Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Reportaj Centrul de zi pentru copii „Antimis”

Centrul de zi pentru copii „Antimis”

Galerie foto (5) Reportaj
Un articol de: Dumitru Manolache - 08 Mar, 2016

Centrul de zi pentru copii „Antimis” din Timișoara este un serviciu social al Arhiepiscopiei Timișoarei, oferit unui număr de 25 de elevi care, din cauza unor factori de creştere a probabilităţii de a renunţa la educaţie, localizaţi la nivelul familiei şi comunităţii, sunt predispuși la abandonul școlar. Efortul arhiepiscopiei este întregit de cel generos al Parohiei „Pogorârea Duhului Sfânt”, din cartierul Fabric-vest, care pune la dispoziția centrului un spațiu de la demisolul bisericii parohiale.

Abandonul școlar este, deopotrivă, con­se­cință și cauză. Studii ale UNICEF referitoare la țara noastră demonstrează că dificultăţile materiale, modelul educaţional inadecvat oferit de părinţi sau de fraţii mai mari, dezorganizarea familiei, prostituţia, drogurile, apartenenţa la găşti de cartier, integrarea în reţele de cerşetorie, intrarea timpurie pe piaţa muncii, încrederea scăzută în educaţie, migraţia circulatorie etc. sunt printre principalele cauze care au drept consecință abandonul școlar al copiilor. Odată ieșiți din sistemul de educație, ei devin, cu rare excepții, infractori.
Împotriva acestor realități dure ale vremurilor noastre s-a angajat și Biserica Ortodoxă care oferă, în limitele posibili­tăților, servicii și soluții de prevenire.

Dezvoltare corespunzătoare

În istoria neamului nostru, Biserica a fost prima instituție care și-a pus la dispoziție personalul și spațiul aparținător în slujba educării copiilor. Ceea ce se întâmplă la demisolul Bisericii cu hramul „Pogorârea Duhului Sfânt”, din cartierul timișorean Fabric-vest, pe care l-am vizitat în această primăvară, nu este altceva decât aceeași formă de slujire a aproapelui pe care a săvârșit-o dintotdeauna Biserica neamului. Aici, am întâlnit o echipă de profesioniști care, cu dăruire și respect, lucrează pentru copiii acestui timp. Cadrele didactice Camelia Vasiescu și Luciana Pereș, dimpreună cu psihologul Anda Panec, timp de patru ore pe zi, uneori chiar mai mult, deservesc 25 de copii, cu vârste cuprinse între 7 și 14 ani, care vin după cursuri în această „tindă” a Bisericii. Aici învață ei cum să nu se rătăcească în pustiul prezentului.

„După ce iau masa, îi ajutăm la lecții, îi îndrumăm să meargă la școală, desfășurăm împreună activități recreative, de socializare”, ne-au spus cele două cadre didactice. „La mulți din acești copii am observat, în primul rând, o dificultate de concentrare, ei fiind hipersti­mulați. Din acest motiv se interiorizează atunci când, de exemplu, nu reușesc să citească. Au probleme în a se focaliza, mai ales pe materialele scrise. De asemenea, au probleme de natură emoțională, din cauza relațiilor tensionate din familie, sau cu colegii, și nu se pot raporta responsabil la ceea ce înseamnă procesul de învățare. Funcție de evaluarea fiecăruia, stabilim strategii de ajutorare, chiar și psihologică, pentru ca ei să se poată dezvolta corespunzător”, ne-a precizat psihologul Anda Panec.

Serviciu social acreditat

Centrul „Antimis” funcțio­nează din 2011 și este un serviciu social acreditat al Arhiepiscopiei Timișoarei.

„În comunitatea noastră, există puține centre de zi care oferă astfel de servicii. Durata medie de ședere a unui beneficiar este de doi ani. Dar ea diferă funcție de rezultatele inter­venției și se poate prelungi până la trei ani. Aici, în primul rând, li se asigură hrană. Pentru că am constatat că între un copil bine hrănit care merge la școală și unul care nu prea are ce mânca acasă există diferențe considerabile. Apoi, le oferim copiilor consiliere socială, orientare școlară și profesională, servicii educative și consiliere psihologică. Scopul și, implicit, obiectivele centrului vizează prevenirea abandonului școlar. Copiii care beneficiază de serviciile noastre provin, cu prepon­derență, din familii defavorizate, monoparentale, sau cu mai mulți copii, familii care beneficiază doar de venitul minim garantat. Dar sunt și copii din familii cu nivel mediu de trai, care înregistrează însă dificultăți în plan educațional și care au nevoie de serviciile noastre. Avem protocoale de colaborare cu cinci școli din zonă. Împreună cu acestea și cu inspectoratul școlar ne propunem îmbună­tățirea rezultatelor la învățătu­ră, reducerea absenteismului și, lucrul cel mai important, reintegrarea socială a elevilor, recâștigarea stimei de sine. Fără intervenția actorilor sociali menționați nu am putea obține rezultate pozitive”, ne-a spus doamna Claudia Bencec, asistent social, coordonatorul Centrului pentru copii „Antimis”.

Un alt aspect important al acestui fel de slujire îl constituie implicarea familiilor, atragerea lor în procesul de acordare a serviciilor. „Dacă la început s-a făcut cu dificultate, pentru că aveam de-a face cu familii care nu mergeau nici la ședințele cu părinții, spre exemplu, și nici măcar la biserică, încet-încet, am reușit să avem prezențe de sută la sută a părinților la acțiunile noastre. Acum, familia se implică, se interesează constant de situația fiilor lor. În intervalul de timp petrecut aici, două lucruri sunt rezolvate: copiii nu mai devin infractori, iar părinții își pot găsi de lucru și-și pot îmbunătăți situația socio-familială”, ne-a mai precizat doamna Claudia Bencec.

În România, rata abandonului școlar atinsese în 2003 un nivel de 22,5%, pentru ca apoi să scadă succesiv, în 2010, la 18,4%, iar în 2014 la 17,4%. Pentru anul 2020, România și-a propus o scădere a ratei abandonului școlar până la 11,3%. În acest efort social este im­plicată și Biserica, pentru că „Educația”, cum spunea Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în cuvântul adresat parti­cipanților la festivitatea de închidere a proiectului Alege şcoala!, din 24 noiembrie 2015, „este forma cea mai înaltă în misiunea de modelare și formare a caracterului și a personalității copiilor și tinerilor. Tocmai de aceea educația este prioritatea oricărei socie­tăți care dorește progresul spiritual și bunăstarea materială a omului”.