Misiunea preotului de spital este una complexă, cu multă responsabilitate față de bolnavi, fiind la orice oră din zi și din noapte la dispoziția celor care au nevoie. De 7 ani preot de caritate în cadrul
Fermierii români, blocați la exportul de cereale
Portul Constanța a devenit foarte aglomerat în această perioadă în care atât agricultorii români, cât și cei ucraineni își trimit cerealele la export. În ultimele zile, portul românesc de la Marea Neagră a fost saturat de camioane, situație apărută la scurt timp după ce Rusia a refuzat să mai fie parte din acordul care permitea Ucrainei să exporte cereale prin porturile de la Marea Neagră.
Piața cerealelor este tot mai instabilă pentru producătorii români, de când recoltele din Ucraina tranzitează țara noastră și ajung în Portul Constanța. Supraaglomerarea la nivel rutier și maritim reprezintă una dintre consecințele retragerii Rusiei din acordul care privea exportul de cereale ucrainene la Marea Neagră și începerea preluării acestora pe rute terestre, așa-zisele coridoare de solidaritate. Operatorii fac față cu greu fluxului mare de marfă, iar timpii de așteptare pentru intrarea camioanelor cu cereale în Portul Constanța s-au mărit. Rândurile se întind pe kilometri, iar fermierii români, care trimit cereale la export, sunt nevoiţi să aştepte cu săptămânile câte un transport care să vină să le preia marfa.
Mai mult, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile și a vântului puternic de la malul mării, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a anunțat că portul de la Marea Neagră a fost închis, începând cu data de 25 iulie 2023. Din acest motiv, nu s-au mai efectuat operațiuni de încărcare-descărcare a mărfurilor.
Operatorii portuari care programaseră pentru operațiuni camioanele cu mărfuri, respectiv containere cu cereale, nu își pot desfășura nici ei activitatea. La data de 26 iulie, 36 de nave așteptau la dane să fie încărcate.
Exportul de cereale ucrainene, doar pe cale terestră
Comisarul european pentru agricultură, Janusz Wojciechowski, a anunțat că exportul de cereale ucrainene este posibil exclusiv terestru, prin coridoarele de solidaritate. Asta înseamnă că țările vecine, printre care și România, vor avea parte de un surplus de camioane încărcate cu cereale atât pe șosele, cât și în vămi sau în Portul Constanța.
Pe tot acest fond, Uniunea Europeană susţine că poate exporta integral produsele agricole ucrainene prin „coridoarele de solidaritate”, în urma retragerii Rusiei din înţelegerea care permitea transportul acestor produse printr-un coridor naval, sigur, în Marea Neagră. „Suntem pregătiţi să exportăm aproape totul” prin coridoarele de solidaritate create în statele UE vecine cu Ucraina, a spus comisarul Janusz Wojciechowski la o conferinţă de presă prilejuită de reuniunea miniştrilor de resort care se desfăşoară la Bruxelles. „Este vorba despre circa patru milioane de tone de cereale şi seminţe oleaginoase, şi am atins acest volum în noiembrie anul trecut”, a adăugat comisarul european.
Comisia Europeană nu intenționează să ia o decizie asupra prelungirii restricţiilor la import pentru produsele agricole ucrainene. Pe de altă parte, Janusz Wojciechowski a anunţat, pe lângă decizia de a transporta mărfurile agricole ucrainene strict pe cale terestră, că o decizie asupra prelungirii sau nu a restricţiilor la import pentru o serie de produse agricole ucrainene în cinci state învecinate cu Ucraina, inclusiv România, nu va fi luată de Comisia Europeană mai devreme de luna septembrie 2023, când expiră aceste restricţii, potrivit agenţiilor Reuters şi EFE, citate de Agerpres.
Fermierii români se simt nedreptățiți
Agricultorii români spun că odată cu intrarea cerealelor ucrainene în țara noastră, piața a început să scadă, iar firmele românești care achiziționau cereale de la producători autohtoni preferă acum să cumpere mai ieftin din Ucraina. Fermierul Vasile Balcan, administratorul unei firme de transport cereale din Roman, județul Neamț, a afirmat că temerile sale legate de situația creată s-au adeverit. „Nu suntem pregătiți să rulăm prin portul Constanța cerealele de la noi și mai ales din Ucraina, pentru că nu avem nici infrastructură, nici logistică să facem față la așa rulaje de marfă, drept urmare am ajuns să avem cozi de zeci de kilometri de tiruri, trenuri pe care le așteptăm cu săptămânile la încărcat și descărcat. Și acesta este doar începutul!”, a apreciat fermierul.
O altă problemă pe care a sesizat-o agricultorul este prețul din ce în ce mai ridicat al îngrășămintelor, ceea ce va duce la costuri mai mari de producție. „Noi nu mai putem concura cu cerealele din Ucraina, la noi costurile sunt mult mai mari. Am văzut că îngrășămintele se scumpesc iar şi acum chiar nu mai au nici o motivație! Gazul este ieftin, energia este ieftină și nimeni nu vede! Nu ai cum să acoperi cheltuielile de producție. Eu cred că de acum înainte se va bloca tot!”, este de părere Vasile Balcan.