Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Reportaj Ce a adus nou anul acesta TOB

Ce a adus nou anul acesta TOB

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Reportaj
Un articol de: Raluca Brodner - 15 Iunie 2009

Timp de trei zile (11-13 iunie 2009), în Capitală s-a desfăşurat cea de-a V-a ediţie a Târgului Internaţional de Veşminte, Icoane, Cărţi şi Obiecte Bisericeşti (TOB). 80 de participanţi din şapte ţări (Grecia, Austria, Germania, Italia, Belarus, Ucraina şi România) au oferit vizitatorilor bucureşteni, cât şi celor veniţi de peste tot din ţară, şi chiar din străinătate - clerici şi mireni, icoane, ţesături şi broderii cu specific religios, veşminte preoţeşti şi arhiereşti, vitralii şi mozaicuri religioase, muzică religioasă, mobilier bisericesc, o gamă diversificată de obiecte bisericeşti, carte religioasă, sortimente de vin liturgic, accesorii şi suveniruri, producţie publicitară, maşini de brodat şi de cusut. Noutăţile ediţiei: cădelniţa electronică, laserul pentru aplicarea broderiei, clopotul prevăzut cu un sistem de automatizare.

În pavilionul expoziţional dedicat celui mai mare târg ortodox din sud-estul Europei (TOB) intri repede, mânat de gradele cu mult peste 30 care clocotesc în aer. Înăuntru, o multitudine de stimuli olfactivi, vizuali, auditivi te împresoară din toate părţile, rămâi o clipă pe loc, şi realizezi că manifestarea în mijlocul căreia ai nimerit nu se aseamănă nici pe departe cu alte soiuri de târguri. Aici se livrează hrană pentru suflet. Registrul e cu totul altul. Observi cu uşurinţă că lumea nu este atât pestriţă, cât diversă şi paşnică - clerici şi mireni -, iar obiectele expuse spre vânzare sunt spre încântarea şi folosul sufletului, fapt confirmat de Maria Scarlat, pensionară, din Bucureşti, unul dintre vizitatori: „Mă simt ca într-o oază spirituală. Mă mut de la un stand la altul şi nu mă mai satur să privesc. Găsesc multe lucruri care îmi plac. Cărţile pe care le-am cumpărat îmi vor aduce pace în suflet mult timp de acum înainte“.

Oferta este variată, gusturile asemenea, iar expozanţii autohtoni şi străini, mereu în preajma clienţilor, îşi oferă produsele în schimbul unor preţuri accesibile.

„Noutăţile ediţiei de anul acesta se referă la cădelniţa electronică, la aplicarea broderiei cu ajutorul laserului, cât şi la clopotul din Italia, prevăzut cu un sistem de automatizare, care îi dă un plus funcţional şi estetic“, a declarat Andrei Epure, organizator TOB. De asemenea, ar mai fi de amintit apariţia Anuarului de Obiecte Bisericeşti pe 2009, singurul instrument de publicitate pentru cei care îşi desfăşoară activitatea în mediul bisericesc din România, fiind dedicat exclusiv producătorilor, importatorilor, beneficiarilor şi organizatorilor din acest spaţiu.

De la cădelniţa electronică la maşinile de brodat

Oamenii privesc cu interes invenţia - cădelniţa electronică - despre care dipl. ing. Adrian Revencu, reprezentantul firmei austriece producătoare la noi în ţară, spune: „Dispozitivul funcţionează simplu şi extrem de eficient - electric. Are un acumulator ca la telefonul mobil, care se accesează printr-un simplu buton ce poate fi montat în cădelniţa proprie, a clientului, sau poate fi achiziţionat cu totul de la noi“.

Patru producători şi importatori de maşini de brodat şi de cusut au fost prezenţi la târg. Conform datelor oferite de Andrei Epure, produsele acestor firme sunt foarte solicitate pe piaţa atelierelor mănăstireşti, fapt pentru care un producător vinde anual în jur de 50 astfel de maşini. „Ceea ce avem noi deosebit este că putem face o broderie cât de mare este câmpul de lucru al maşinii. Maşina funcţionează cu un soft de proiectare, care, odată introdus în calculator, în funcţie de modelul dorit, scoate un produs de calitate, realizat în timp foarte scurt. Avem maşini de brodat de la 1 la 56 de capete, dar dacă luăm o maşină cu patru capete, spre exemplu, şi estimăm că merge cu 140.000 de împunsături la fiecare cap, adică 1.000 de împunsături pe minut, asta înseamnă că în aproximativ două ore am terminat broderia“, a explicat dipl. ing. Ovidiu Maftei.

Producători interni şi externi au asigurat diversitatea produselor expuse

Publicul vizitator a avut de unde alege, iar cei care nu şi-au permis să cumpere foarte multe, au primit gratuit din partea organizatorilor icoane, tămâie, cărbuni, mici cărţi de rugăciuni, metaniere, candele. Au fost şi tombole, printre care merită de amintit cele 10 pelerinaje (în valoare de 5.000 de euro) oferite în Grecia. Cât priveşte oferta de vin liturgic, spaţiul expoziţional al unui producător de vinuri din Insula Santorini, Grecia, cu o îndelungată tradiţie în producerea vinului folosit la Sfânta Liturghie, a fost tot timpul plin. Oamenii au degustat, au pus întrebări şi cei mai mulţi au şi cumpărat. După spusele lui Alexandru Ulea, expozant, istoria acestui vin începe din 1836 şi este folosit pentru Împărtăşanie de preoţii din Muntele Athos.

Mai departe, din gama obiectelor de cult bisericesc şi a restaurării lor, cât şi a corpurilor de iluminat, s-a remarcat o firmă producătoare din Botoşani. Produsele din alamă şi inox alimentar - cristelniţe, vase de agheazmă, candelabre, chivote etc - confecţionate la noi în ţară au luat drumul străinătăţii şi au ajuns până în Canada, ţările din Europa, Australia, chiar şi Japonia. „Modelele pe care le matriţăm pe vase sunt inspirate din modele vechi, care au legătură cu Ortodoxia. Subliniez acest aspect, pentru că astăzi există tendinţa de a se folosi altfel de modele. Apoi, chivotele urmează linia tradiţională; noi le lucrăm cum se lucrau în 1600. Folosim ca sursă de inspiraţie pentru produsele noastre cărţi, obiecte de cult vechi“, a arătat ing. Florin Andrei.

Muzica religioasă - terapie

Căutarea celor prezenţi a fost cu atât mai plăcută cu cât pe fundal se auzea muzică de inspiraţie religioasă, segment reprezentant de un singur producător, venit de la Iaşi.

Nicuşor Atomei a oferit celor interesaţi o multitudine de titluri de muzică psaltică, acatiste, istorioare pentru copii, predici ale Sfinţilor Părinţi şi chiar Biblia pentru copii, tradusă în engleză.

„Ceea ce fac vine din interior. Este o pasiune pentru mine, trăiesc, pur şi simplu, această muzică. Cât priveşte vânzarea acestor CD-uri, aştept oamenii să vină, nu intervin în viaţa nimănui. Fiecare are dreptul de a alege, însă un lucru este cert - muzica aceasta le deschide sufletul spre Dumnezeu, spre Lumină. Este terapie“, a mărturisit Nicuşor Atomei.

▲ Aflux de mireni la TOB

Târgul Internaţional de Veşminte, Icoane, Cărţi şi Obiecte Bisericeşti este unicat pe piaţa obiectelor bisericeşti din România.

Ineditul acestei manifestări pe piaţa târgurilor din România a atras un public numeros încă de la prima ediţie (3-5 mai 2007) când, conform unor statistici realizate de Patriarhia Română, au fost prezenţi la TOB 7.732 de vizitatori, dintre care 4.871 de mireni şi 2.861 de clerici (dintr-un total de 14.035).

Pe parcursul celor trei ani, târgul a fost vizitat de episcopi, multe personalităţi laice şi numeroşi vizitatori specializaţi.

„Suntem la a cincea ediţie şi se observă deja o evoluţie, în sensul că expozanţii cresc profesional, dar şi financiar. Avem în jur de şase standuri personalizate, care vin cu producţie proprie, faţă de unul singur, cât a fost la prima ediţie. Este un mod de a se diferenţia de concurenţă şi de a-şi expune mesajul cât mai original. Cât ne priveşte pe noi, românii, pot spune că suntem mult mai competitivi decât cei din afară, pe anumite segmente“, a spus Andrei Epure, organizator TOB.