica niciodată, prin nimic, deasupra condiţionărilor strâmte ale trupului.
Totuşi, nu a durat mult, şi geneticienii au primit câteva amendamente importante la viziunea aceasta deterministă a vieţii. În primul rând, sunt semnificative rezultatele venite din aria neuroştiinţelor care arată că, în multe situaţii, simpla prezenţă a unei gene nu este suficientă pentru ca trăsătura genetică pe care aceasta o codează să fie exprimată3. Mai mult, chiar şi „trăsăturile determinate genetic pot fi modificate în mod substanţial, atât prin felul în care părinţii, profesorii şi cei care îngrijesc tratează copiii, cât şi prin experienţele pe care copiii şdar şi adulţii, n.n.ţ le au“4.
Mai precis, neuroştiinţele au scos la iveală, prin rezultatele ultimelor decenii, trei factori decisivi care influenţează devenirea omului, dincolo de condiţionările genetice: mediul de viaţă, experienţele acumulate şi felul în care persoana interpretează aceste experienţe. Toate acestea şi fiecare în parte pot amplifica sau inhiba, fiecare în parte şi toate la un loc, expresiile unor gene!
Cultura modelează natura. Experienţele pot capitaliza mediul de viaţă
Mai întâi, mediul de viaţă poate stimula sau inhiba expresia unor gene, schimbând semnificativ trăsăturile şi comportamentul unei persoane. Studiile au arătat că gemenii care au trăit în medii diferite, şi care au avut parte de stimuli şi condiţii de viaţă diferite, au dezvoltat aptitudini şi comportamente diferite. Desprindem din constatările acestea o lecţie importantă. Faptul că mediul de viaţă modifică semnificativ expresia genelor trimite direct la responsabilitatea părinţilor în raport cu pruncii cărora le dau viaţă. În acord cu gândirea Sfinţilor Părinţi, rezultatele arată cum comportamentele şi tendinţele copiilor se resimt de pe urma mediului în care trăiesc, încât se vădeşte a fi important să alegem cu grijă mediile frecventate de copiii noştri.
Pe de altă parte, experienţele pe care cineva le are într-un anumit mediu sunt, de asemenea, importante în expresia genelor. Un mediu favorabil nu îşi produce automat influenţa benefică asupra copilului sau adultului, dacă aceştia nu experiază conţinuturile sale. De fapt, neuroplasticitatea dovedeşte că toate cele ce sunt bune sau rele într-un anumit loc, într-o anumită vreme se imprimă în om, mai ales pe măsură ce el experimentează repetat şi intens aceste lucruri. În disputa dintre cultură şi natură, ştiinţele creierului sugerează remiza. Cu cât caută şi experiază mai mult o anumită realitate, omul amplifică sau inhibă fără să ştie expresia anumitor gene, imprimând aceste schimbări tot mai adânc în el, şi afectând, în cele din urmă, însăşi miezul biologic al caracteristicilor sale, structura ADN-ului!
Când oamenii devin instrumentele instrumentelor lor...
Aceasta se poate vedea cu uşurinţă astăzi, când în multe situaţii ale vieţii de consum plăcerea pentru lucruri se transformă în pasiune, iar pasiunea se condensează, prin repetiţii, în patimă. Prin repetarea unei experienţe, putem intensifica urmele ei în noi. Şi aşa, devenim robi a ceea ce părea că supunem! Sau, cum se exprima un filosof american, oamenii devin instrumentele instrumentelor lor! În felul acesta, înţelegem, acum şi ştiinţific, ceea ce spiritualitatea creştină a afirmat dintotdeauna, cum că şi obişnuinţele bune sau rele ale părinţilor şi biserica de acasă se imprimă în sufletul copiilor! Dimpotrivă, obiceiurile rele ale părinţilor pătrund mai întâi sufletul şi trupul lor, şi apoi intră, prin trupul însufleţit care se naşte din ei, în felul de a fi al micuţului născut. Cât de important este să oferim, ca părinţi, educatori, învăţători sau profesori, mediul şi experienţele adecvate copiilor, ca să stimulăm în ei puterile într-o lucrare bună, ziditoare, şi să diminuăm toate celelalte neajunsuri! Important este, de asemenea, ca adulţi, să înţelegem că e decisiv căror experienţe ne încredinţăm pe parcursul vieţii. E adevărat, ambientul cultural al unei societăţi nu poate fi schimbat. Dar, cum se afirmă, mai importante decât mediul în care trăim sunt experienţele pe care le avem, iar pe acestea, în bună măsură, le putem alege. Şi alegând cu grijă faptele şi vieţuirea bună, chiar în medii sărace din punct de vedere spiritual, vom putea modela sufletul copiilor, dar şi pe al nostru, deopotrivă.
Viaţa persoanei - mai presus de constrângerile naturii şi culturii
În fine, dacă ne-am opri aici la aceste constatări, încă nu ar fi recuperată dimensiunea spirituală a persoanei umane. E adevărat, aceste rezultate indică faptul că persoana umană nu e decisă exclusiv de zestrea genetică, însă, câtă vreme e influenţată de mediul şi experienţele pe care le are, încă nu se întrevăd libertatea şi autonomia ei. În perioada copilăriei, de exemplu, nu putem alege liberi nici mediul de viaţă în care trăim, nici experienţele de învăţare. Alte persoane, părinţii, profesorii, adulţii hotărăsc toate acestea pentru noi. În felul acesta, condiţionarea se mută de pe teritoriul intern, al constrângerilor genetice, în mediul exterior, pe care, de asemenea, nu îl putem controla. Dacă rezultatele s-ar opri aici, ştiinţa ar sugera că orice spirit, indiferent dacă este erou, sfânt sau geniu, rămâne prizonier sub vremuri, condiţionat întru totul de locul şi cultura în care se naşte, fără nici o posibilitate de mişcare, şi fără speranţa unui ajutor de sus, departe de libertatea de mişcare prin lume şi de responsabilităţi asumate.
Ei bine, descoperirile arată că mediul şi experienţa nu au ultimul cuvânt în devenirea omului, şi nu închid, alături de moştenirea genetică, spaţiul de mişcare al omului. El rămâne liber, în raport cu mediul în care trăieşte şi cu experienţele pe care le-a avut în trecut, mai ales pentru că poate alege cum anume să privească. Decisiv este semnul pe care el hotărăşte să-l pună peste cele câte i s-au întâmplat, bune şi rele, adică modul cum evaluează mediul şi viaţa pe care le trăieşte. În funcţie de aceste înţelesuri, de lecţiile extrase din viaţă, omul alege şi faptele pe care le va săvârşi, şi mişcarea lui prin lume. Practic, neuroştiinţele, prin rezultatele ce vizează neuroplasticitatea, spun că nu doar faptele ne schimbă expresia genelor, ci şi gândurile pe care le avem. Obişnuinţele gândirii ne schimbă maniera în care receptăm realitatea, pentru că gândurile repetate ne modifică dispoziţiile emoţionale, felul în care acţionăm, atitudinile şi comportamentele.
Viaţa lui Hristos - biruinţa sfinţilor asupra istoriei şi a morţii
Din perspectivă teologică, cu această constatare a cercetărilor despre creier suntem chiar în miezul filocaliei. Fiindcă, pentru omul duhovnicesc, viaţa spirituală presupune o atentă lucrare a minţii. Petru Damaschinul a formulat observaţia aceasta, spunând că lucrarea minţii se imprimă în ea. Mintea, scrie el, „se preface după forma fiecărui lucru pe care îl primeşte şi se colorează după chipul lucrului cunoscut de ea“5. În filocalii găsim numeroase observaţii potrivit cărora în minte rămâne imprimată o urmă a lucrului cunoscut, în forma unei dispoziţii, dacă întâlnirea ei cu acela se repetă. Oamenii devin ceea ce fac cel mai adesea.
Prin credinţă vedem cosmosul şi lumea în care trăim ca pe o Biserică, prin credinţă îi simţim pe semenii noştri ca fraţi în Domnul, şi tot prin ea primim darurile şi bogăţiile lumii ca pe bunuri destinate jertfei. În lumina credinţei, cele neputincioase sunt vindecate, în umbra crucii lui Hristos greutăţile, suferinţele şi neajunsurile sunt umplute de lumină. Prin harul împărtăşit prin Tainele Bisericii, credinţa în Hristos, viaţa Lui şi a sfinţilor înnoiesc puterile înţelegătoare ale minţii fiecăruia, dându-ne puterea să ne eliberăm de obişnuinţele înguste ale firii căzute şi să vedem peste tot, în mediul de viaţă şi în experienţele trecute, prezente şi viitoare, purtarea de grijă a lui Dumnezeu.
Note: 1 ‑Robin George Collingwood, Ideea de natură, O istorie a gândirii cosmologice europene, Editura Herald, Bucureşti, 2012, pp. 16-23 şi pp. 165-188.
2 ‑Poul Lubke, „Wilhelm Dilthey. Spirit şi Natură“, în Filosofia în Secolul XX, coord. Anton Hugli şi Poul Lubke, vol. I, Fenomenologia, hermeneutica, filosofia existenţei, teoria critică, Editura All, Bucureşti, 2008, p. 54.
3 ‑Richard J. Davidson şi Sharon Begley, Creierul şi Inteligenţa Emoţională, Editura Litera, Bucureşti, 2013, p. 135.
4 ‑Ibidem
5 ‑„Învăţături duhovniceşti“, în Filocalia, vol. 5, Editura Harisma, Bucureşti, 1995, p. 106.