Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
DAR, un proiect al Bisericii cu 1 000 de beneficiari
Implicarea Bisericii prin lucrarea sa în împlinirea sensului vieții creștine a tinerilor, cu referire la locul, rolul și misiunea lor în Biserică și societate, este o realitate de netăgăduit, pe tot cuprinsul Patriarhiei Române. Din multitudinea de exemple, astăzi ne-am oprit asupra proiectului DAR - Dăruiește, Ajută, Respectă - care s-a derulat în Episcopia Devei și Hunedoarei între 2009 şi 2015, ale cărui roade sunt culese și în prezent.
Proiectul DAR - Dăruiește, Ajută, Respectă - este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, și este un program de educație a tineretului din Episcopia Devei și Hunedoarei. Obiectivul esențial al proiectului a fost, în primul rând, prevenirea și combaterea abandonului școlar și reintegrarea socială a unor copii aflați în dificultate, proveniți din familii cu venituri reduse, monoparentale, cu părinți decedați, necunoscuți, decăzuți din drepturi, plecați la muncă în străinătate, copii abuzați sau neglijați, cu comportament predelincvent, cu dizabilități sau cu probleme de integrare în societate. Apoi, el a mai vizat și reintegrarea în educația obligatorie a unor persoane care au părăsit de timpuriu școala, neabsolvind învățământul obligatoriu.
Beneficiari vulnerabili
Pentru a înțelege la modul concret despre ce este vorba și a detalia acest proiect, am purtat o discuție cu pr. drd. Marius Ghidarcea, consilier economic al eparhiei, manager în cadrul proiectului DAR.
„Acesta este un proiect POSDRU, care s-a desfășurat în perioada iulie-decembrie 2015. Administrativ, el nu s-a încheiat nici în prezent, pentru că rambursarea finală și reglarea situațiilor financiare cu organismul intermediar și cu Agenția de management încă nu s-au definitivat. Avem însă certitudinea unor rezultate dintre cele mai bune. Proiectul s-a implementat având ca beneficiar episcopia noastră, și ca partener Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara. A fost un obiectiv mare, de peste 1,7 milioane euro, deși s-a întins pe o perioadă scurtă de timp. De el au beneficiat 1.000 de persoane vulnerabile, dintre care 800 au fost copii cu vârste cuprinse între 4 și 16 ani, aflați în mare risc de abandon școlar. Restul de 200 de beneficiari îl reprezintă persoane adulte, care au părăsit de timpuriu școala și care au fost readuse la cursuri pentru a-și termina studiile obligatorii. La sfârșitul proiectului, toți beneficiari pot fi trecuți la rezultate pozitive: 200 de tineri s-au reînscris la cursurile școlare, iar 800 de copii au fost determinați să înțeleagă că șansa lor pentru viitor este rămânerea în învățământul obligatoriu”, ne-a mărturisit părintele Marius Ghidarcea.
Activități educative concrete
Copiii au participat la mai multe tipuri de activități: 90 dintre ei au fost cuprinși în programele a cinci centre de tip after-school, unde au servit masa, și-au pregătit temele, au primit rechizite și materiale ajutătoare. Alți 300 au făcut parte din programul numit „Șansa la demnitate”. Coordonați de 10 antrenori, ei au desfășurat activități sportive, organizați în 10 grupe, în ideea că mișcarea este o componentă importantă a dezvoltării psihocognitive și fizice a fiecărui elev.
„Din rândul acestor copii, au fost unii care au obținut rezultate deosebite, ajungând chiar campioni naționali. Deși prin performanțele lor reprezintă țara în întreceri internaționale, mulți dintre ei se află într-o situație financiară precară, fiind vulnerabili în problema abandonului școlar”, ne spune părintele consilier.
O altă sută de copii au participat la un alt gen de atelier, numit `Descoperă~. În cadrul lui au desfășurat, în laboratoare închiriate în unități școlare, la sfârșit de săptămână, activități nonformale de tip științific. Au primit lecții de fizică și chimie, explicate altfel decât la orele de școală, într-un mod mult mai aplicat, care au plăcut foarte mult.
Alți 120 de copii, proveniți din mediul rural, au beneficiat de activități în tabăra episcopiei de la Muncelu Mic, în care anual mulți tineri din județul Hunedoara vin să se recreeze activ. Grupați în cercuri de activitate, copiii au făcut pictură pe sticlă, ecoteologie, orientare profesională și vocațională pentru viitor, au primit noțiuni juridice elementare despre administrația națională sau despre funcționarea Uniunii Europene, au cântat, s-au jucat, demonstrând că se poate trăi viața fiind totodată și buni creștini.
„Acești copii din mediul rural ne-au impresionat cel mai mult. Este greu să-ți imaginezi că în societatea de astăzi mai există copii care nu știu cum se folosește furculița, spre exemplu. Că există tineri care, deși au telefoane mobile, nu au văzut niciodată un duș. Este greu să înțelegi toate acestea dacă nu faci parte din asemenea realități”, ne-a spus părintele Marius Ghidarcea.
Posibilitatea de a progresa
„Din grupul de 120 de copii, 40 au fost selectați și au participat la o tabără în Italia, timp de o săptămână. A fost excursia vieții lor. Mai trebuie adăugat că peste jumătate din beneficiari au participat la excursii naționale sau internaționale, că două treimi dintre ei au primit masă la fiecare din activitățile desfășurate, rechizite și materiale auxiliare. Și toți au beneficiat de câte o subvenție de 1.700 lei care, prin rânduiala lui Dumnezeu, le-a fost acordată în pragul sărbătorilor de iarnă, ușurând astfel efortul financiar al familiilor lor. Noi nădăjduim ca în urma acestei experiențe, și a celorlate dobândite în cadrul proiectului DAR, copiii vor înțelege că în viață există și posibilitatea de a progresa. Și aceasta se numește educație”, a mai spus sfinția sa.